• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار: 1478اخبار امروز : 0
1

چاپ کتاب ” خانواده فناورانه ” درباره سیطره شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط خانواده

  • کد خبر : 5353
  • 02 فروردین 1402 - 20:47
چاپ کتاب ” خانواده فناورانه ” درباره سیطره شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط خانواده

کتاب «خانواده فناورانه» تألیف مجید کافی و سیده مرضیه شعاع هاشمی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «خانواده فناورانه؛ پیامد سیطره شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط خانواده» تألیف مجید کافی و سیده مرضیه شعاع هاشمی به‌تازگی توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

نویسنده این‌کتاب درصدد بوده‌اند تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط ساختاری و انسانی (جنسی و عاطفی) خانواده‌های شهر تهران را شناسایی کرده و با استفاده از روش پیمایش و تکنیک تحلیلی شبکه‌های عصبی مصنوعی، پیامد استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر نظام خانواده را بر اساس برخی ویژگی‌های از پیش تعیین شده پیش بینی کند.

شبکه‌های اجتماعی مجازی با تأثیر بر روابط ساختاری و انسانی (جنسی و عاطفی) خانواده، موجب نوع جدیدی از این روابط می‌‎شود. در این تحقیق سامانه‌ای برای تخمین این تأثیر طراحی می‌شود. تحقیق با روش پیمایش و تکنیک معادلات ساختاری، و دوازده متغیر ورودی‎ به شبکه عصبی مصنوعی اجرا شد. مسئله تحقیق این‌گونه صورت‌بندی شد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی چه تغییراتی بر روابط ساختاری و انسانی خانواده‌ها در پی خواهد داشت؟ برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه، برای ساخت سامانه و تحلیل داده‌ها از شبکه عصبی مصنوعی و برای اعتبارسنجی نتایج از نظرات نخبگان استفاده شد.

شبکه‌های اجتماعی مجازی مورد استفاده خانواده‌های ایرانی بسیار زیاد و متنوع هستند، اما منظور از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بستر وب در این پیمایش سه مورد از پرکاربردترین آنها یعنی تلگرام، اینستاگرام و واتس آپ است؛ بنابراین مسئله این تحقیق عبارت است از کشف مکانیسم تغییراتی که بر اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی (شام) به عنوان جزئی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر نظام خانواده معاصر ایرانی (تضعیف روابط ساختاری و کاهش روابط انسانی (جنسی و عاطفی) حاصل شده و خواهد بود.

نتیجه تحقیق، سامانه‌ای است که در آن برای روابط جنسی و عاطفی خانواده‌ها (خروجی‌ها) طیفی از صفر تا صد در نظر می‌گیرد. نتایج، حاکی از وجود چهار نوع روابط انسانی در بین خانواده‌های پسافناوری است: ۱. خانواده‎ متعهد و پایدار (روابط عاطفی مثبت و جنسی گرم)؛ ۲. خانواده ناکامیاب (روابط عاطفی مثبت و جنسی سرد)؛ ۳. خانواده ناسازگار (طلاق عاطفی، روابط عاطفی منفی و جنسی گرم)؛ ۴. خانواده گسیخته (طلاق فیزیکی، روابط عاطفی منفی و جنسی سرد).

در بخشی از مقدمه اثر نوشته مؤلفان آمده است: فکر آغازین موضوع تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط ساختاری و انسانی اعضای خانواده‌ها که مسئله روز جامعه محسوب می‌شود، از مشاهده استفاده روزافزون از شبکه‌های اجتماعی مجازی توسط اعضای مختلف خانواده‌ها شکل گرفت. استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی فارغ از جایگاه، نوع و ضرورت استفاده از آنها، خواسته یا ناخواسته بر نوع روابط ساختاری و انسانی (جنسی و عاطفی) اعضای خانواده تأثیر گذاشته و شکل گیری نوع جدیدی از روابط ساختاری و انسانی را در پی خواهد داشت.
از سوی دیگر صرف انجام تحقیقاتی که محدود به بررسی و تحلیل نوع روابط پیشافناوری افراد خانواده باشد، به طور مسلم روابط درون خانواده‌ها و ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی مجازی نخواهد بود. با در نظر گرفتن این نکته می‌توان اذعان نمود که سنجش تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر خانواده به منظور پیش بینی روابط انسانی خانواده‌ها در آینده می‌تواند موضوع یک تحقیق کارآمد و کاربردی باشد.

همان گونه که پدیدار شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور کلی و شبکه‌های اجتماعی مجازی به طور خاص بر تمام شئونات جامعه جهانی معاصر تأثیر گذاشته است، بر نظام خانواده و روابط آن نیز تأثیرگذار بوده است. افزون بر این یک واقعیت اجتماعی انکارناپذیر خانواده‌های ایرانی نیز این است که تقریباً اکثر اعضای خانواده‌های ایرانی فارغ از جنس، سن و موقعیت اجتماعی، از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی محسوب می‌شوند. از این رو ضروری است در تحقیقی، تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر روابط ساختاری و انسانی اعضای خانواده‌های جامعه معاصر ایران نیز مطالعه و بررسی شود، اما از آنجا که جامعه ایران برای چنین بررسی‌ای بسیار گسترده است، تهران به عنوان نمونه گویا و کامل جامعه ایران انتخاب شد.

این اثر به عنوان منبع درس جامعه شناسی خانواده برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای جامعه شناسی و خانواده و عموم علاقه مندان به مباحث روش‌های نوین همچون هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی مصنوعی قابل استفاده است.

این کتاب در ۳۱۸ صفحه و قیمت ۱۳۱ هزار تومان عرضه شده است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.