• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار: 1478اخبار امروز : 0
9

کوورسازی رسانه ای؛ راهبردی مهم در مالکیت صنعت رسانه

  • کد خبر : 5048
  • 24 دی 1401 - 13:13
کوورسازی رسانه ای؛ راهبردی مهم در مالکیت صنعت رسانه

کوورسازی «به ادغام بخش های پیش تر متمایز صنایع رسانه ای در یک تک شرکت چتری اشاره دارد» و یا در یک تعریف ساده دیگر کوورسازی «فرآیندی است که از طریق آن شرکت های متمایز تحت مالکیت مشترک در یک شرکت واحد قرار می گیرند.

فائزه اعتمادگلستانی، دانشجوی دکتری تخصصی علوم ارتباطات دانشگاه تهران /  مالکیت در صنعت رسانه یک شاخص مهم و زیربنایی است. این که چه کسی صاحب چه چیزی در این صنعت است مهم است، چرا که عملیات رسانه را مشخص می کند. مالکیت در کنار عوامل دیگر در چارچوب صنعتی سازی فرهنگ و رسانه تعیین می کند که این صنعت چه چیزی بیافریند. صنعت رسانه در آمریکا پس از یک «رکود بزرگ» که در پی رویداد بحران نفتی ۱۹۷۳ صورت گرفت، با اقتباس راهبردهایی در نوع مالکیت شرکت ها توانست ریسک موجود در بازار خود را کنترل کرده و موجب موفقیت در تولید کالاهای رسانه ای گردد.

راهبردهای مالکیتی عمدتا طیفی از مسائل را برای مصرف کنندگان رسانه ها ایجاد می کند و به همین جهت در قلمروی فرهنگ و ارتباطات اهمیت یافته و بحث برانگیز می شوند. همچنین سوالاتی را در رابطه با بحث مالکیت رسانه ها در ذهن مبادر می سازد؛ از جمله اینکه متمرکزسازی در صنعت چه تأثیری بر محتوای رسانه ای همچون تصاویر متحرک، برنامه های تلویزیونی، موسیقی و غیره دارد؟ آیا از بین رفتن تنوع در مالکیت رسانه ها منجر به تکرار فرمول‌های پول‌سازی آنان در صنعت رسانه گردیده و همچنین منش شرکت ها را در صرف هزینه ایده‌های اصلی ترویج می‌دهد؟ ویا به طور کلی آیا این امر، رسیدن صداها و دیدگاه های مستقل به شهروندان و مصرف کنندگان را غیرممکن یا حداقل غیرممکن می کند؟

راهبردهای کوورسازی و یکپارچه سازی

کوورسازی و یکپارچه سازی برخی از این راهبردهای مالکیت در صنعت رسانه هستند که باعث بوجود آمدن سفارشی سازی انبوه شده اند. اگرچه این راهبردها در بیرون از صنایع رسانه ای نیز رایج هستند؛ اما در میان شرکت های بزرگ رسانه ای دنیا نیز جذابیت خاصی داشته و موجب ریسک ها و فرصت های خاص مرتبط با صنایع رسانه ای شده است. در سه یا چهار دهه اخیر شرکت های بزرگی همچون والت دیزنی، جنرال الکتریک، تایم وارنر این راهبردها را اقتباس کرده اند. این راهبردهای مالکیتی با قراردادن تولید رسانه ای در درون شرکت های بزرگ و اغلب متنوع، باعث تعویق ریسک ناشی از عدم اطمنیان، موفقیت کالاهای رسانه ای می شوند.( هیونز:۲۰۱۲)

اگرچه این دو اصطلاح اغلب باهم آمیخته می شوند اما کوورسازی «به ادغام بخش های پیش تر متمایز صنایع رسانه ای در یک تک شرکت چتری اشاره دارد» (همان) و یا در یک تعریف ساده دیگر کوورسازی «فرآیندی است که از طریق آن شرکت های متمایز تحت مالکیت مشترک در یک شرکت واحد قرار می گیرند.»(اندرسون و گری:۲۰۰۸) اما تمرکز یا یکپارچه سازی مالکیت، راهبرد دیگری است که اغلب در کنار کوورسازی مطرح می شود و به گفته دیوید هزموندهالگ «به میزان سلطه بزرگ ترین کسب و کارها بر یک بازار یا صنعت اشاره دارد.» ( هیونز:۲۰۱۲)

نتایج های پژوهش ها نشان می دهد که در عصر دیجیتال، یکپارچه سازی مالکیت بیشتر مسئله برانگیز است و بیشترِ نگرانی ها در مورد تغییرالگوهای راهبردی مالکیت در چندسال اخیرنیز بر یکپارچه سازی متمرکز شده اند؛ چرا که یکپارچه سازی به صورت دقیق تری تمرکز در بسیاری از عملیات صنعت رسانه در دست تعداد اندکی از شرکت ها را توصیف می کند.(همان) برای مثال، در سال ۲۰۰۵، چهار غول جهانی – Universal Music، Sony BMG، Warner Music و EMI Group – بیش از ۸۰ درصد از فروش موسیقی در ایالات متحده و سراسر جهان را به خود اختصاص دادند.

نقطه کانونی در نبرد بر سر تراکم رسانه ای، تمرکز شرکت های خبری و سرگرمی برجسته در تعداد انگشت شماری از شرکت ها است. (اندرسون وگری:۲۰۰۸) طرفداران دیدگاه بازار آزاد استدلال می کنند که برای سودآوری شرکت ها، مالکیت متمرکز ضروری است. آنها به حضور تعداد زیاد رسانه های برنامه نویسی شده اشاره می کنند و استدلال می کنند که ادغام، تنوع محتوای رسانه ها را محدود نکرده است. اما مخالفان این دیدگاه معتقدند که کوورسازی دیدگاه‌های جایگزین را حذف می‌کند و بنگاه های رسانه ای را برای ترویج ایده‌های مسلط و چارچوب‌بندی مباحث و مناظرات عمومی توانمند می‌سازد.( همان)

فرآیند راهبرد کوورسازی

در تعاریف سنتی کوورسازی شامل گروه بندی مشاغل گسترده و نامرتبط از بخش های مختلف صنعتی است. این مدل شامل تنوع غیرمرتبط است، که عبارت است از گسترش به صنایعی که به کسب و کار اصلی یک کوور مرتبط نیستند. (همچون خرید NBC توسط جنرال الکتریک [۱]در سال ۱۹۸۶) اما به طور دقیق تر می توان گفت کوورسازی فرآیندی است که از طریق آن شرکت های متمایز تحت مالکیت مشترک در یک شرکت واحد قرار می گیرند. مدل دوم کوورسازی از طریق تنوع بخشی ایجاد می شود، که شامل خرید شرکت هایی است که به کسب و کار اصلی در مناطق حیاتی مرتبط هستند. (همچون وایاکام که یک شرکت آمریکایی چندرسانه‌ای فعال در زمینه رادیو، تلویزیون و فیلم‌سازی است.) (اندرسون وگری:۲۰۰۸) پس می توان گفت کوورسازی عمدتا به دو صورت ادغام عمودی و ادغام افقی صورت انجام می گیرد و شرکت های رسانه ای برجسته در هر یک از این دو مدل قرار می گیرند.

ادغام عمودی: ادغام عمودی یک استراتژی برای کنترل همه مراحل ساخت کالای رسانه‌ای، از تولید تا توزیع و فروش می‌باشد که از طریق خریداری شرکت‌های فعال تولیدکننده، تأمین کننده و … در همان صنعت انجام می‌پذیرد. برای مثال در این حوزه هم می‌توان به صنعت موسیقی در دهه ۱۹۹۰ اشاره کرد که شرکت‌های توزیع کننده عمده موسیقی توانسته بودن شرکت‌های تولید و ضبط را خریداری و تحت تملک خود در آورند. ادغام افقی: فرآیندی است که طی آن یک شرکت، کسب و کار دیگری را که در زمینه مشابه به فعالیت می‌پردازد را خریداری می‌کند و شرکت‌ها با هم ادغام می‌شود. این موضوع باعث کاهش فشار رقابتی، افزایش سهم بازار، صرفه‌جویی در مقیاس، افزایش تنوع، دسترسی به بازارهای جدید و … طی می‌شود. این نوع ادغام باعث ایجاد انحصار در یک زمینه خواهد شد. ادغام افقی در واقع یک استراتژی رشد است که بسیاری از شرکت‌ها از آن برای تقویت موقعیت خود در صنعت فعالیتشان و به دست آوردن برتری در رقابت استفاده می‌کنند.(هیونز۲۰۱۲)

چه ادغام افقی و چه عمودی از دهه ۱۹۸۰ مشخصه های تعیین کننده در تثبیت رسانه ها هستند. اما می توان گفت تنوع مرتبط در صنعت رسانه ای رایج تر است. این امر به یک مجموعه اجازه می دهد تا با تنوع بخشیدن به بخش هایی که به هسته اصلی یک کسب و کار نزدیک هستند، یک تجارت قوی ایجاد کنند. این امر می تواند «هم افزایی» ایجاد کند و یک بنگاه تجاری را قادر سازد تا از طریق مدیریت مشترک چندین کسب و کار، درآمدها را افزایش دهد و هزینه ها را کاهش دهد. هم افزایی در انبوهی از دارایی های رسانه ای، در شرکت هایی مانند شرکت والت دیزنی، شرکت تایم وارنر و نیوز کورپ مشهود است. به عنوان مثال، تولید و توزیع فیلم‌های سینمایی نقش مهمی در موفقیت دیزنی دارند، اما موفق‌ترین واحد در دیزنی، بخش شبکه‌های رسانه‌ای است که شامل ABC و ESPN می‌شود. گسترش شرکت دیزنی در زمینه های مرتبط کاملاً سودآور بود.

با ادغام افقی، شرکت ها واحدهای تجاری اضافی را در همان سطح تولید، توزیع یا نمایشگاه به دست می آورند. چنین ادغامی کوورها را قادر می سازد تا کنترل خود را گسترش دهند و از طریق استفاده از منابع مشترک، صرفه جویی در مقیاس را به حداکثر برسانند. اما با ادغام عمودی، شرکت ها واحدهای تجاری اضافی را در نقاط مختلف فرآیند به دست می آورند. این امر به آنها اجازه می دهد تا عرضه و هزینه مواد ضروری را کنترل کنند و آنها را قادر می سازد تا تولید را منطقی کرده و کنترل خود را بر بازار افزایش دهند. (اندرسون وگری:۲۰۰۸)

کوورسازی؛ تمرکز بر مالکیت یا محتوا!

اگرچه انگیزه های متعددی برای کوورسازی وجود دارد و روشن است که گسترش به کسب و کارهای متنوع فرصت‌هایی برای رشد ایجاد می‌کند و به یک مجموعه اجازه می‌دهد تا تأثیر رکود در بخش‌های اصلی کسب‌وکار را کاهش دهد، اما تمرکز بر مالکیت و کنترل، تا حد زیادی به تأثیر بالقوه بر محتوای رسانه نیز منجرب می شود.

مارک فاولر، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در دهه ۱۹۸۰، زمانی اظهار داشت که تلویزیون چیزی بیش از یک “توستر با عکس” نیست. این به نوبه خود به این معنی بود که دولت می تواند با تلویزیون مانند سایر صنایع رفتار کند. داگلاس کلنر، محقق، استدلال می‌کند که تلویزیون نقش مهمی در «ساختار هویت معاصر و شکل‌دهی افکار و رفتار» ایفا می‌کند. به نظر او، تلویزیون کارکردهایی را بر عهده گرفته است که زمانی به «اسطوره و آیین» نسبت داده می‌شد، از جمله «ادغام افراد در نظم اجتماعی، تجلیل از ارزش‌های مسلط» و «ارائه مدل‌هایی از تفکر، رفتار و جنسیت برای تقلید». از این منظر، رسانه ها نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند و کوورسازی به موضوعی به مراتب جدی تر تبدیل می شود. (اندرسون وگری:۲۰۰۸)

کوورسازی و پلتفرم های دیجیتال

این روزها پلتفرم های دیجیتال در سراسر جهان، به یکی از محورهای مهم در تحلیل شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی معاصر تبدیل شده است. صرف نظر از جبر تکنولوژی، پلتفرم ها از ابتدا و در امتداد تولد رسانه های نوین، ظهور نسبتا فریبنده و مناقشه انگیزی در جهان داشته اند و از قضا برخی از مفاهیم و مولفه های دموکراسی مدرن همچون «کثرت گرایی»، «چندصدایی»، «مرکزگریزی» و «مردم سالاری»، «رفع تبعیض های سیستماتیک» نیز دستاویز خوبی برای توسعه آنها بوده است. (قنبری:۱۳۹۹) با گذشت زمان و رشد کمی و کیفی این ابزارهای رسانه ای، در سال های اخیر شاهد راهبردهای تجمیع رسانه ای در بین مالکان این پلتفرم ها به عنوان بنگاه های بزرگ رسانه ای نیز بودیم.

به عنوان مثال می‌توان به خرید اینستاگرام توسط شرکت فیسبوک اشاره کر؛. چرا که هر دوی این پلتفرم ها از نوع رسانه‌های اجتماعی بوده و دارای مخاطبان مشابهی هستند. می توان گفت این ادغام فرصتی برای کاهش رقابت، افزایش سهم بازار، دستیابی به مخاطبان بیشتر است. (هاوینز،۲۰۱۲)

از دیگر نکات مهم و قابل توجه در رابطه با کوورسازی در مالکیت پلتفرم های عصر دیجیتال دسترسی توسعه یافته تر به کلان داده ها به واسطه مالکیت این رسانه هاست. کلان داده ها به خودی خود به عنوان جنبشی که برای تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که در اختیار شرکت ها قرار گرفته است؛ شکل جدیدی از جهان را ارائه می کند و در شکل گیری ارزش های جدید موثر هستند.

از این گذشته امروزه‌، اکثر گردانندگان‌ اصلی‌ شرکت‌ های بزرگ‌ سودای تصدی پست‌ ریاست‌ را در سرنمی‌ پروانند بلکه‌ آرزوی آنها ، اعمال‌ نفوذ بر رییس‌ جمهوری است‌. میزان‌ نفوذ آنان‌ بر ریاست‌ جمهوری به‌ میزان‌ قدرت‌ رسانه‌ ها بستگی‌ دارد. در آغاز دهه‌ ١٩۶٠، شرکت‌ های بزرگ‌ بطور ناگهانی‌ خرید شرکت‌ های رسانه‌ ای را آغاز کردند.(رجبی،۱۴۰۰)

صنعت رسانه و جهانی سازی فرهنگ

مفهوم Globalization در زبان فارسی بیشتر به جهانی شدن ترجمه شده است. شاید واژه ی جهان گستری ترجمه ی دقیق تری برای آن باشد. واژه ی Globalization که اخیرا به یکی از پرکاربردترین و رایج ترین مفاهیم علوم انسانی تبدیل شده، اسم مصدر از مصدر جعلی Globalize  ساخته شده است. در فرهنگ های زبان برای این سه صفت معانی متفاوتی قائل می شوند که یکی از آن ها کلی یا جهان شمول است. بر همین اساس  واژه Globalization   به لحاظ ساختار زبانی ظاهراً فعلی دارد که هم لازم است و هم متعدی و به همین دلیل می توان آن را از یکسو «جهان شمول کردن» یا «یکپارچه کردن» و از سوی دیگر «جهان شمول شدن» یا «یکپارچه شدن» ترجمه کرد. معنایی که در حال حاضر در نوشتارها و گفتارهای علوم انسانی از آن مراد می شود، بر تحول همه جانبه ای دلالت دارد که نه تنها بعد جغرافیایی کره ی خاکی را در بر می گیرد، بلکه افزون بر آن، بر همه ی ابعاد زندگی دنیایی انسان تاثیر می گذارد. Globalization می تواند در سراسر قلمروی زندگی بشر گسترش یابد؛ از ابعاد اقتصادی گرفته تا فرهنگ، سیاست و اجتماع.(رجایی:۱۳۸۰)

رابرت مک چنزی ابعاد اقتصادی آن را که منجرب به توسعه این تفکر در قلمروی فرهنگی گردیده است را مورد بحث قرار می دهد. وی درباره بازار جهانی رسانه ها که در نتیجۀ فناوری های جدید و آزادسازی صنایع رسانه ای ملی ایجاد شده تحقیقاتی انجام داده است. از دیدگاه وی این بازار، انحصاری است و به دلیل هزینه های بالای تولید و توزیع، سطح سرمایه گذاری برای ورود به آن بسیار بالاس.  شرکتها با فروش تولیدات مشابه در رسانه های مختلف، سود هنگفتی کسب می کنند برای مثال، فیلمی ممکن است هم در سینما ها به نمایش درآید، هم در شبکه های تلویزیونی کابلی و هم بهشکل لوح فشرده، کتاب یا کمیک استریپ به فروش برسد. کارهای جانبی مختلفی نیز ممکن است در کنار سریالهای تلویزیونی انجام شود تجارت فیلم، عواید اضافی نیزبه همراه دارد.

مک چنزی معتقد است روند ادغام و تجمیع روندی سریع است؛ تنها در نیمه نخست سال ۲۰۰۰ ،میزان ادغام رسانه ها، شرکت های ارائه خدمات اینترنتی، شرکتهای ارتباطی و مخابراتی، ارزشی معادل ۳۰۰ میلیارد دلار داشته است که این رقم سه برابر میزان ارزش در دوره مشابه سال ۱۹۹۹ و بسیار فراتر از ده سال پیش بوده است. (فرخی،۱۳۹۴)

به عقیده مک چنزی، شرکت هایی که از این نوع اشتراک مساعی برخوردار نیستند، توانایی رقابت در بازارهای جهانی را ندارند. از دیدگاه وی نظام رسانه ای انحصاری بین المللی دو جنبه دارد: جنبه اول آنکه شرکت های رسانه ای غالب که عمدتاً هم آمریکایی هستند، با سرعتی سرسام آور همه نقاط زمین را در می نوردند و به واسطه شرایط داخلی آمریکا، تقریباً همه رقبای خود را در دیگر کشورها غافل گیر کرده اند. دومین جنبه، ادغام و تحکیم موقعیت آنها است. صنایع رسانه ای بیش از پیش در حال تجمیع و تمرکزند و بازیگران اصلی این عرصه نیز شرکت های متبوع این غول های رسانه ای هستند.(همان)

این اتفاق در حال رخ دادن در کلیه بخش های صنعت رسانه ای می باشد. از انتشار کاغذی کتاب گرفته تا نشر دیجیتال، از انواع فیلم و موسیقی تا بازی های کامپوتری در حال خریداری توسط کورها هستند. بر همین اساس آمریکا (و در رتبه بعد اروپای غربی) به دلیل برخورداری از سلطه بلا منازع بر منابع و مجاری اصلی تولید و توزیع فرهنگ همچون دستگاه های ماهوارهای، فناوری های اطلاعاتی، بنگاه های خبری، امکانات زیاد در عرصه تولید و توزیع برنامه های متنوع تلویزیونی، صنعت فیلمسازی، قدرت تبلیغاتی، تولید و انتشار کتب و نشریات علمی، نفوذ و اقتدار جهانی و انگیزه و اهتمام جدی برای جهانی ساختن فرهنگ خویش، امکان نیل به این مهم را بیش از پیش برای خویش فراهم ساخته اند. بنابراین، فرهنگ جهانی در مسیر آمریکایی شدن و اروپایی شدن هر چه بیشتر سیرمی کند.(همان)

برخی پژوهشگران حوزه مطالعات رسانه و ارتباطات نیز از منظر امپریالیسم رسانه ای که به مثابه اسلوب جدیدی از جهانی شدن است این امر را مورد کاوش قرار می دهند.،  یک محقق انگلیسى به نام اولیور بوید بارت پیشگام مطالعه در زمینه امپریالیسم رسانه ای میگوید :امپریالیسم رسانه ای معرف آن است که چهار زمینه خاص، (مثل مالکیت، ساختار، توزیع و محتواى وسایل ارتباطى) یک کشور تحت تاثیر ذاتى فشارهاى خارجى ناشى از منافع وسایل ارتباطى کشور یا کشورهاى دیگر قرار دارند بدون اینکه کشور تحت فشار تاثیر نسبى متقابل بر کشورهاى صاحب فشار وارد کند. بر اساس این منظر تنها اندکی از رسانه های بین المللی که در کشورهایی اروپایی و آمریکایی پایه گذاری شده اند، بر تولید و توزیع جهانی فیلم، برنامه های تلویزیونی، موسیقی پاپ وانتشار کتاب تسلط کامل دارند. پس بر مبنای نگاه مذکور جهانی شدن و امپریالیسم فرهنگی- رسانه ای روندهایی هستند که منجر به یکسانی و یکی شدن جهان (Unification) و همسانسازی ( Homogenization) در قلمروهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی می شود.(همان)

سخن پایانی

بر اساس آنچه که گفته شد جریان اصلی رسانه‌ای امروز در انحصار چند کوور بزرگ است که تولید محتوای عمده محصولات رسانه‌ای را بر عهده دارند. همین مسئله منجر شده تا منتقدانی نظریات جهانی شدن یا جهانی سازی را طرح نموده و این امر را در نتیجه راهبردهای خاص مالکیت در رسانه‌ها و کوورهای بزرگ رسانه‌ای بدانند. با استفاده از ادغام عمودی یا افقی در کوورسازی گروه های رسانه ای کنترل بسیار بیشتری بر بازار به دست می آورند، اما چنین استراتژی های اقتصادی دسترسی به بازار را برای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مستقل محدود می کند.

ما نیز به عنوان مصرف کنندگان تولیدات رسانه ای چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهانی آکنده از محتوای رسانه ای زندگی می‌کنیم که کوور‌های بزرگ برای ما طراحی کرده اند و با بازنمایی جهان پیش رویمان را از طریق تفسیرهای نشانه شناسی این تولیدات مواجه می‌شویم.

علاوه بر این امروز به صراحت می توان گفت تقریباً همه شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای و کابلی آمریکا که در خارج از خاک آمریکا نیز مخاطبین بسیاری دارند را یکی از پنج غول رسانه ای اداره می کنند. اساساً امپریالیسم رسانه ای یکی از مولفه های فرهنگ آمریکایی و کالایی صادراتی است که با کنترل کمپانی های آمریکایی بر رسانه های جریان اصلی شاخصه های فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان اشاعه می یابد. هالیوود و تصویرسازی ستارگان سینمایی اش در سراسر جهان را نه تنها در آمریکا بلکه به همه مردم جهان تلقین می کند. کوکاکولا، مک دونالد و نایک را فرهنگ آمریکایی به تمام جهان صادر کرده است. با انحصار منابع گسترده این ابر رسانه ها برای کنترل رسانه های جهانی بدیهی است هر روز شاهد گسترش حوزه نفوذ و محدوده مستعمرات این نوع از امپریالیسم در جهان باشیم. ( بن باگدیکیان:۱۳۸۵)

مهمترین دغدغه فراگیر در پی راهبرد مهمی همچون کوورسازی این است که غول های رسانه ای با واقع گرایی تمام نقش مهمی را در گزینش پیام ایفا می کنند. این شرکت ها هر آنچه که مخاطب می بایست در مورد جهان پیرامون خود بداند یا نداند را تحت سیطره خود قرار می دهند. با در هم تنیده شدن مالکیت ها، نیازمند بازنگری جدی در ارتباط بین این شرکت های بزرگ رسانه ای و کلیت اقتصاد سیاسی موجود در کشورها خواهیم بود. چرا که دیگر کنترل متمرکز بروی رسانه های گروهی در سیاست و اقتصاد ملی ممکن نخواهد بود.

 

منابع:

بگدیکیان, ب. ا. (۱۳۸۵). انحصار نوین رسانه‌ای. (ع. عبادتی, مترجم) روایت فتح.

رجبی، علی محمد، (۱۴۰۰)، شکل گیری غول های رسانه ای/ مجله اینترنتی ویرگول

رجایی، فرهنگ (۱۳۸۰» (پدیده جهانیشدن»، ترجمه عبدالحسین آذرنگ ، تهران: آگه.

قنبری باغستان،عباس(۱۳۹۹) فهم پلتفرم‌ها: از رسانه تا جمهوری‌های جدید در نظم نوین سایبری/ خبرگزاری ایرنا

نظری، میثم، ۱۳۹۴، کاوشی نظری پیرامون پدیده جهانیشدن و امپریالیسم فرهنگی- رسانهای: یکسانسازی و همگونی فرهنگی، مطالعات رسانه، سال دهم، شماره بیست و نهم، تابستان ۱۳۹۴

هیونز, ت. (۱۳۹۶). فهم صنایع رسانه‌ای. (ا. ش. قاسمی, مترجم) نشر لوگوس.

Andersen, R. , & Gray, J. (2008). Battleground: The media. Westport, Conn: Greenwood Press

Bagdikian, B. H. (2000). The media monopoly. Boston, Mass: Beacon Press

 

[۱] معمولاً به جنرال الکتریک به عنوان یک مدل کوورسازی متنوع اشاره می شود که مجموعه ای از کسب و کارهای را شامل می گردد؛ از یک پیمانکار نظامی گرفته تا طراح نیروگاه های هسته ای!

 

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.