• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
4

مدیر رایو گفت وگو: با برنامه‌های محرم امسال پیام عاشورا را در ایران و جهان بررسی می‌کنیم

  • کد خبر : 548
  • 06 مرداد 1401 - 6:06
مدیر رایو گفت وگو: با برنامه‌های محرم امسال پیام عاشورا را در ایران و جهان بررسی می‌کنیم

تهران- ایرنا- مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو با بیان آنکه در محرم امسال شاهد عبور ویژه برنامه‌های این شبکه رادیویی از مرزهای کشور هستیم، خاطرنشان کرد: این شبکرادیویی در پی این است که محرم سال ۱۴۰۱ با رویکردی اندیشه‌مدارانه، به بررسی جنبه‌های مختلف قیام، پیام عاشورا و فرهنگ عاشورایی در ایران و کشورهای دیگر بپردازد.

رضا کوچک‌زاده تهمتن به خبرنگار رادیو و تلویزیون ایرنا گفت: شورحسینی اگر با شعور حسینی همراه باشد به هدف متعالی در خلق دانش و مفاهیم والای انسانی می‌رسد.

مدیر رایو گفت وگو: با برنامه‌های محرم امسال پیام عاشورا را در ایران و جهان بررسی می‌کنیم

بررسی ترفندها و سیاست‌های رسانه‌های بیگانه در مواجهه با اندیشه عاشورایی

نقش میسیونرهای مذهبی و فعالیت‌ کارگاه‌های اندیشه‌ورز در تحریف واقعه عاشورا از حقایق پنهان نشدنی است

کوچک‌زاده افزود: در این ویژه برنامه‌ها علاوه بر برگزاری گفت‌وگوها و میزگردهای تحلیلی و تفسیری با حضور نخبگان برای واکاوی زمینه‌ها و پیام‌های عاشورای حسینی(ع)، بخشی از برنامه‌ها نیز به الگوسازی و جریان سازی آداب، آئین، فرهنگ عاشورایی و همچنین ترفندها و سیاست‌های رسانه‌های بیگانه در مواجهه با اندیشه عاشورایی و سوگواری‌های مردمی در ایام محرم اختصاص دارد.

مدیر رادیو گفت‌ وگو با بیان آنکه جریان‌سازی نخبگانی با هدف معرفت افزایی و بالا بردن شعور حسینی در جامعه را سرلوحه برنامه‌های دهه اول محرم قرار دادیم عنوان کرد: از اولین روز محرم با ویژه برنامه از سکوت تا بایکوت و با حضور کارشناسان رسانه به نقش رسانه‌های معاند در تحریف پیام عاشورا می‌پردازیم تا نسبت به روشنگری اهداف دشمن در حوزه رسانه به منظور تحریف پیام عاشورا اشاره کنیم. این میزگرد یک ساعته هر روز ساعت ۱۰  صبح روی آنتن می‌رود.

وی با اشاره به آنکه نقش میسیونرهای مذهبی و فعالیت‌ کارگاه‌های اندیشه‌ورز در تحریف واقعه عاشورا از حقایق پنهان نشدنی است افزود: ابعاد مختلف این موضوع مهم را درمیزگرد یک ساعته سراب اندیشه مورد مداقه کارشناسان قرار می‌ دهیم.

کوچک‌زاده سیر تاریخی حرکت کاروان اسیران کربلا بعد از واقعه عاشورا را از نقاط عطف تاریخ و یکی از محورهای خوب برنامه‌سازی در ماه محرم و صفر عنوان کرد و افزود: منازل العُشاق به مرور تاریخی حرکت کاروان اسیران و معرفی منازل و اتفاقات پیش آمده برای کاروان امام حسین(ع) اشاره دارد که تأثیرات عاشورا، روشنگری‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مهم‌ترین محور کاری ما در تولید این برنامه است.

توجه به ترویج نهضت حسینی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران

کوچک‌زاده گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) آداب و فرهنگ خاصی دارد که با شور و شعور همراه است.

امسال نیز قدم را فراتر از مرزها گذاشتیم و ویژه برنامه «فرهنگ بدون مرز» را با حضور رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف تولید کردیم که در این برنامه به نقش رایزنان فرهنگی در ترویج شعائر مذهبی، دینی و آیینی محرم در کشورهای مورد ماموریت آنها خواهیم پرداخت

وی تصریح کرد: هنر تعزیه و شبیه‌خوانی‌های مطرح هم در مجله ترکیبی شبیه او با حضور نویسندگان، پژوهشگران هنرهای آیینی و اجرای تعزیه‌های مرتبط در ۱۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای؛ سیر تحول هنر تعزیه و شبیه خوانی را مرور و بررسی می کند.

مدیر رایو گفت وگو: با برنامه‌های محرم امسال پیام عاشورا را در ایران و جهان بررسی می‌کنیم

تولید مستندهای صوتی و گفت‌وگو محور پیرامون پیام عاشورا

کوچک‌زاده تهمتن با بیان آنکه ماه به روایت آه نیز مستندی گفت‌وگو محور پیرامون پیام عاشورا و مولفه‌های عزاداری صحیح است خاطرنشان کرد: در این برنامه افراد مختلف از مشاغل مختلف از جمله مجری، طنزپرداز، ورزشکار، مورخ، واعظ، کارگردان، نقاش و… پیرامون ماه محرم و جنبه‌های مختلف آن با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. ماه به روایت آه نیز در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای روی آنتن می رود.

مدیر رادیو گفت‌وگو بیان کرد: مقصد بهشت عنوان دیگر برنامه این شبگه رادیویی برای دهه اول محرم است. این برنامه در قالب گفت‌وگو محور در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای به خوانش و بررسی آثار موفق عاشورایی معاصر در قالب شعر و نوحه می‌پردازد.

وی تصریح کرد: برنامه کوتاه کاروان عاشقی سیر حرکت تاریخی امام حسین(ع) و بسترهای شکل‌گیری واقعه کربلا  را روایت می‌کند و مستند روایی شیرخوارگان حسینی به اهمیت و ابعاد مختلف شهادت حضرت علی اصغر(ع) اشاره دارد.

تبیین قیام امام حسین(ع) ونهضت عاشورا در آینه فرهنگ با «گفت‌وگوی فرهنگی»

کوچک‌زاده با اشاره به آنکه برنامه گفتگوی فرهنگی به مناسبت ماه محرم به موضوعات مرتبط با این ایام و تبیین قیام امام حسین(ع) ونهضت عاشورا در آینه فرهنگ متمرکز است یادآور شد: محورهای این برنامه که از ۴ تا ۱۵ مرداد ساعت ۲۰ پخش خواهد شد، تاثیر هنر در تبیین فرهنگ عاشورا، تاملی بر ادبیات عاشورا و هنر دینی، رابطه محرم و عاشورا با فریضه امر به معروف و نهی از منکر، طرح سوگواره بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی خواهد بود.

مدیر رایو گفت وگو: با برنامه‌های محرم امسال پیام عاشورا را در ایران و جهان بررسی می‌کنیم

تاسوعا و عاشورای حسینی به روایت «خیمه‌گاه بهشت» و «قلم‌های بی‌قرار»

مشترکات قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) به روایت «خیمه‌گاه بهشت»

مدیر رادیو گفت‌وگو در ادامه با معرفی برنامه‌های ویژه روز عاشورا و تاسوعا افزود: برنامه حکایت ناتمام در ۶۰ دقیقه به مشترکات قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) می پردازد. همچنین برنامه خیمه‌گاه بهشت نیز در ۶۰ دقیقه، موضوع فضای مجازی و فرهنگ عاشورا  را هدف قرار می دهد.

وی افزود: قلم‌های بی‌قرار دیگر ویژه برنامه رادیو گفت‌وگو برای ایام سوگواری سیدالهشدا(ع) است. این برنامه نیز در ۶۰ دقیقه با محوریت تجلی مفهوم عاشورا در شعر و ادبیات فارسی پخش خواهد شد.

محرم حسینی و محرم یزیدی در قالب «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه»

کوچک زاده تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های جریان‌ساز این شبکه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه است که با محوریت علوم شناختی و رفتارسازی روی آنتن می‌رود. این برنامه در روز عاشورا با محوریت شناخت محرم حسینی و محرم یزیدی به رفتارسازی در سیره حسینی می‌پردازد و جریان جدا کننده حق از باطل را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«تجلی عشق» نیز برنامه‌ای ۶۰ دقیقه‌ای با موضوع عزاداری در ایام دفاع مقدس است

وی تاکید کرد: دیگر برنامه این بخش جلوه‌های عشق نام دارد. این برنامه نیز طی یک ساعت به نقش هنرهای  تجسمی در معرفی؛ انتقال پیام و فرهنگ عاشورا خواهد پرداخت.

مدیر رایو گفت وگو: با برنامه‌های محرم امسال پیام عاشورا را در ایران و جهان بررسی می‌کنیم

جریان سازی موثر بر نخبگان و کُنشگران جامعه ایرانی

هدف از برنامه‌سازی بر مبنای الگوی نوین جریان سازی موثر بر نخبگان و کُنشگران جامعه ایرانی است تا بدین ترتیب رسانه مرجع و جریان ساز در گفت‌وگوی آزاد اندیشه‌ها محقق شود

کوچک‌زاده تهمتن با اشاره به تولید برنامه‌هایی کوتاه با ساختار نوین و موضوعات متنوع در ایام محرم خاطرنشان کرد: کاروان عاشقی، در ۱۵ قسمت سیر حرکت تاریخی امام حسین(ع) و بسترهای شکل‌گیری واقعه کربلا را شرح می‌دهد. تا همیشه حسین (ع) نیز در ۳۳ قسمت به تبیین سبک زندگی حسینی بر اساس آموزه های عاشورایی می پردازد.

مدیر رادیو گفت‌وگو در پایان گفت: تلاش تیم تولید این شبکه برای تنظیم جدول پخش محتوایی ویژه ایام عزاداری امام حسین(ع) و یاران شهیدش به منظور جریان سازی موثر بر نخبگان و کُنشگران جامعه ایرانی است تا بدین ترتیب رسانه مرجع و جریان ساز در گفت‌وگوی آزاد اندیشه‌ها محقق شود.

علاقه مندان می‌توانند شبکه رادیویی گفت‌وگو را روی موج fm ردیف ۱۰۳.۵ مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایران صدا دریافت و شنونده این ویژه برنامه‌ها باشند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.