• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار: 1478اخبار امروز : 0
5

حواشی مرگ کیومرث پوراحمد به‌خاطر فضای کنونی بود

  • کد خبر : 5508
  • 28 فروردین 1402 - 9:57
حواشی مرگ کیومرث پوراحمد به‌خاطر فضای کنونی بود

پیشکسوت روزنامه نگاری و مدرس ارتباطات معتقد است حواشی خبری بعد از خودکشی کیومرث پوراحمد، نوعی کنش و واکنش در فضای کنونی جامعه بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: مرگ کیومرث پوراحمد، رویکرد و تیترهای متفاوت و جهت‌دار رسانه‌ها درباره این‌مساله باعث شد پرونده‌ای را در مهر باز کنیم و با اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاری به گفتگو بنشینیم. این‌پرونده در حال حاضر به قسمت سوم خود رسیده و در دو قسمت پیشین آن با داود نعمتی انارکی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما و امیدعلی مسعودی استاد علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه سوره گفتگو کردیم.

دو گفتگوی پیشین این‌پرونده در پیوندهای زیر قابل دسترسی و مطالعه هستند:

* «رسانه‌های خارجی مرگ پوراحمد را به مسائل روز گره زدند»

* «توضیح خانواده پوراحمد می‌توانست موج اخبار کذب را خنثی کند/شایعه چه‌زمانی به وجود می‌آید؟»

اما در سومین‌قسمت این‌پرونده، فریدون صدیقی مدرس و پیشکسوت روزنامه‌نگاری ارتباطات با تحلیل حواشی خبری پس از خودکشی مرحوم پوراحمد و موج سواری برخی رسانه‌ها در فضای مجازی به خبرنگار مهر گفت: به نظر من اتفاقاتی که بعد از مرگ این کارگردان شناخته شده و پیشکسوت عرصه هنر رخ داد، کاملاً طبیعی و حاصل یک کنش و واکنش بود. در جامعه زیستی ما که بنا به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و معیشتی….. وضعیتی مطالبه‌گر حاکم شده، حواشی و اتفاقاتی بعد از رویدادهای این چنینی کاملاً طبیعی است.

وی افزود: در واقع با همین ذهنیت و با بستر و فضای حاکم در جامعه که مهیای برخوردهای اینگونه است، نباید انتظار یک برخورد معقول، شایسته و بایسته با خبر خودکشی یک چهره معروف داشت. در جامعه‌ای که مناسبات و توازن در عرصه‌های مختلف دچار مشکل شده، اگر غیر از این برخورد را شاهد باشیم باید تعجب کرد.

این‌استاد ارتباطات گفت: وقتی در فضای عمومی، مسائل و موضوعاتی از جمله گرانی، بیکاری، مسمومیت‌های دانش آموزان و … مطرح‌اند، این‌بستر فراهم است تا هر موضوعی به غیر از خبر خودکشی پوراحمد هم جریان ساز و حاشیه‌ای باشد. باید قبول کرد ما جزئی از کل و در واقع حاشیه، متن هستیم.

صدیقی در پایان گفت: نمی‌توان نحوه برخورد خاص و جهت‌دار برخی رسانه‌ها و فضای مجازی با خبر خودکشی پوراحمد را عجیب و غیرطبیعی تلقی کرد، چرا که فضای ملتهب و مطالبه گر جامعه چنین بستری را مهیا کرده است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5508

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.