• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 2 July - 2025
3

نقش روابط‌عمومی دیجیتال در دنیای آنلاین: استراتژی‌ های نوین ارتباطی برای برندها

  • کد خبر : 29620
  • 28 فروردین 1404 - 11:39
نقش روابط‌عمومی دیجیتال در دنیای آنلاین: استراتژی‌ های نوین ارتباطی برای برندها

استراتژی‌ های نوین ارتباطی / روابط‌عمومی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها به شمار می‌آید. ارتباط و تعامل با مخاطبان و مشتریان، مدیریت بحران‌ها و بسیاری از مسئولیت‌های مهم دیگر، به عهده روابط‌عمومی مجموعه‌ها است. روابط‌عمومی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که در جهت ارتباط بهتر و مؤثرتر یک برند با افراد جامعه انجام می‌گیرد.

استراتژی‌ های نوین ارتباطی / روابط‌عمومی، فرایندی ارتباطی و استراتژیک است و در راستای اهدافی که دارد، روابط متقابل بین سازمان و سازمان یا سازمان و عموم مردم را ایجاد و مدیریت می­‌کند.

وجهه یا چهره برند از جنبه‌های مهم آگاهی از برند است و تأثیر زیادی در میزان شناخت، علاقه و اعتماد مخاطب هدف دارد. روابط‌عمومی شامل تمامی استراتژی‌ها و اقدامات سازمان است که باهدف ارتباط با عموم مخاطبان و ایجاد و حفظ تصویر عمومی برند انجام می‌شوند.

روابط ‌عمومی، فرایندی ارتباطی است که به مدیریت روابط بین سازمان‌ها با سازمان‌های دیگر و سازمان‌ها با مردم می‌پردازد. در واقع روابط‌عمومی با واسطه قرار دادن رسانه‌ها، به نقل داستان کسب‌وکار، ایجاد و حفظ تصویر مثبت از برند در ذهن مخاطب، معرفی محصولات یا خدمات سازمان، مزایا و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازد. به همین دلیل باعث می‌شود که سازمان به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کند و محصولات خود را بیشتر و بهتر به فروش برساند.

متخصصین و مدیران روابط‌عمومی، افکار عمومی مردم در مورد یک کسب‌وکار را بررسی می‌کنند و به کمک ارتباط و استفاده از رسانه‌ها این افکار را بهبود و یا در صورت نیاز تغییر می‌دهند. آن‌ها مردم را نسبت به فعالیت‌های سازمان آگاه می‌کنند، سیاست‌ها را توضیح می‌دهند و مدیریت بحران‌های مختلف، مخصوصاً بحران‌های رسانه‌ای کسب‌وکار را به عهده می‌گیرند. یکی دیگر از وظایف مهم مدیران روابط‌عمومی، ایجاد و اطلاع‌رسانی محتوای استراتژیک برای مخاطبان است.

یکی از ابعاد مهم ارتباطات در روابط‌عمومی، روابط متقابل کسب‌وکار با مردم، بخش‌های مختلف سازمان، شعبه‌ها، شرکا، همکاران، رقبا، سازمان‌ها و افراد بالادستی، سازمان‌ها و افراد زیرمجموعه، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مشابه و مکمل است تا بدین ترتیب، با حفظ اعتبار و ایجاد رابطه استراتژیک با آن‌ها، موفقیت سازمان را تضمین کند و از بروز بحران‌های احتمالی، جلوگیری کند. یک مدیر روابط‌عمومی باید بداند که از چه ابزارهایی در چه زمان‌هایی و برای چه اهدافی استفاده کند.

مفهوم روابط‌عمومی دیجیتال

در دنیای امروز که مردم، زمان زیادی را در فضای آنلاین می‌گذرانند و کوچک‌ترین کارهایشان را از طریق اینترنت انجام می‌دهند، انتظار می‌رود که تک‌تک بخش‌های یک مجموعه در فضای آنلاین حضور پررنگ و مؤثر داشته باشند و اهداف خود را دنبال کنند؛ در چنین شرایطی است که نیاز به روابط‌عمومی دیجیتال مطرح می‌شود، چراکه با فضای خارج از مجموعه تعامل زیادی دارد و عملکرد آن بر خود مجموعه بسیار مؤثر است. روابط‌عمومی دیجیتال در حقیقت با مفاهیم اصلی روابط‌عمومی منافاتی ندارد و تمامی مباحث و اصول روابط‌عمومی در روابط‌عمومی دیجیتال نیز جاری است. به گفته تونگ در سال ۲۰۲۲، روابط‌عمومی دیجیتال به‌کارگیری ابزارهای دیجیتال و آنلاین در راستای تحقق برنامه‌ها و اهداف روابط‌عمومی است.

از زمانی که نفوذ اینترنت و میزان استفاده از آن روزبه‌روز بیشتر شد، طبیعتاً مخاطبان و مشتریان نیز بیشتر در این فضا حضور دارند و کارهای روابط‌عمومی نیز باید بیشتر در دنیای دیجیتال و آنلاین انجام شود. روابط‌عمومی دیجیتال به معنی استراتژی استفاده از روش‌ها، ابزارها و کانال‌های اینترنت محور باهدف آگاهی از برند و حضور بیشتر در فضای دیجیتال است. در حال حاضر، آشنایی و ارتباط افراد با برندها بیشتر در محیط آنلاین شکل می‌گیرد. گوگل، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها و غیره از اصلی‌ترین محل‌های حضور مخاطب برای شکل‌گیری این ارتباط هستند.

به گفته برنهارد و راسمان ( Bernhard & Russmann ) در سال ۲۰۲۳، روابط‌عمومی دیجیتال یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است و غالباً به‌عنوان جدید‌ترین نوع روابط‌عمومی معرفی می­‌شود. هدف از روابط‌عمومی دیجیتال، ایجاد نظرات مطلوب درباره یک سازمان، محصولات، خدمات و غیره در دنیای مجازی و تأثیر بر روابط موجود در وب و رسانه‌­های اجتماعی است. روابط‌عمومی دیجیتال، به استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و همچنین منتقدان و مخاطبان گفته می‌شود. به بیان ساده، روابط‌عمومی دیجیتال اهداف و تکنیک­‌های روابط‌عمومی را در فضای آنلاین و اینترنت جست‌وجو و محقق می‌کند.

روابط‌عمومی به‌عنوان پل ارتباطی سازمان و مخاطبان وظیفه واکنش مناسب و پاسخ‌گویی به‌موقع را بر عهده دارد. نحوه و زمان واکنش روابط‌عمومی تیغ دو لبه‌ای است که نتیجه آن به نجات یا نابودی برند منجر می‌شود. از طرف دیگر قدرت رسانه‌ها و سرعت بالای انتشار اخبار و نظرات در فضای آنلاین، اهمیت پاسخ‌گویی درست و به‌موقع را دوچندان می‌کند.

روابط‌عمومی دیجیتال، استراتژی مورد استفاده برای افزایش آگاهی از نام تجاری شرکت، کسب‌وکار یا سازمان با استفاده از روش‌های آنلاین است.

اساساً روابط‌عمومی دیجیتال اعتقاد دارد، طیف‌های مختلفی از مخاطبان وجود دارند که سلیقه‌ها و خواسته‌های متفاوتی از هم دارند و قرار است سازمان‌ها همه‌‌ی آن‌ها را بشناسند، زبان آن‌ها را یاد بگیرند و برای رسیدن به این هدف از قابلیت‌های تکنولوژی‌های جدید مثل ایمیل، وب‌‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره استفاده نمایند.

بدون روابط‌عمومی دیجیتال هیچ کمپین سئوی سایتی، موفقیت‌آمیز نخواهد بود و نمی‌تواند ‌سایت را به جایگاه نخست صفحه اول گوگل برساند. در حقیقت روابط‌عمومی دیجیتال بخشی از فعالیت‌های اصلی سئو خارجی سایت است که بدون آن نمی‌توان در فضای آنلاین به موفقیت‌های تجاری دست یافت. روابط‌عمومی دیجیتال یک بخش اساسی از استراتژی‌های موفق بازاریابی امروز است که همواره برای ترویج و حمایت از یک شرکت مهم بوده است. اما هرگز به‌اندازه‌ای که در عصر دیجیتال اهمیت پیدا کرده مهم نبوده است.

 دکتر فرینوش لازار استاد دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست روابط‌عمومی و ارتباطات (سن ایچ)


منبع خبر:
شارا
/ نقش روابط‌عمومی دیجیتال در دنیای آنلاین: استراتژی‌های نوین
ارتباطی برای برندها

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=29620

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.