• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
4

پخش «مسیر عاشقی» از سه شبکه تلویزیونی/ ناگفته‌های پیاده‌روی اربعین

  • کد خبر : 2619
  • 04 شهریور 1401 - 12:10
پخش «مسیر عاشقی» از سه شبکه تلویزیونی/ ناگفته‌های پیاده‌روی اربعین

تهران- ایرنا- مراسم رونمایی از مجموعه مستند «مسیر عاشقی» به کارگردانی امیر تاجیک در تالار آبگینه تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور مجید نامجو جانشین و قائم مقام ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، یوسف افضلی معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات، علی اصغر پورمحمدی از مدیران پیشکسوت رسانه ملی و رییس شورای تخصصی سیاستگذاری محتوای حرفه‌ای ساترا، مستندسازان و اصحاب رسانه برگزار شد.

تاجیک در ابتدای مراسم با بیان اینکه تولید این مجموعه حدود یک سال تولید به طول انجامیده، در ابتدای این مراسم گفت: تولید این مجموعه با نظر ویژه ائمه خاصه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) همراه بود و به ثمر رساندن این مجموعه تغییر بزرگی در مسیر فکری و شناختی زندگی من ایجاد کرد.

از قطع پا و شکنجه تا اعدام 

وی با اشاره به اینکه در جریان تحقیقات با مسیری به نام طریق العلما آشنا شده، افزود: در تحقیقات اولیه متوجه شدم در دوران رژیم بعث و دوره‌ای که صدام از پیاده‌روی زائران ممانعت میکرده، زوار از وسط نخلستان ها عبور می‌کردند. به دلیل مسائل امنیتی، در روز معمولا استراحت می کردند و پنهان می شدند و شب ها حرکت می کردند. آن زمان صدام تهدید کرده بود اگر کسی به این زائران خدمت‌رسانی کند، دفعه اول دو پای او قطع و بار دوم اعدام می شود. بر اثر همین مسئله، بسیاری از این خادمان شکنجه شدند، خانه‌های عده‌ای را خراب کردند و خودشان هم اعدام شدند.

مدیر پیشین شبکه مستند یادآور شد: پس از آشنایی با موسسه فرهنگی خیریه فدک الزهرای عراق و حدود ۶ ماه تحقیق و پژوهش، در شهر نجف اشرف دیداری با آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده حضرت آقا در عراق داشتم و ایشان تاکید کردند داستان این افراد بازگو نشده و باید برای آن وقت گذاشته شود. آیت الله سید محمود شاهرودی، آیت الله حکیم و امام خمینی(ره) از احیاکنندگان پیاده روی در این مسیر بوده اند که در مسیر به سوالات شرعی زوار نیز پاسخ می دادند. این مسیر که حدود ۱۲۰ کیلومتر است، در میان شیعیان عراق به مسیر امام خمینی (ره) هم شناخته می شود.

پخش «مسیر عاشقی» از سه شبکه تلویزیونی/ ناگفته‌های پیاده‌روی اربعین

هم با دوربین های حرفه ای تصویربرداری کردیم هم موبایل

کارگردان «مسیر عاشقی» از گفتگو با خادمان زوار در مجموعه اش خبر داد و گفت: این مسیر از نجف شروع می شود و به کوفه، مسجد سهله و از آنجا هم به منطقه طویریج و کربلا می رسد و چهره های سرشناسی دارد که در دورانی بسیار سخت به زائران خدمت رسانی می‌کردند. برای تولید این مستند از ابراز مختلفی همچون دوربین های حرفه ای، تصویربرداری هوایی و حتی موبایل استفاده کرده ایم و من تلاش می کنم موضوع تولید مستند موبایلی را جا بیاندازم.

تاجیک با بیان اینکه تاثیر ایران در عراق جالب است، تاکید کرد: ما به موکب هایی رفتیم که ارادت ویژه ای به امام (ره) و آقا داشتند. هر قسمت درباره یک شخصیت است اما در خصوص بعضی از خادمان که فوت کرده بودند، با فرزندان آنها حرف زده ایم و چند نفر در مستند حضور دارند.

تاجیک در پایان گفت: طریق العلما تا به حال نقشه ای نداشته ولی ما از ابتدای مسجد سهله تا کربلا لوکیشن موکب ها را درآوردیم و نقشه این مسیر را تهیه کردیم. این نقشه را در اختیار موسسه تاریخ شناسی شیعه هم قرار داده ایم. مسیر عاشقی در ۱۵ قسمت تولید شده و از هفته آینده از شبکه های سه، مستند و نسیم پخش می شود.

نهالی که حاج قاسم کاشت

در ادامه مجید نامجو با ابراز قدردانی از زحمات و تلاش هایی که در جهت تولید مسیر عاشقی شده، بیان کرد: از سال ۸۲ که ستاد عتبات توسط سردار سلیمانی آغاز به کار کرد، به کربلا که به شدت در دوران دیکتاتوری صدام آسیب دیده بود، رسیدگی کرده ایم. اکنون به مرحله ای رسیده ایم که در ۵ شهر عراق، پروژه های بزرگی را با استفاده از نذورات مردمی می سازیم. ۲۳۰ هزار متر مربع به حرم امام علی (ع) اضافه کرده ایم که اگر این فضا نبود، پیاده روی اربعین هم نبود چون زائران حرکت را از آنجا شروع می‌کنند. ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات همچنین ۱۳۰ هزار متر مربع صحن در بارگاه حضرت زینب (س) را ایجاد کرده است. در سامرا نیز از ما درخواست شده مقاوم سازی کنیم و همه اینها به خاطر اراده و نیت خالص سردار سلیمانی بوده که نهالی را کاشته که حالا به بالندگی رسیده است.

جانشین و قائم مقام ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات تاکید کرد: ستاد عتبات ماموریت دارد با معرفی کارهای خود به جذب نذورات مردمی بپردازد تا به ماموریتهای دیگرمان از جمله ساخت و ساز در عراق و بحث اسکان و تغذیه زائران پیاده روی اربعین نیز برسیم. همین این کارها از طریق مردم انجام می شود و ستاد عتبات در کنار سه هزار موکب مردمی که خدمت رسانی میکنند، فقط راهبری می کند. هدف ما آشنایی با اسلام ناب محمدی است.

علیرضا سبزعلی نماینده پیشین ایران در سوییس، رامین ولایتی قائم مقام پیشین معاونت سیما، کیوان نقره کار تهیه کننده و مجری رسانه ملی، محمد قاسمی تهیه کننده، سیدمهدی مویدی مدیر تامین و تولید برنامه معاونت فضای مجازی، نازنین پیرکاری مجری و تهیه کننده، ابوالفضل کریمی اصل مستندساز،  از دیگر میهمانان حاضر در این مراسم بودند که در پایان آن از عوامل تولید مسیر عاشقی تقدیر و به حاضران در مراسم تربت کربلا اهدا شد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.