نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
۱ دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد. تهران. ایران
۲ استادیار گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد (نویسنده مسئول). تهران. ایران
چکیده
پس از ترور شهید سلیمانی در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹ م) نظام سلطه و دشمنان مقاومت اسلامی، به واسطه ابزار رسانه و فضای همگانی سایبری، تلاش زیادی کردند تا بتوانند افکار عمومی جهانیان و بهخصوص منطقه غرب آسیا و مردم آمریکا را به گونهای هدایت و مدیریت کنند تا ضمن موجه نشان دادن ترور، جهانیان را نسبت به این ترور ددمنشانه متقاعد سازند. نظر به اهمیت موضوع بازنمایی رسانهای، مقاله پیش رو با اتخاذ روش تحلیل محتوای کیفی و بهرهگیری از روش هوشمند در جمعآوری دادهها و همچنین بهرهگیری از تکنیک نتنوگرافی، درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است: بازنمایی ترور شهید قاسم سلیمانی در توییتر و اینستاگرام شبکه ایران اینترنشنال چگونه انجام شده است؟ یافتههای تحقیق ناظر بر تحلیل و تبیین دیدگاه کاربران شبکههای اجتماعی توییتر و اینستاگرام رسانه خبری ایران اینترنشنال با تأکید بر زمان ترور شهید سلیمانی، بر چند نکته تأکید دارد: ۱٫ بازنمایی با رویکرد تعمدی و راهبرد کلیشهسازی با هدف وارونهسازی حقیقت و واقعیت جبهه مقاومت اسلامی و در راستای توجیه افکار عمومی جهان و رفتار دولتمردان آمریکایی انجام گرفته است. ۲٫ جبهه مقاومت اسلامی گرچه پیروز عرصه میدانی نبرد نظامی بوده است، اما در عرصه مجازی و گفتمانسازی از ظرفیتها بهخوبی استفاده نکرده است. ۳٫ جبهه مقاومت باید در عرصه نبرد رسانهای و فضای مجازی پیشگام باشد و راهبرد تهاجمی را جایگزین راهبرد تدافعی کند. در واقع با پیشگامی در تصویرسازی میتوان بازنمایی رسانهای را به نفع جبهه مقاومت اسلامی مصادره کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Iran International’s Portrayal of Martyr Qassem Soleimani’s Murder on Twitter and Instagram
نویسندگان [English]
- , Ahmad Gooya ۱
- Mahdi Naderi ۲
۱ PhD student of Political Studies of the Islamic Revolution, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran ahmad
۲ Assistant Professor, Department of Political Science and Islamic Revolution Studies, Faculty of Humanities, Shahid University (corresponding author), Tehran, Iran.
چکیده [English]
Following the murder of Martyr Soleimani in 2019, the dominant system and the opponents of the Islamic resistance made significant attempts to influence and control the public opinion around the globe, particularly in the West Asian region and among Americans, using media outlets and open internet forums in an effort to persuade the world of this vile evil while defending the assassination. The next piece, which addresses the crucial problem of media representation, representation of Qassem Soleimani’s murder on Twitter and Instagram of Iran International Network is how this key question is being addressed with the use of qualitative content analysis method, intelligent data gathering techniques, and netnography methodology. How did it get done?” The study’s conclusion examining and expressing the opinions of the Twitter and Instagram users of the Iran International news media, highlighting the time of Martyr Soleimani’s assassination, highlight many points:
Inversion of the facts and reality of the resistance front through deliberate representation and the use of stereotyping. Islamic and consistent with both American statesmen’s conduct and global public opinion.
The Islamic Resistance Front has triumphed in armed conflict, but it has not made effective use of its resources when creating dialogue online.
The resistance front must innovate in the arena of media conflict and cyberspace and switch from an offensive to a defensive approach. In fact, with the help of an imaging pioneer, the Islamic Resistance Front might seize media coverage.