این موضوع درباره روابطعمومی حتی سختتر و پیچیدهتر هم هست؛ چون با عنوان کردن مشاغل دیگر حداقل تصویری کلیشهای موجود است اما روابطعمومی و مشاغل مربوط به آن برای اغلب افراد ناشناخته و مبهم است. اما روابطعمومی چیست و اصلا هدفش چیست؟ در پاسخ باید گفت روابطعمومی تلاش برای معرفی خدمت، محصول، شرکت و حتی فردی حقیقی است. اما بر خلاف تبلیغات، تأثیرگذاری بر مخاطب در روابطعمومی غیرمستقیم صورت میگیرد. خط مشی اصلی در روابطعمومی، اعتمادسازی است.
روابطعمومی، در واقع به مفهوم متقاعد کردن آدمهاست. برای اینکه ایده یا محصول خود را بفروشید یا از حُسن اعمال و اقدامات شرکتتان به دیگران بگویید، باید مخاطب را متقاعد و توجیه کنید. انجمن روابطعمومی امریکا (PRSA) روابطعمومی را اینطور تعریف میکند: «روابطعمومی، فرایند ارتباطات راهبردی است که میان جامعه و سازمانها روابط سودمند دوسویه ایجاد میکند».
متخصصان روابطعمومی مهارت خوبی در داستانسرایی دارند؛ زیرا آنها باید توان روایت کردن اوضاع سازمان را برای سایرین داشته باشند. روابطعمومی برای حفاظت و افزایش حُسن شهرت کسبوکار و سازمان تلاش میکند و این کار را از طریق رسانههای گوناگون و شبکههای اجتماعی پیش میبرد. امروزه شبکههای اجتماعی همه چیز را به شدت تحت تأثیر قرار دادهاند و روابطعمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
متخصصان روابطعمومی باید تمام کانالهای ارتباطی با سازمان را تحت نظر داشته باشند و با یافتن نکات و نظرات منفی از محیط خارج و مخاطبان، کاستیها و نارضایتیها را به درون شرکت و سازمان انتقال دهند و با پیدا کردن نکات و نظرات مثبت، از آنها برای تبلیغات مؤثر استفاده کند.
در حقیقت روابطعمومی نمایندهای برای ارتباط سازمان با محیط خارج است. متخصصین روابطعمومی وظیفهی ایجاد وجهه و تصویر مناسب برای سازمان را بر عهده دارند. شغل آنها ایجاد ذهنیت مثبت از سازمان در بین مردم، آگاهسازی جامعه از فعالیتهای درون سازمان، توضیح سیاستها و مدیریت کنترل کمپینهای سیاسی است.
گسترهی فعالیت روابطعمومی بسیار وسیع است. این گستره میتواند از مدیریت ارتباط با مشتریان تا ایجاد ارتباط میان شاخههای مختلف یک سازمان را پوشش دهد. ابزارهای مورد استفاده در روابطعمومی شامل موارد زیر است:
– برگزاری سخنرانیها و کنفرانسها
– مصاحبه و مدیریت پوشش خبری
– ارتباط با مطبوعات
– تحقیقات بازار مبتنی بر اطلاعات مشتریان و مخاطبان سازمان
– برگزاری مراسم و رویدادها
– استفاده از شبکههای مجازی و ارتباطی تحت وب
– کنترل و مدیریت راهبردی بحرانهای مرتبط با روابطعمومی
– پوشش تبلیغات رسانهای و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی خارج سازمان
برگرفته از: forbes- www.chetor.com
منبع خبر:
شارا
/ روابطعمومی چیست؟
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.