• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار: 1511اخبار امروز : 0
3

واکاوی نفوذ مخرب صهیونیست‌ها در دانشگاه هاروارد

  • کد خبر : 5289
  • 06 اسفند 1401 - 12:26
واکاوی نفوذ مخرب صهیونیست‌ها در دانشگاه هاروارد

رسوایی دانشگاه هاروارد در آمریکا به دلیل اقدام مدیران ارشدش در لغو انتصاب مدیر اجرایی سابق دیده بان حقوق بشر موضوع بحث و گفتگو با استاد سابق دانشگاه بریستول بریتانیا در شبکه پرس‌تی‌وی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا به تازگی به دلیل اقدام مدیران ارشد آن در لغو انتصاب مدیر اجرایی سابق نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر «کِن روث» به عنوان عضو همکار در دانشکده کندی این دانشگاه با رسوایی قابل توجهی رو به رو شده است.

البته که نهاد دیده‌بان حقوق بشر خدمات زیادی را نیز به امپریالیسم جهانی آمریکا ارائه کرده است و گاه و بیگاه گزارش‌های مطلوبی را در راستای اهداف دولت آمریکا و علیه رقبا و مخالفان آن تهیه کرده و می‌کند. گزارش‌هایی که در اغلب موارد از منابع نه چندان موثق تهیه می‌شوند. با این حال، یکی از خطوط قرمزی را که سازمان دیده‌بان حقوق بشر و شخص کِن روث از آن گذر کرده‌اند، مساله فلسطین بوده است. گفته شده که انتصاب کن روث به این دلیل لغو شده زیرا وی مواضع و رویکردهای به اصطلاح مخالفت جویانه‌ای را در قبال رژیم صهیونیستی داشته است.

نهاد دیده‌بان حقوق بشر در گزارش‌های مختلفی البته بعضاً با تعلل، رویه‌های ستمگرانه و آپارتایدی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین به ویژه در کرانه باختری و نوار غزه را مورد اشاره قرار داده و از آنها انتقاد کرده است.

تصمیم اصلی اخراج کن روث از دانشکده کندی دانشگاه هاروارد توسط فردی با نام “داگ المندورف”، رئیس دانشکده مذکور اتخاذ شده است. این فرد همچنین عضو ارشد اندیشکده بروکینگز نیز می‌باشد. اندیکشده بروکینگز توسط «انستیتو اسرائیل» تأمین مالی می‌شود. در کنار انستیتو اسرائیل، نهادهای دیگری نظیر ارتش آمریکا و شرکت‌های تسلیحاتی این کشور نظیر «لاکهید مارتین»، «نورثروپ گرومن» و «ریتون تکنالاجیز» نیز به تأمین مالی اندیشکده بروکینگز می‌پردازند.

البته که در بخش‌های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی اندیشکده بروکینگز نیز چهره‌های سرشناس صهیونیست نظیر «هایم سابان» حضور دارند.

از این رو، برنامه فلسطین محرمانه زدایی شبکه پرس تی وی در گفتگو با دیویلد میلر، استاد سابق دانشگاه بریستول بریتانیا و فعال سیاسی‌اجتماعی حامی حقوق ملت فلسطین و شاهد ابوسلامه، چهره دانشگاهی فعال در دانشگاه «شفیلد هالام» انگلستان که به دلیل تحرکات و اقدامات لابی‌ها و جریان صهیونیستی از دانشگاه اخراج شده و برای کسب مجدد کرسی دانشگاهی‌اش مبارزه می‌کند، به واکاوی ابعاد مختلف نفوذ صهیونیست‌ها در دانشگاه هاروارد به عنوان یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین مراکز دانشگاهی در جهان پرداخت.

میلر در ابتدا به این نکته اشاره کرد که نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر در گزارش‌های مختلفی رژیم صهیونیستی را یک رژیم آپارتایدی خطاب کرده و از موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط آن انتقادهای جدی را مطرح ساخته است. حال در این فضا، اینکه یک فرد دانشگاهی همکار با این نهاد به شدت از سوی برخی مسؤولان دانشگاه هاروارد مورد حمله قرار می‌گیرد و به طور خاص به دلیل اقداماتش در حمایت از ملت فلسطین، انتصابش به عنوان یک عضو دانشکده کِندی این دانشگاه لغو می‌شود، در نوع خود حاکی از این است که جریان‌های حامی رژیم صهیونیستی و لابی‌های مرتبط با آنها، نفوذ قابل توجهی را در نهادهای مهم دانشگاهی جهان همچون دانشگاه هاروارد دارند. در این رابطه شاهد بوده‌ایم مثلاً عامل اصلی لغو همکاری دانشگاه هاروارد با کِن روث، رئیس دانشکده کندی یعنی «داگ المندورف» بوده است.

شاهد ابوسلامه نیز در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت پرونده وی به عنوان یک چهره دانشگاهی که با فشارها لابی‌ها و جریان‌های صهیونیستی از تداوم فعالیت در دانشگاه شفیلد هالام باز داشته شده، چگونه است؟ گفت: متأسفانه همچنان از حیث اداری و سازمانی وی با آزار و اذیت‌های فراوانی رو به رو است و مقام‌های دانشگاه شفیلد هالام نیز هنوز زمینه را جهت بازگشت وی به دانشگاه فراهم نساخته‌اند. در این میان نکته قابل تأمل این است که هم لابی‌ها و هم جریان‌های رسانه‌ای وابسته به صهیونیست‌ها تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهند تا او را از تداوم فعالیت در دانشگاه شفیلد هالام باز بدارند با این حال، او تمام تلاش خود را می‌کند تا حق خود را بستاند و به مبارزات ضد نژادپستان‌اش نیز ادامه خواهم داد.

دیوید میلر نیز به طور خاص در مورد داگلاس المندورف رئیس دانشکده کندی دانشگاه هاروارد گفت که وی پیوندهای عمیقی با شبکه‌های قدرت صهیونیستی دارد و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شده وی به طور خاص در اندیشکده بروکینگز نیز که حمایت‌های فراوانی را به ویژه از حیث مالی از صهیونیست‌ها جلب می‌کند، فعال است. از این رو، اینکه وی صرفاً یک چهره دانشگاهی تصور شود چندان درست نیست و در همین حال نیز شاهد بودیم که او عملاً مهره میدانی رژیم صهیونیستی و جریان‌های همراه با آن جهت لغو فعالیت کن روث، فعال حامی حقوق بشر و ملت فلسطین در دانشگاه هاروارد بوده است.

شاهد ابوسلامه نیز در ادامه با اشاره به اقدامات گسترده مخصوصاً تبلیغاتی جریان‌های حامی صهیونیست‌ها در حمله به کن روث و توصیف وی به عنوان فردی ضداسرائیلی و یا بهتر بگوییم، آنچه ضد یهودی خوانده می‌شود، گفت: این استدلال قدیمی صهیونیست‌ها است که هر زمان می‌خواهند به دشمنانشان حمله کنند، آنها را ضد یهودی خطاب می‌کنند و از این طریق سعی دارند اقدامات غیرقانونی و نامشروع خودشان را مشروعیت بخشند. سناریوی تکراری که این مرتبه در مورد کن روث نیز خود را به وضوح نشان داد.

دیوید میلر هم به طور خاص بر این مساله تاکید کرد که واقعاً عجیب است وقتی افشاگری‌هایی صورت می‌گیرد که در قالب آنها مثلاً به این نکته اشاره می‌شود که فرد بدنامی نظیر جفری اپستین در دانشگاه هاروارد نفوذ و رفت و آمد داشته و در راستای منافع رژیم صهیونیستی دست به کنشگری‌ها و اقداماتی زده است. این موضوع در نوع خود نشان می‌دهد که حتی دانشگاه‌های مطرح غربی نیز نمی‌توانند ادعای استقلال داشته باشند و با شبکه نفوذ پیچیده صهیونیست‌ها در دل خود رو به رو هستند. مسأله‌ای که در کلیت خود سبب شده تا این جریان‌ها با کوچک‌ترین اقدامات و تحرکات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های کشورهایی نظیر بریتانیا و آمریکا به شدیدترین نحو ممکن برخورد کنند و دیدگاه‌های حذفیِ خود را به نمایش بگذارند.

شاهد ابوسلامه در پاسخ به این سوال که وضعیت نفوذ مخرب صهیونیست‌ها در نهادهای دانشگاهی بریتانیا با آمریکا چه فرقی دارد؟ گفت: من اساساً در این رابطه فرقی را مشاهده نمی‌کنم. متأسفانه در هر دو کشور شاهد این مساله تأسف‌آور هستیم. چه در بریتانیا و چه در آمریکا، جریان‌ها و لابی‌های صهیونیست هر اقدامی را علیه حقوق ملت فلسطین و حامیان آنها انجام می‌دهند و متأسفانه رژیم آپارتایدی اسرائیل در این رابطه ابزارهای مختلفی را نیز در اختیار دارد.

دیوید میلر هم به این مساله اشاره کرد که یکی از ابزارها و حربه‌های مهم نفوذ لابی‌ها و جریان‌های صهیونیستی به دانشگاه‌های معتبر دنیا و اعمال نفوذِ خود در قالب آنها، مساله اعطای کمک‌های مالی است. در واقع، دانشگاه‌های مطرح غربی به دلیل وابسته شدن به منابع مالی کنشگران و عوامل وابسته به رژیم صهیونیستی، در موارد مختلف مطابق میل آنها رفتار می‌کنند و البته که این جلوه از نفوذ مخرب صهیونیست‌ها تا حد زیادی ماهیتی مخفی نیز دارد. مسأله‌ای که در مورد دانشگاه هاروارد و دیگر دانشگاه‌های شبیه به آن نیز صدق می‌کند و تاکنون گزارش‌های مختلفی نیز در این رابطه منتشر شده است. البته که همین ارتباط نیز موجب شده تا نهادهای معتبر دانشگاهی غربی بعضاً حتی مراسم بزرگداشت را نیز برای تجار و ثروتمندان صهیونیست برگزار کنند.

شاهد ابوسلامه نیز تاکید کرد که ملت فلسطین با توجه به روی کار آمدن افراطی ترین دولت در کل تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی، مصمم‌تر از همیشه شده‌اند و جریان مقاومت را جدی تر از هر زمان دیگری دنبال می‌کنند. به نظر می‌رسد که روی کار آمدن این دولت افراطی خود به جریان مقاومت فلسطینی کمک هم کرده است. از این رو، اینکه شاهد آن هستیم که صهیونیست‌ها حتی در نهادهای دانشگاهی نیز از صداها و افرادی که از جریان مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند هراس دارند تنها و تنها نتیجه این مساله است که آنها از قدرت مقاومت فلسطین به هراس افتاده اند و می‌دانند که این روند می‌تواند هست و نیست آنها را بر باد دهد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5289

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.