• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
3

رجب پیروز میدان می‌شود یا بشار؟/ماجراهای قهر و آشتی آنکارا و دمشق

  • کد خبر : 5205
  • 17 بهمن 1401 - 11:20
رجب پیروز میدان می‌شود یا بشار؟/ماجراهای قهر و آشتی آنکارا و دمشق

هدف اردوغان از ادعای آشتی با دولت دمشق چیست در حالی‌که ارتش ترکیه از شمال غرب تا شمال شرق در خاک همسایه جنوبی حضور نظامی دارد که البته با قوانین بین الملل هم سازگار نیست؟

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در کنار اخبار جنگ اوکراین که هر روز در صدر فضای رسانه‌ای غرب قرار داد، یک تحرک آرام برای پایان دادن به یک دهه جنگ در سوریه مطرح شده است. تلاشی که اگر به واقعیت بپیوندد می‌تواند برای آینده هر دو کشور همسایه مفید باشد.

مروه عثمان مجری برنامه «جریان خاورمیانه» در قسمت اول این برنامه که با عنوان «صلح سخت» به روابط پر فراز و فرود ترکیه و سوریه اختصاص داشت، گفت: دیدار مقامات نظامی دمشق و آنکارا در مسکو با میانجیگری روسیه امیدها برای عادی سازی روابط متشنج و پر تنش دو کشور همسایه را افزایش داده است و این در حالیست که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تاکید کرده است روابط با آنکارا به حالت عادی باز نمی‌گردد مگر آنکه ابتدا نیروهای نظامی ترکیه به صورت کامل از خاک سوریه خارج شوند.

به راستی هدف اردوغان از ادعای آشتی با دولت دمشق چیست در حالیکه ارتش ترکیه از شمال غرب تا شمال شرق در خاک همسایه جنوبی حضور نظامی دارد که البته با قوانین بین الملل هم سازگار نیست؟ صالح ابوعزی کارشناس مسائل سیاسی از بیروت که مهمان برنامه «جریان خاورمیانه» (MidEaStream) بود در این باره به عثمان گفت: «میلیون‌ ها پناهنده از سوریه در ترکیه ساکن هستند که مشکلات بسیاری برای آنکارا به همراه داشته است و کار به جایی رسیده که هر دو جریان سیاسی رقیب، بازگرداندن این پناهندگان به سوریه را به عنوان وعده اصلی خود در انتخابات آینده آن کشور مطرح کرده‌اند، چرا که این مساله به مطالبه جدی عمومی در آن کشور تبدیل شده و از این رو یکی از اهداف رجب طیب اردوغان از ادعای صلح با دمشق جلب توجه رأی دهندگان ترک در موضوع پناهندگان سوریه است که می‌تواند موفقیت در انتخابات آینده را تضمین کند.»

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه بحران سوریه موجب انتقال تروریسم به داخل خاک ترکیه هم شده است و از این بابت هم مردم آن کشور متأثر شده‌ اند حال اگر تغییر مسیر رفتار دو کشور به سمت حل و فصل مشکلات فی ما بین حرکت کند یک تغییر حیاتی خواهد بود که مستلزم تغییرات دیگری در سطوح سیاسی، اقتصادی و امنیتی هم هست.

در مجموع چنانچه هدف و نیت ترکیه درست باشد و عادی سازی روابط با همسایه جنوبی‌اش به خوبی پیش برود، شاید بتوان گفت سال ۲۰۲۳ آغاز صلح در سوریه خواهد بود. برای ترکیه که در یک دهه گذشته رهبری جنگ خونین در خاک سوریه را بر عهده داشته است رسیدن به صلح با دولت دمشق یک حرکت نوپا در مسیری سنگلاخ و مملو از دست انداز است. با این حال اگر سران آنکارا و دمشق بتوانند بر چالش‌ها فائق آیند و تعارض سیاسی را به همکاری اقتصادی تبدیل کنند هم برای کاهش مشکلات اقتصادی ترکیه مفید است هم َمفَری برای سوریه خواهد بود که زیر فشار تحریم‌های مالی آمریکا قرار دارد.

غزه با امید می‌جنگد

قسمت دوم برنامه «جریان خاورمیانه» پرس تی وی احتمال تشدید تنش‌ها در باریکه غزه را کاوش کرد؛ «مروه عثمان» مجری این برنامه تاکید کرد: نوار غزه منطقه‌ای جنگ‌زده و فقیر است، با گستردگی اندک (۳۶۰ کیلومتر مربع) و جمعیت بیش از ۲/۲ میلیون نفری فلسطینی در این باریکه ۱۷ سال است که زیر محاصره، تحریم و بمباران از زمین، هوا و دریا زندگی می‌کنند.

به بیان دیگر علاوه بر درگیری مکرر با ارتش رژیم صهیونیستی، محاصره غزه، عامل اصلی بحران اجتماعی-اقتصادی در این زندان بزرگ است. همه این شکنجه‌های دسته جمعی در حالی است که وضعیت نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه شواهد و قرائن از بدتر شدن اوضاع حکایت دارد.

صالح ابوعزی کارشناس مسائل سیاسی به مروه عثمان مجری برنامه «جریان خاورمیانه» گفت: نیروهای مقاومت در غزه خود را برای بدترین شرایط باید آماده کنند چرا که با حضور افراطی‌ترین احزاب راستگرا در کابینه رژیم صهیونیستی، احتمال اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل بیشتر از قبل است.

اشغالگران اسرائیل برای آزار جمعی غیرنظامیان محدودیت‌های بسیاری در جابه‌جایی افراد و کالاها ایجاد کرده‌اند که بر تمامی جنبه‌های زندگی مردم در باریکه غزه تأثیر می‌گذارد، اقتصاد محلی را تضعیف می‌کند و حقوق بشر را نقض می‌کند، که به سخره گرفتن آشکار همه تعهدات حقوقی اشغالگران [در یک سرزمین اشغال شده] طبق قوانین بین‌المللی است. در چنین شرایطی مردم غزه ناگزیر به گسترش مقاومت هستند.

برنامه «جریان خاورمیانه» هفته قبل هم موضوع اسیر فلسطینی که چهار دهه در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر برده بود را مورد توجه قرار داده بود.

بررسی این موارد در برنامه تحلیلی پرس تی وی دقیقاً وجه تمایز این شبکه با تلویزیون‌های و خبرگزاری‌های غربی است به این دلیل که شرایط تحمیل شده بر ملت‌های مظلوم یمن، سوریه و فلسطین در فضای غالب رسانه‌ای جهان دیده نمی‌شود که گویی شرایط سخت و ناگوار این مردم جنگ‌زده که میهن شأن توسط متحدان غرب اشغال شده اصلاً هرگز وجود نداشته‌اند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.