کارشناس مدیریت بحران / سهام این شرکت از ابتدای سال جاری در حال سقوط است و فروش در بازارهای کلیدی مانند اروپا و چین، حتی در ایالات متحده نیز کاهش یافته است.
نزدیکی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به سیاستمداران دستراستی مانند پرزیدنت ترامپ و حمایت از آنها در اروپا باعث شده است که هم ماسک و هم برند تسلا با چالشهای زیادی روبهرو شوند. اعتراضات علیه تسلا در داخل ایالات متحده و خارج از کشور در نمایشگاهها و حتی خرابکاریهای بیشتر در خودروهای الکتریکی این برند در حال افزایش است. یکی از اعتراضات بزرگ برای ۲۹ مارس برنامهریزی شده است.
در این زمینه، یاهو فاینانس با اریک دزنهال، بنیانگذار Dezenhall Resources و کارشناس مدیریت بحران، گفتوگویی انجام داده است. دزنهال که سابقه کار با شرکتهای بزرگی مانند جنرال الکتریک، اکسون موبیل و پروکتر اند گمبل را دارد، نظرات خود را در مورد وضعیت کنونی تسلا و ماسک مطرح کرده است.
پراس سوبرامانیان از دزنهال میپرسد: وضعیت تسلا و ایلان ماسک در مقابل عموم مردم را چگونه ارزیابی میکنید؟
اریک دزنهال در پاسخ میگوید: «تقریباً غیرممکن است که یک برند مصرفی مثل تسلا در کنار یک شخصیت تفرقهافکن سیاسی مانند ماسک مدیریت شود. در حالی که X/Twitter یک پلتفرم متفاوت است که میتواند به صورت سیاسی فعالیت کند و پایگاه مصرفکنندگان خاص خود را داشته باشد، تسلا بهعنوان یک محصول مصرفی با هدف جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی وارد بازار شده است. این محصول برای طیف وسیعی از مردم، از جمله مترقیها و حتی برخی محافظهکاران جذاب بود، اما اکنون آن جذابیت اولیه خود را از دست داده است.»
دزنهال در ادامه به موضوع «برندهای نشانگونه» میپردازد و توضیح میدهد: «محصولاتی که به عنوان نشان یا نماد در نظر گرفته میشوند، معمولاً برای وفاداریای که ایجاد میکنند شناخته میشوند. این وفاداری بیشتر به دلیل احساسات است، نه صرفاً ویژگیهای محصول. به عنوان مثال، باد لایت در ایالات متحده بهعنوان نوشیدنیای شناخته میشود که در مراسمهای خاصی مانند سوپر باول استفاده میشود، اما این برند به دلیل تصمیمات اشتباه در عرصه اجتماعی، باعث ناامیدی از مشتریان وفادار خود شد.»
وی ادامه میدهد: «تسلا دیگر تنها خودرو الکتریکی در بازار نیست و برندهای دیگری مانند نیسان و فورد وارد این عرصه شدهاند که باعث کاهش جذابیت تسلا به عنوان یک «محصول نشان» شده است.»
سوال بعدی از دزنهال این است که تسلا و ماسک باید چه اقداماتی برای محدود کردن آسیب به برند خود انجام دهند؟
دزنهال معتقد است که دو عامل اصلی وجود دارد که بر آینده برند تسلا تأثیر خواهد گذاشت: «آیا ماسک همچنان در مسیر سیاسی خود باقی خواهد ماند؟ اگر چنین باشد، بازسازی برند تسلا دشوار خواهد بود، مگر اینکه خود محصول فوقالعادهتر از رقبای خود باشد که در گذشته اینطور بود. اما اگر او از این مسیر خارج شود و به کاری که او را به موفقیت رسانده بازگردد، عموم مردم ممکن است این بحرانها را به مرور زمان فراموش کنند.»
دزنهال میگوید: «اگر او در مسیر DOGE (دوجکوین) باقی بماند و همچنان اقداماتی سیاسی انجام دهد، این کار به سختی خواهد توانست تعادل لازم را بین مشتریان مختلف حفظ کند. اگرچه، اگر مردم واقعاً از یک محصول خوششان بیاید، ممکن است خیلی از مسائل را نادیده بگیرند، اما این بستگی به ویژگیهای خاص آن محصول دارد.»
پراس سوبرامانیان از دزنهال میپرسد که اگر ماسک در موقعیت فعلی خود باشد، چه توصیهای به او میکند؟
دزنهال پاسخ میدهد: «مشکل اینجاست که افراد در چنین موقعیتهایی معمولاً نصیحتهای مشاوران را نمیپذیرند. این افراد به دلیل زیر پا گذاشتن هنجارها و بر اساس شخصیت کاریزماتیک خود به موفقیت رسیدهاند. آنها فکر میکنند که چیزی که برای دیگران کار نمیکند، برای آنها نتیجه میدهد.»
دزنهال ادامه میدهد: «اما توصیه من ساده است: هدف اصلی مدیریت بحران، متوقف کردن حملات به برند است، نه بهبود تصویر. بهترین کار این است که ماسک از سیاست دوری کند و به کسبوکار خود بازگردد. او باید بپذیرد که سیاست برای او نیست، بلکه تمرکز بر تجارت باید اولویت باشد.»
نتیجهگیری
در شرایط کنونی، برای برندهایی مانند تسلا که در معرض بحرانهای بزرگ قرار دارند، ایجاد تعادل بین محبوبیت محصول و شخصیت مدیرعامل بسیار حیاتی است. اقداماتی که تسلا و ماسک میتوانند انجام دهند، باید به منظور کاهش آسیبها و بازسازی ارتباطات با مشتریان و سرمایهگذاران باشد.
منبع خبر:
شارا
/ آیا میتوان شهرت تسلا را حفظ کرد؟ یک کارشناس مدیریت بحران
بررسی میکند
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.