• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار: 1626اخبار امروز : 0
2

وب‌نشست‌های تخصصی «نگاهی به پیشرفت‌های گونه علمی زبان فارسی»

  • کد خبر : 3292
  • 14 شهریور 1401 - 7:59
وب‌نشست‌های تخصصی «نگاهی به پیشرفت‌های گونه علمی زبان فارسی»

موضوع «چالش‌های واژه‌گزینی و انتخاب نام معادل برای گیاهان در زبان فارسی» در وب‌نشست‌های تخصصی «نگاهی به پیشرفت‌های گونه علمی زبان فارسی» توسط مرکز نشر دانشگاهی بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز نشر دانشگاهی اقدام به برگزاری سلسله وب‌نشست‌های تخصصی «نگاهی به پیشرفت‌های گونه علمی زبان فارسی» کرده است.

در هفته هشتم این نشست‌ها، موضوع «چالش‌های واژه‌گزینی و انتخاب نام معادل برای گیاهان در زبان فارسی» با سخنرانی شاهین زارع، استاد تمام دانشگاه تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در معرفی موضوع این نشست آمده است: «نام‌گذاری گیاهان از چالش‌های اساسی زیست‌شناسی است. گرایش دوباره بشر به درمان‌های سازگار زیستی، کاوش برای منابع جدید غذایی و توجه به حفاظت از گونه‌ها، نیازشناسایی گیاهان را دوچندان ساخته است. نظام علمی جهانی نام‌گذاری، همزمان از روش دو اسمی برای گونه‌ها و رتبه‌بندی برای سطوح مختلف بهره می‌برد، روشی که حدود سه سده تجربه شده و کارآیی بالایی دارد. زبان فارسی ظرفیت بالایی در این زمینه فراهم می‌سازد. این ظرفیت‌ها شناسایی و با نظام رتبه‌بندی تطبیق می‌یابند. در مواردی هم با استفاده از ریشه لاتین نام گیاه، یا استفاده از ویژگی بارز گیاه، نام جدید پیشنهاد می‌شود.»

این نشست روز چهارشنبه ۱۶ شهریور، ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵ برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند لینک شرکت در نشست را از سایت مرکز نشر دانشگاهی دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.