مقالات منتخب سال ۱۴۰۳ / پایان یافتن سال ۱۴۰۳ فرصتی است برای مرور مقالات منتخب سال و مهمترین مطالبی که در رسانۀ مُصوّر منتشر شد. امسال شاهد انتشار سلسله یادداشتهایی بودیم که به طور عمیق به مسائل ارتباطات بحران، هوش مصنوعی در رسانه و روزنامهنگاری و همچنین دگرگونیهای اجتماعی ناشی از رسانهها پرداختند. علاوه بر این، مجموعهای مقالات و یادداشتها نیز در طول سال به انتشار رسید که نگاهی تحلیلی و پژوهشی به موضوعات روز ارتباطات، رسانه و فناوری داشتند.
در ادامه، مروری خواهیم داشت بر مقالات منتخب سال ۱۴۰۳ و سلسله یادداشتهایی که در این سال در رسانۀ مُصوّر منتشر شدند.
درسهایی از ارتباطات بحران | زهرا قنبری
ارتباطات بحران یکی از کلیدیترین حوزههای روابطعمومی و رسانه است و در سال ۱۴۰۳، رسانۀ مُصوّر با انتشار مجموعه یادداشتهای «درسهایی از ارتباطات بحران» تلاش کرد تا تجربیات واقعی بحرانهای ارتباطاتی را بررسی کند. این مجموعه شامل ۱۹ یادداشت بود که به بررسی نمونههای واقعی از بحرانهای رسانهای و استراتژیهای مدیریت آنها پرداخت.
در این یادداشتها، به نمونههایی مانند بحران هایپرمارکت کارفور و نحوۀ مدیریت رسانهای آن، بحران تبلیغاتی بیلبورد جیسیپنی، سرقت عکسهای برندون استنتون و نحوۀ واکنش برندها به آن و حتی بحران ایمنی غذایی در رستوران زنجیرهای چیپوتله پرداخته شد. این یادداشتها هم به تحلیل نحوۀ بروز این بحرانها پرداختند و هم راهکارهایی برای جلوگیری از پیامدهای منفی و مدیریت صحیح بحرانهای رسانهای ارائه کردند.
🔗 مطالعۀ یادداشتهای «درسهایی از ارتباطات بحران»
از قلم تا الگوریتم | علی شاکر
«از قلم تا الگوریتم» عنوان مجموعهای از یادداشتهای علی شاکر، روزنامهنگار و پژوهشگر هوش مصنوعی، است که در آن به بررسی رابطۀ میان رسانه و هوش مصنوعی پرداخته شد. او این سلسله یادداشتها را با هدف درک بهتر کاربرد هوش مصنوعی در رسانه آغاز کرد و در آن به تحلیل تحول روزنامهنگاری و ارتباطات در عصر فناوری پرداخت.
در این یادداشتها، به موضوعاتی مانند ظهور هوش مصنوعی نمادین، سیستمهای خبره در روزنامهنگاری، تأثیر هوش مصنوعی بر فرایندهای تصمیمگیری رسانهای و حتی نقش این فناوری در مدیریت روابطعمومی پرداخته شد. همچنین این مجموعه یادداشت به بررسی چالشها و فرصتهای ناشی از هوش مصنوعی در صنعت رسانه پرداخت و چشمانداز آینده را برای حرفهایهای این حوزه ترسیم کرد. البته انتشار این سلسله یادداشت در سال ۱۴۰۴ نیز ادامه خواهد داشت.
🔗 مطالعۀ یادداشتهای «از قلم تا الگوریتم»
رسانه و دگرگونیهای اجتماعی | کیارش اقبالی
رسانهها همواره نقشی اساسی در شکلدهی به تحولات اجتماعی ایفا کردهاند. در مجموعه یادداشتهای «رسانه و دگرگونیهای اجتماعی»، کیارش اقبالی با نگاهی تحلیلی به تأثیر رسانهها بر وقایع تاریخی و اجتماعی پرداخت.
این یادداشتها شامل روایتهایی از تأثیرات رسانه بر جریانهای فکری و اجتماعی بود، از جمله تأثیر رمان «کلبۀ عمو تام» در شکلگیری جنبش ضدبردهداری در آمریکا، افشای فساد در عملیات «کارواش» که سیاست برزیل را به لرزه درآورد و ماجرای «گوپتا لیکز» که یکی از بزرگترین رسواییهای مالی آفریقای جنوبی را فاش کرد. همچنین نقش عکسهای مستند، مانند تصاویر لوئیس هاین از کودکان کار که قوانین کار آمریکا را تغییر داد، مورد بررسی قرار گرفت.
این یادداشتها، مروری است بر لحظاتی که رسانهها، بهجای صرفاً انتقال اطلاعات، موجهایی از تغییر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایجاد کردهاند. تاکنون ۸ یادداشت در سلسله یادداشتهای «رسانه و دگرگونیهای اجتماعی» منتشر شده است و البته انتشار این سلسله یادداشت در سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.
🔗 مطالعۀ یادداشتهای «رسانه و دگرگونیهای اجتماعی»
مقالات منتخب سال ۱۴۰۳ | رسانۀ مُصوّر
در ادامه، معرفی کوتاهی از مقالهها و یادداشتهای برتر رسانۀ مُصوّر در سال ۱۴۰۳ را میخوانید:
۱. مقالات منتخب حوزۀ ارتباطات و روابطعمومی
- پیوند روابطعمومی و علوم رفتاری؛ به کارگیری اصول روانشناسی برای ارتباطات استراتژیک | کیارش اقبالی
بررسی نقش علوم شناختی و رفتاری در تدوین استراتژیهای ارتباطی و روابطعمومی برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان. - نگاهی نو به وظایف روابطعمومی در عصر دیجیتال | الهام آخوندی
تحلیل تغییرات اساسی در روابطعمومی با ظهور فناوریهای دیجیتال و اهمیت بازتعریف نقش آن در سازمانها. - اخلاق در روابطعمومی | کیارش اقبالی
مروری بر اصول اخلاقی در روابطعمومی و چگونگی حفظ شفافیت و صداقت در ارتباطات سازمانی. - درسهایی از روابطعمومی به سبک بیتیاس؛ چطور به سبک روابطعمومی گروه بیتیاس، با نسل زد همراه شویم؟ | مژده باقری
تحلیل موفقیت گروه موسیقی BTS در مدیریت روابطعمومی و درسهایی که برندها میتوانند از آن بگیرند. - «تصور کن»: کمپینی برای بازنگری در نقشهای جنسیتی | کیمیا جعفری
نگاهی به کمپین تبلیغاتی خلاقانهای که کلیشههای جنسیتی را به چالش کشید. - بلک پیآر چیست و با اعتماد عمومی چه میکند؟ اثر پروانهای تبلیغات سیاه | عطیه نوری
بررسی روشهای روابطعمومی سیاه (Black PR) و تأثیرات آن بر اعتبار برندها و سازمانها. - عادات بد روابطعمومی که موجب نارضایتی رسانهها میشود | کیارش اقبالی
تحلیل اشتباهات رایج در روابطعمومی که منجر به کاهش همکاری رسانهها با برندها میشود.
۲. مقالات منتخب حوزۀ ارتباطات بحران
- راهنمای جامع تدوین برنامه مدیریت ارتباطات بحران | کسری زاهدی
ارائۀ راهکارهای عملی و تکنیکهای ارتباطی برای مدیریت بحرانهای رسانهای و سازمانی. - هفت راهکار طلایی برای واکنش سریع و هوشمندانه در بحرانها | کیارش اقبالی
راهبردهای کلیدی برای مدیریت بحرانها، کنترل آسیبهای ارتباطاتی و تدوین «برنامههای پاسخ سریع».
۳. مقالات منتخب حوزۀ هوش مصنوعی
- دستیارهای هوش مصنوعی: دوست یا دشمن ارتباطات انسانی؟ | علی شاکر
بررسی تأثیر دستیارهای هوش مصنوعی بر روابط انسانی، تعاملات اجتماعی و فرایندهای ارتباطی. - ظهور هوش مصنوعی: انقراض یا شکوفاییِ هوموساپینس؟ | علی شاکر
نگاهی به فرصتها و تهدیدهای هوش مصنوعی برای آیندۀ انسان و چالشهای اخلاقی پیشرو. - چالش انسان هزارۀ سوم؛ حفظ تعادل میان هوش ارتباطی و هوش مصنوعی | حمیده آراسته
تحلیل تأثیرات هوش مصنوعی بر تصمیمگیریهای انسانی و راهکارهایی برای حفظ تعادل بین این دو. - پرسشهای اساسی برای انتخاب راهکارهای مناسب مبتنی بر هوش مصنوعی | جیسون برنت | رقیه بابابیگی
معرفی معیارهای کلیدی برای انتخاب و پیادهسازی هوش مصنوعی در حوزههای ارتباطاتی.
۴. مقالات منتخب حوزۀ رسانه و روزنامهنگاری
- ملاحظاتی در باب انتشار اخبار خودکشی | سوگل دانائی
بررسی مسئولیت رسانهها در پوشش اخبار خودکشی و تأثیرات احتمالی آن بر جامعه. - روایتهای رسانهای و سفیدنمایی یک جنایت | علی شاکر
تحلیل نقش رسانهها در شکلدهی به روایت بمبارانهای اتمی هیروشیما و ناکازاکی، سفیدنمایی این فاجعه انسانی، و پرسشی درباره مسئولیت اخلاقی در روایتهای جنگی. - یازده سپتامبر: تصویرسازی و ارتباطات در مواجهه با یک فاجعۀ جهانی | کیارش اقبالی
تحلیل نقش رسانهها در پوشش حملات یازده سپتامبر، تأثیر تصاویر بر حافظۀ جمعی، و پیامدهای ارتباطاتی، امنیتی و فرهنگی این فاجعه بر جهان امروز.
۵. مقالات منتخب حوزۀ رویداد
- آیا ما گرفتار رویدادزدگی شدهایم؟ | مریم فریدشاد
تحلیلی از افزایش بیش از حد رویدادها پس از پاندمی، تأثیرات منفی آن بر مخاطبان و برگزارکنندگان، و راهکارهایی برای حفظ تعادل بین تعداد و کیفیت رویدادها. - نگاهی به رویکردهای ارتباطی در «صحنۀ صدای ایران» | روشن نوروزی
بررسی نمایشگاهی نوآورانه که با استفاده از هنر تعاملی و فناوریهای صوتی، تجربهای متفاوت از فرهنگ شنیداری ایران ارائه داده و نقش صدا را در حافظۀ جمعی بازتعریف میکند. - نگاهی به نمایشگاه «صبحانه در تهران، ناهار در پاریس»؛ در ستایش آرشیو؛ میراث بیپناه | روشن نوروزی
بررسی نمایشگاهی آرشیوی مربوط به تاریخ شرکت هواپیمایی ملی ایران و اهمیت مستندسازی تاریخ برندها.
۶. مقالات منتخب حوزۀ ارتباطات داخلی و سازمانی
- بازیهای جدی در ارتباطات سازمانی | کسری زاهدی
بررسی نقش بازیها در آموزش، مدیریت ارتباطات و بهبود تعاملات سازمانی. - چرا نباید ارتباطات درونسازمانی را به انتخاب ابزارهای ارتباطی محدود کنیم؟ ارتباطات درونسازمانی – یک قدم عقبتر اما راسختر | کسری زاهدی
اهمیت تدوین یک استراتژی واحد برای ارتباطات داخلی و جلوگیری از انتشار پیامهای متناقض. - در ستایش قدرت متقاعدسازی، تابآوری و تحمل ابهام | امیرحسین شعبانیان
نقش مهارتهای متقاعدسازی در مدیریت ارتباطات و تعاملات بین فردی و سازمانی.
۷. مقالات منتخب حوزۀ ارتباطات بصری
- ارتباطات بصری در روابطعمومی و ارتباطات | مسعود حاججعفری
بررسی اهمیت گرافیک و طراحی بصری در انتقال پیامهای روابطعمومی و تأثیر آن بر درک مخاطبان. - تجزیهوتحلیل پروژۀ ریبرندینگ همراه اول؛ آبی، تجربۀ فراگیر و هیچکس تنها نیست | رامین پهلوانحسینی
نگاهی به فرایند تغییر برند همراه اول و واکنشهای عمومی به این تغییرات.
۸. مقالات منتخب حوزۀ ارتباطات بازاریابی
- طراحی پیام در مارکام: اصول انتخاب پیامهای کلیدی در بازاریابی ارتباطی | حسین حمیدیا
تحلیل نحوۀ طراحی پیامهای مؤثر در کمپینهای بازاریابی و ارتباطات برند.
منبع خبر:
مصور
/ مقالات منتخب سال ۱۴۰۳ در رسانۀ مُصوّر
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.