• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 1
1

مردم آمریکای لاتین چگونه ازواقعیت عراق و دروغهای آمریکا آگاه شوند

  • کد خبر : 5210
  • 19 بهمن 1401 - 8:50
مردم آمریکای لاتین چگونه ازواقعیت عراق و دروغهای آمریکا آگاه شوند

واقعیت این است که حضور ارتش ایالات متحده در عراق خلاف خواست مردم و حکومت عراق است که این مهم در قانون مصوب پارلمان عراق در سال ۱۳۹۸ و سخنان نخست وزیر فعلی آشکار است اما …

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست «رسانه‌های جریان اصلی غرب» رویکرد و قرائت خود را از تحولات جهان به اسم نظرات ملت‌های مختلف به افکار عمومی در سایر مناطق جهان القا می‌کنند تا برداشت مخاطبان همان مواردی باشد که برای منافع اروپا و آمریکا سودمند است؛ یکی از این موارد اشغال کشورها به اسم ترویج دموکراسی بوده اما مثال نقض این تبلیغات را در تحولات عراق می‌توان دید.

مردم عراق چه نظری درباره اشغال نظامی کشورشان توسط ارتش‌های اروپا و آمریکا دارند؟ پارلمان عراق و کنشگران اصلی عرصه سیاست در آن کشور چه اقداماتی کرده‌اند؟ آیا این حضور به سود مردم عراق بوده؟ این سوالات هرگز در رسانه‌های غرب‌گرا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

این مسأله وقتی اهمیت بیشتری خواهد داشت که بدانیم کاخ سفید به دولت بغداد برای امضای توافق نامه امنیتی با آمریکا فشار می‌آورد تا باقی ماندن ارتش ایالات متحده در عراق مشابه ژاپن، کره جنوبی، آلمان و ایتالیا ماندگار و ابدی شود و البته دست درازی واشنگتن بر بخشی از درآمد نفتی عراق به اسم حفظ امنیت حالت قانونی به خود بگیرد.

واقعیت این است که حضور ارتش ایالات متحده در عراق خلاف خواست مردم و حکومت عراق است که این مهم در قانون مصوب پارلمان عراق در سال ۱۳۹۸ و سخنان نخست وزیر فعلی و همچنین کنشگران جریان مقاومت این کشور آشکار است اما مردم کشورهای دیگر جهان به ویژه در مناطقی مانند آمریکای لاتین که مسیرهای دسترسی کمتری برای آگاهی از حقیقت تحولات غرب آسیا دارند زمانی می‌توانند از نظرات عراقیان مطلع شوند و به فریب آمریکا بیشتر اشراف یابند که رسانه‌ای بتواند خبرهای به روز و قابل استناد را به آنها نشان دهد.

تلویزیون هیسپان تی وی که اخبار، ایران، منطقه و جهان را برای منطقه آمریکای لاتین انتشار می‌دهد در یکی از خبرهای خود به نقل از دبیرکل یک گروه مقاومت عراق که نقش فعالی در مبارزه با داعش داشته است اعلام کرد «حرکت النُجَباء خواستار اخراج [نظامیان] آمریکا از خاک عراق به علت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس است.»

این رسانه به نقل قول شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش النجباء عراق پرداخت که گفته است: «ما خواستار اخراج کامل ارتش آمریکا از عراق هستیم به این خاطر که حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده حشد الشعبی عراق در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ توسط ارتش آمریکا، ترور شدند و به شهادت رسیدند حال آنکه این فرماندهان ستون‌های مقاومت در مبارزه با عناصر تروریستی گروهک تکفیری داعش بودند.»

در همین حال هیسپان تی وی نظر یک مقام دیگر جریان مقاومت عراق را نیز برای مخاطبان آمریکای لاتین بازنشر داد؛ «ابوحسین المحمداوی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی عراق (کتائب حزب الله) تاکید کرد: آمریکا باید تاوان خون شهیدان قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون فرمانده یگان‌های حشد الشعبی عراق را بدهد.

این تلویزیون به نقل از المحمداوی، گفت: «مقاومت عراق معتقد است که اخراج آمریکا از غرب آسیا کمترین هزینه‌ای است که واشنگتن باید برای کشتن سردار سلیمانی و ابومهدی بپردازد.»

دبیرکل جنبش حزب الله عراق ادامه داد: «اگر فرماندهی سرداران شهید و از خود گذشتگی افسانه‌ای نیروهای مقاومت نبود، پیروزی در برابر متجاوزان آمریکایی و تروریسم داعش به دست نمی‌آمد، همچنین وحدت محور مقاومت را برای مقابله با دشمنان ضروری دانست.»

هیسپان تی وی در بخش دیگری سخن «قیس الخزعلی» رهبر گروه عصائب اهل الحق عراق را هم بازنشر داد که معتقد است «ترامپ باید تاوان این قتل را بپردازد.» وی با اشاره به حاج قاسم و ابومهدی المهندس خاطرنشان کرد: «ما با رهبران خود عهد می‌کنیم که انتقام سرداران پیروزی را بگیریم.» این شبکه تشریح می‌کند که سرداران پیروزی لقبی است که عراقیان به حاج قاسم و فرماندهان همفکر وی داده‌اند.

هیسپان تی وی در خبر دیگری گفته نخست وزیر عراق به عنوان فرمانده کل قوا و عالی‌ترین مقام اجرایی آن کشور است هم ترور، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرماندهان پیروزی، را نقض آشکار حاکمیت عراق دانسته است. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق با ابراز تأسف گفت: «اقدام دولت سابق آمریکا تجاوز آشکار به خاک و حاکمیت عراق بود و آن را اقدامی علیه کشورمان می‌دانیم.»

این شبکه اسپانیایی زبان ادامه داده که السودانی این اظهارات را در مراسمی در بغداد به مناسبت سومین سالگرد ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد. به گفته این مقام عراقی، ترور این فرماندهان که نقش برجسته ای در مبارزه با بلای تروریسم داشتند، عدم رعایت توافقات بین‌المللی بوده است.

هیسپان تی وی برای آگاهی بیشتر مخاطبان خود گفت: «در سوم ژانویه ۲۰۲۰ در یک اقدام تروریستی به دستور مستقیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همکاران نظامی ایرانی و عراقی آنها در فرودگاه بغداد ترور شدند. دو روز پس از این حمله، قانونگذاران عراقی لایحه‌ای را تصویب کردند که دولت عراق را ملزم می‌کند به حضور تمامی نیروهای نظامی خارجی به رهبری آمریکا در خاک عراق پایان دهد.

هیسپان تی وی با بیان نظرات نخست وزیر عراق، رهبران جریان مقاومت و حشد الشعبی، حضور مردم عراق در مراسم‌های سه سال اخیر بزرگداشت مقام سرداران شهید همچنین یادآوری قانون سه سال قبل مجلس عراق درباره لزوم اخراج ارتش آمریکایی توانست نظر مردم عراق درباره استقلال کشورشان و رد اشغالگری کشورهای غربی را به اطلاع جامعه مخاطبان خود برساند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.