• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار: 1478اخبار امروز : 0
2

بیمه بیکاری هنرمندان در دستور کار قرار گرفت

  • کد خبر : 5347
  • 02 فروردین 1402 - 20:43
بیمه بیکاری هنرمندان در دستور کار قرار گرفت

نشست رسانه‌ای مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تشریح عملکرد این نهاد در سال ۱۴۰۱ و تبیین برنامه‌های پیش رو (بیمه بیکاری هنرمندان ) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به همراه تعدادی از مدیران این مجموعه در تازه‌ترین نشست رسانه‌ای خود که روز یکشنبه بیست و یکم اسفندماه در ساختمان این مجموعه برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این نهاد مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تبیین برنامه‌های آینده پرداختند.

پوراحمدی در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: مجموعه صندوق اعتباری هنر بر اساس فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی های سال ۱۴۰۱ برنامه‌های خود را پیش برد. با توجه به اینکه شما عزیزان هم در جریان فعالیت‌های ما هستید می‌دانید که عمده کارهای ما مبتنی بر حمایت از اصناف مختلف فرهنگ و هنر و فعالان قرآن و عترت است. بزرگوارانی که بخش عظیمی از آنها اکنون عضو صندوق هستند. خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ هم با اصلاح روند عضویت با توجه به نواقصی که قبلاً وجود داشت و هم تشکیل کارگروه‌های عضویت که در استان‌ها با حضور مدیران کل ارشاد استان‌ها، کارشناسان خبره فعالیت‌های هنری و نمایندگان صندوق صورت گرفت، شرایط بهتری برای عضویت برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های کارگروه‌های مستقر در شهرستان‌ها برای تسهیل در عضویت اصحاب فرهنگ و هنر در تهران و شهرستان‌ها توضیح داد: خوشبختانه این کارگروه‌ها روند خوبی را برای ما داشت و خوشبختانه ۱۴ هزار نفر به مجموعه صندوق اعتباری هنر اضافه شدند. بر همین اساس بیش از ۹۷ هزار نفر اکنون عضو صندوق اعتباری هنر هستند. البته در این مدت برخی از افراد بودند که به دلیل عدم سابقه روشن فرهنگی هنری از مجموعه صندوق حذف شدند. این در حالی است که تعدادی از هنرمندان هم بودند که متاسفانه دار فانی را وداع گفتند و نامشان از صندوق حذف شد. ما در بحث پالایش تحت هیچ شرایطی هنرمندی را حذف نکردیم ما به دنبال حذف کسانی هستیم که واقعاً هنرمند نیستند. در این زمینه بیش از ۱۵۰ نفر که با جعل سند اسنادی را بارگذاری و از خدمات صندوق استفاده کردند شناسایی شده و از فهرست صندوق حذف شدند. در این زمینه اگر کسی ادعایی دارد حتماً برخورد است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنری ضمن تشریح خدمات ارائه شده در طرح‌های حمایتی این مجموعه اظهار کرد: ما در سال جاری توانستیم بیش از ۱۰ هزار نفر را به جمع بیمه شدگان بیمه تامین اجتماعی اضافه کنیم که در این میان ۲۴۰ میلیارد تومان یارانه دولتی به صورت کلی توسط صندوق به عنوان بیمه پرداخت شده است. البته در ابتدای سال مزد مبنا بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد. به همین اندازه هزینه‌های پرداختی ما در سهم بیمه افزایش شد که د راین زمینه به واسطه تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۵۴ هزار نفر اکنون بیمه تامین اجتماعی هستند و بسیار خوشحالیم که بزرگوارانی به واسطه بیمه تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر اکنون به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند و می‌توانند از میوه با برکت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

پوراحمدی ضمن ارائه گزارشی از روند معرفی اسامی هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان قرآن و عترت به بیمه تامین اجتماعی و دشواری‌هایی که در حوزه تامین منابع وجود داشت، توضیح داد: مهم‌ترین خدمتی که صندوق می‌تواند به جامعه فرهنگ و هنر بدهد موضوع سلامت و بیمه‌ها هست و هرچه قدر بتوانیم این روند را افزایش بدهیم به توفیقات زیادی دست پیدا کردیم. از سوی دیگر ما چه در حوزه بیمه تامین اجتماعی و چه در بیمه تکمیلی بخشی از حمایت‌ها را به صورت رایگان انجام می‌دهیم که در این راستا سهم خود هنرمند هم به واسطه صندوق پرداخت می‌شود و چون عضو خانواده ما هستند ما با افتخار این عزیزان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی افزود: در بحث طرح مستمری جمعیتی بیش از ۲۶۰۰ هنرمندی که به دلایلی مشکلاتی دارند و توان و فعالیت آن‌چنانی ندارند، تحت پوشش صندوق هستند و ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان واریزی داریم البته در روزهای پیش رو بحث افزایش این مبلغ پرداختی را داریم که امیدوارم با تصویب در هیات امنا این روند هم افزایش پیدا کند. ما در حوزه افراد دارای مدرک درجه یک هنر هم برنامه‌هایی برای افزایش مستمری آنها داریم که امید داریم با تصویب هایت امنا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

پوراحمدی درباره موضوع تسهیلات هم گفت: دریافت منابع ما از دولت در حوزه بودجه تنها در پرداخت بخش بیمه‌های پایه و تکریم و مستمری است که همین هم در میزان تخصیص دچار مشکل هستیم. اگر بودجه دولت را نگاه کنید بحث‌های پرداختی، پرداخت بیمه‌های درمانی است و هیچ گونه عنوان دیگری ندارد اما صندوق به ابتکارات خود همزمان با پوشش فعالیت‌های بیمه‌ای، با ایجاد و تولید ارزش آفرینی در منابع از خدمات دیگری استفاده می‌کند و این خدمات را به هنرمندان جامعه عضو تقدیم می‌کند. یکی از اینها تسهیلات است که به واسطه فعالیت‌های درونی صندوق است و این افتخار را داریم که شاهد رشد چشمگیری در اعطای تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر هستیم. در این زمینه بیش از ۱۴۹ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف ضروری، معیشتی، کارآفرینی و بلاعوض تقدیم آنها شد. رقمی که به نسبت سال‌های گذشته از روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارائه گزارشی از آمار و ارقام مربوط به پرداخت تسهیلات مالی صندوق اعتباری هنر بیان کرد: ما طرح ویژه‌ای را در صندوق داشتیم و خیلی خوشحال هستیم که این طرح در مجموعه ما ایجاد شد و آن موضوع جوان سازی جمعیت و فرزندآوری بود که تا به حال بیش از یک هزار و ۵۵ نفر این تسهیلات را دریافت کردند. این توضیح را هم بدهم تسهیلات ما تسهیلات ارزان قیمت است که خوشبختانه ما توانستیم در این حوزه توفیقات زیادی داشته باشیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی از طرح‌ها و نشان‌های جدید صندوق اعتباری هنر در حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بیان کرد: کسانی که نشان درجه یک طرح تکریم را دریافت می‌کنند می‌توانند از یکسری امکانات صندوق استفاده کنند که در این زمینه پوشش رایگان بیمه و پرداخت مبلغ یک میلیون تومان به صورت مستمری برای این بزرگواران در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر در راستای تکریم و احترام هنرمندان پیشکسوت یکسری طرح‌های حمایتی را طراح کردیم که در این حوزه توافقاتی را با مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش انجام دادیم و می‌تواند جزوی از فعالیت‌های حمایتی ما به حساب آید.

پوراحمدی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در بحث فعال سازی و توانمند سازی هنرمندان ما به صورت جدی کارها دنبال می‌کنیم فرآیندی که بتواند هنرمندان را وارد فضای موثرتر و بهتری در حوزه کسب و کارهای هنری کند. البته در این زمینه برنامه‌ریزی های برای تشکیل یک شرکت صورت گرفته که طی سال آینده جزییات آن اعلام می‌شود. ایجاد مرکز مشاوره کسب و کارهای فرهنگی هنری در تهران و شهرهای کشور یکی دیگر از فعالیت‌های ماست که به زودی این مرکز تاسیس می‌شود و هنرمندان می‌توانند به صورت‌های مختلف از خدمات این مرکز مشاوره و کمک می‌گیرند. در این زمینه برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است که می‌تواند دربرگیرنده نکات بسیار ارزشمندی باشد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن ارائه توضیحاتی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته این مجموعه در سال ۱۴۰۱ که در سال جاری گزارش مشروح آنها از سوی روابط عمومی صندوق اطلاع رسانی شده بود، بیان کرد: ما بخش دیگری به نام شرکت هنر کارت داریم که در سال آینده برنامه ویژه‌ای برای آن داریم. هنر کارت یکی از محصولات ویژه صندوق اعتباری هنر است که به تعاریف دقیق خدماتی به اعضا در آن تعریف شده است. در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته است که در روزهای آینده جزییات آن اطلاع رسانی می‌شود. ما د راین راستا یک نرم افزاری هم را طراحی کردیم که در روزهای آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند و می‌تواند در برگیرنده اتفاقات بسیار خوبی باشد.

وی بیان کرد: ما ابتدای سال آینده در ارائه خدمات درمانی، سلامت و رفاهی در هنر کارت خبرهای زیادی داریم و امیدوارم بتوانیم این خدمات را به بهترین شکل ممکن به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ارائه دهیم. ما در سال جاری مجموع بیش از ۵۳۵ میلیارد تومان توانستیم خدمات حمایتی از مجموعه اعضای صندوق اعتباری هنر داشته باشیم. این رقم غیر از بسته حمایتی معیشتی است که آن را اصلاً وارد بخش‌های حمایتی‌مان نکردیم. این نشان می‌دهد که از هر یک میلیارد تومانی که به عنوان حمایت دریافت کردیم دو میلیارد تومان خدمات ارائه دهیم که این روند می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد.

پور احمدی درباره موضوع مسکن صندوق اعتباری هنر گفت: بحث مسکن یکی از موضوعات مهم صندوق اعتباری هنر است، اما ابراز این موضوع تنها در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. البته تفاهماتی قبلاً در این زمینه امضا شد اما آنچنان که باید جلو نرفت. اما امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دادند و در این زمینه مقدمات فراهم سازی تعاونی شکل گرفته و قرار بر این است که به زودی جلسه‌ای با معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شود که بتوانیم در حوزه مسکن فعالیت‌های حمایتی را ادامه دهیم. در این حوزه متناسبت با شرایطی که وزارت راه و شهرسازی در این چارچوب دارد به دنبال کارهای مطالعاتی و شناسایی هستیم که امیدوارم بتوانیم به نتیجه لازم برسیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره موضوع حمایت این مجموعه از جشنواره‌های فجر بیان کرد: بحث حمایت از جشنواره‌ها توسط صندوق اعتباری هنر عمدتاً بر مبنای حمایت‌های معنوی صورت گرفت، اما بعضاً موارد و نکاتی وجود داشت که صندوق به صورت قرض‌الحسنه مبالغی را تقدیم جشنواره‌ها می‌کرد اما این مبالغ بسیار زود به صندوق بازگشته شد. البته صورت‌های مالی ما قطعی نشده اما در تابستان سال ۱۴۰۲ همه صورت عملکردها و اسناد صندوق اعتباری هنر در مجمع اطلاع رسانی می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر برای ورود صندوق اعتباری هنر در جهت حمایت از تولیدات نمایشی و موسیقایی تصریح کرد: در این زمینه طی هفته‌های گذشته جلساتی را معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادیم که بتوانیم در حوزه حمایت از کسب و کارهای هنری به ویژه در حوزه تئاتر و موسیقی کارهایی را انجام دهیم. البته وقتی در این زمینه از موضوع حمایت یاد می‌شود، ما باید بتوانیم پس از سرمایه گذاری هنری چنین فرآیندی به دنبال توجیه اقتصادی هم باشیم. به طور حتم درآمد حاصل از این فعالیت‌های حمایتی می‌تواند در همین حوزه هم ادامه پیدا کند. اما قطعاً ما در این زمینه آمادگی کامل داریم که در چنین فرآیندی حضور داشته باشیم.

پوراحمدی در جواب سئوال دیگری مبنی بر پرداخت مبلغ حمایتی به اعضای صندوق اعتباری هنر همانند مبالغی که در دوره کرونا به اصحاب فرهنگ و هنر پرداخت شد، بیان کرد: خیلی دوست داریم که این حمایت وجود داشته باشد. اما به دلیل اینکه بودجه‌ای در این زمینه نداریم هنوز مقدور نیست. آن بسته حمایتی که در مناسبت‌های مختلف به حساب اعضا واریز شد، کمک معیشت کرونایی بود که با پیگیری‌های ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور رئیس جمهور به حساب هنرمندان واریز شد. البته ما خیلی تلاش می‌کنیم که با درآمدهای پایدار این پرداختی‌ها را به صورت مستمر داشته باشیم. اما فعلاً چنین روندی وجود ندارد. البته ما در حوزه هنر کارت و البته پیش رو بودن ماه مبارک رمضان طرح اکرام را داریم که در قالب این طرح قرار است به حساب اعضای کم بضاعت مبلغی واریز شود که جزییات آن در روزهای آتی اطلاع رسانی می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع بیمه بیکاری هنرمندان اشاره کرد و گفت: مساله مهم دیگری که در این روزها به شدت پیگیر آن بودیم موضوع بیمه بیکاری هنرمندان بود که به اعتقاد من موضوع بسیار مهمی است. این موضوع یکی از مطالبات مهم هنرمندان است که می‌تواند بسیار مهم باشد. البته تشخیص بیمه بیکاری در این حوزه بسیار سخت و پیچیده است. اما ما طرحی را آماده کردیم که اگر در جلسه روز چهارشنبه هیات امنا صندوق اعتباری به تصویب برسید کارها را آغاز می‌کنیم که حداقل آن دسته از هنرمندانی که تحت پوشش صندوق اعتباری هنر هستند را پوشش بدهیم.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.