• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
4

روایتی از جست‌وجو برای یافتن جوان گمشده در سیل

  • کد خبر : 3562
  • 19 شهریور 1401 - 9:46
روایتی از جست‌وجو برای یافتن جوان گمشده در سیل

مستند «رش او» به کارگردانی رضا عباسی روایتی از یک جستجو برای یافتن جوان لرستانی است که در سیل ۱۳۹۸ گم شده و هنوز پیکر او پیدا نشده است. 

به گزارش ایرنا، مستند «رش او» به کارگردانی رضا عباسی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب شنبه ۱۹ شهریورماه از شبکه مستند پخش می‌شود. 

عباسی کارگردان این مستند در گفت‌ و گو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، درباره نام سوژه فیلم خود گفت: این مستند روایتی متفاوت از یک جوان لرستانی به نام یاسین است که در سیل سال ۱۳۹۸ در این استان از بین رفته است. هدف اصلی ما نمایش آسیب‌های اجتماعی بعد از سیل بود. به همین دلیل وارد منطقه شدیم و به تحقیق و پژوهش پرداختیم. در همین حین با خانواده‌ای آشنا شدیم که ۱۴ ماه بعد از وقوع سیل هم‌چنان دنبال رد و نشانی از پسرشان بودند که در این سیل از بین رفته است. تا آن زمان پیکر او پیدا نشده بود و فکر می‌کنم هنوز هم پیدا نشده باشد. 

روایتی از جست‌وجو برای یافتن جوان گمشده در سیل
وی اضافه کرد: در بخشی از فیلم، همسر یاسین را می‌بینیم که در غم از دست دادن شوهر است. هم‌چنین مادر یاسین را می‌بینیم که هنوز هم خیره به آب است تا ردی از پسرش پیدا کند؛ او هم‌چنان سیاه‌پوش مانده تا خبری از پسرش بیاید. 
او درباره نام این مستند توضیح داد و گفت: «رش او» یک واژه ترکیبی است. در زبان فارسی «رش» به معنای چکاندن خون، آب و اشک و در زبان لری به معنای سیاه تیره است. «او» نیز در گویش لری به معنای آب است. بنابراین می‌توان گفت که رش او به معنای آب سیاه ویرانگر است. 

کسب جایزه بهترین فیلم جشن مستقل سینمای مستند
کارگردان مستند «رش او» درباره آشنایی خود با این سوژه توضیح داد و گفت: من متولد اصفهان هستم و خانواده‌ام اصالتا خوزستانی‌اند. سوژه این مستند را تهیه‌کننده فیلم، خانم مژگان صیادی به من معرفی کردند. او در اثنای سیل در لرستان حضور داشته و با این خانواده آشنا می‌شود. 

او درباره روند تولید این فیلم گفت: دقیقا یکسال از سیل گذشته بود که برای ساخت مستند وارد منطقه شدیم. برای تصویربرداری، ۳ سفر به لرستان داشتیم؛ این سفرها در بهار، تابستان و اوایل پاییز انجام شد و در هر سفر ۲-۳ هفته تصویربرداری داشتیم. انگار که دوربین ما هم دنبال رد و نشانی از یاسین بوده است. 

عباسی با اشاره به فرم روایی فیلم خود گفت: در این مستند تصاویر آرشیوی داریم، هم‌چنین مصاحبه با اعضای خانواده یاسین را داریم و هر کدام از درد و رنج خود سخن می‌گویند. 

او در پایان گفت: این فیلم در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و موسیقی و صدابرداری آن در بین نامزدهای دریافت جایزه حضور داشت. هم‌چنین در جشن مستقل سینمای مستند جایزه بهترین فیلم را گرفت و از صداگذار آن نیز تقدیر شد. 

عوامل تولید این مستند ۵۵ دقیقه‌ای عبارتند از:  تهیه‌کننده: مژگان صیادی، کارگردان: رضا عباسی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، مدیر صدابرداری: هادی معنوی‌پور، طراحی صدا و صداگذار: امیرحسین صادقی، آهنگساز: صبا ندایی و تدوین: امیر ادیب‌پرور. 

مستند رش او امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ صبح و ۲۴ است. 

این مستند یکی از هزاران تراژدی برآمده از سیل فروردین ۹۸ در پل‌دختر است که با خوانش دراماتیک، نقبی به باورهای خرافی و موازنه مرگ و زندگی می‌زند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3562

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.