حفظ حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی / شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || علی پورعبداله، کارشناس ارشد رشته برنامهریزی شهری و منطقهای از دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، در مطالعهای جامع به بررسی تأثیر تبلیغات شخصیسازیشده و نگرانیهای حفظ حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی پرداخته است. این تحقیق، که بر روی ۳۶۱ نفر از کاربران شبکه اجتماعی تلگرام انجام شده، به دنبال یافتن ارتباط بین تبلیغات شخصیسازیشده، نگرانیهای حریم خصوصی و اثرات آنها بر توجه و اجتناب از تبلیغات در این پلتفرم است.
نتایج تحقیق که به بیستویکمین کنفرانس روابط عمومی ایران ارایه شده است نشان میدهد که تبلیغات شخصیسازیشده تأثیر مثبتی بر توجه کاربران به تبلیغات دارد و باعث کاهش اجتناب از تبلیغات میشود. به عبارت دیگر، تبلیغاتی که بهطور خاص به نیازها و خواستههای کاربران مرتبط میشوند، بیشتر جلب توجه کرده و احتمال کمتری برای اجتناب از آنها وجود دارد. این امر نشاندهنده اثربخشی بیشتر تبلیغات زمانی است که آنها شخصیسازی شده و مرتبط با علایق فردی کاربران هستند.
با این حال، این تحقیق همچنین نشان میدهد که نگرانیهای حفظ حریم خصوصی ارتباط مستقیمی با افزایش اجتناب از تبلیغات دارد. بهطور خاص، کاربران با نگرانیهای بیشتر در خصوص حفظ حریم خصوصی، تمایل بیشتری به اجتناب از تبلیغات دارند. این مسئله نشان میدهد که در حالی که تبلیغات شخصیسازیشده میتواند به افزایش توجه به تبلیغات کمک کند، نگرانیهای حفظ حریم خصوصی میتواند بر تجربه تبلیغات منفی تأثیر بگذارد.
در این پژوهش، با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و مدلسازی معادلات ساختاری، تأثیرات مختلف تبلیغات شخصیسازیشده بر رفتار کاربران تلگرام مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق در نهایت بر اهمیت حفظ حریم خصوصی و افزایش آگاهی کاربران نسبت به نحوه استفاده از دادههای شخصی در تبلیغات تأکید دارد.
این مقاله از جمله آثاری است که در کتاب مجموعه مقالات بیستویکمین کنفرانس روابطعمومی ایران چاپ خواهد شد.
بیستویکمین کنفرانس روابطعمومی ایران در هفته نخست اسفند ۱۴۰۳، در «مرکز مطالعات بهرهوری و منابع انسانی سازمان مدیریت صنعتی» برگزار میشود. همزمان با این رویداد، «چهارمین جشنواره مردمداری ایران» نیز برگزار خواهد شد؛ جشنوارهای که با هدف تقدیر از خدمات و دستاوردهای مدیران و کارشناسان روابطعمومی در سه بخش «مدالهای روابطعمومی ایران»، «نشانهای عالی روابطعمومی» و «جوایز ویژه روابطعمومی» برنامهریزی شده است.
در کنار این برنامهها، یک کارگاه آموزشی تخصصی نیز با محوریت «استراتژیهای شخصیسازیشده محتوا در روابطعمومی» برگزار خواهد شد. شرکتکنندگان در این کارگاه، علاوه بر فراگیری مهارتهای حرفهای و دانش علمی روز، گواهینامهای با امضای مشترک «انجمن متخصصان روابطعمومی»، «انجمن روابطعمومی ایران» و «مؤسسه کارگزار روابطعمومی» دریافت خواهند کرد.
از تمامی مدیران، کارشناسان، دانشجویان و علاقهمندان به حوزه روابطعمومی دعوت میشود با حضور در این کنفرانس، از آخرین دستاوردها و تجارب متخصصان بهرهمند شوند و در شکلدهی روندهای نوین ارتباطی در جامعه سهیم باشند.
علاقهمندان برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت رسمی کنفرانس به نشانی www.kpri.ir مراجعه کرده و یا از طریق رایانامه info@kpri.ir و شماره تلفن ۰۲۱-۶۶۹۴۳۶۷۰ با دبیرخانه کنفرانس در ارتباط باشند.
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.