• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار: 1481اخبار امروز : 0
4

درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

  • کد خبر : 3959
  • 25 شهریور 1401 - 20:47
درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

یک استاد حوزه و دانشگاه درباره‌ی عملکرد رسانه های ایران در قبال تجمع اربعین حسینی، معتقد است که رسانه های ما در حوزه اربعین و معرفی آن، کم کاری های جدی دارند و می گوید: هنوز نتوانستیم اربعین را به دنیا را معرفی کنیم.

یحیی جهانگیری ـ استاد حوزه و دانشگاه ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره عملکرد رسانه های ایران در قبال تجمع عظیم اربعین حسینی، اظهار کرد: در ارتباط با بازخورد رسانه های ما، طبق پژوهش هایی هم که اخیرا در ایران انجام شده، متاسفانه تولید محتوا علیه اربعین در شبکه های اجتماعی توسط جریان های معاند بیش از جریان های ما بوده است؛ این یعنی اینکه ما هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید در حوزه اربعین اثرگذار جدی باشیم.

رسانه های ما در حوزه اربعین کم کاری های جدی دارند

وی در ادامه با اعتقاد بر اینکه رسانه های ما در حوزه اربعین و معرفی آن کم کاری های جدی دارند، اظهار کرد: اربعین خود رسانه ای بود در دنیایی که جریان هایی می خواستند شیعه فوبیا و اسلام فوبیا را رقم بزنند و خود اربعین به عنوان یک رویداد این فوبیا را شکست. اما چیزی که هست هنوز آن چهره که باید از اربعین برای دنیا معرفی شود، آن حقیقت معارف حسینی به دنیا معرفی شود، اتفاق نیافتاده است. ما در معرفی اربعین به یک جهاد نیاز داریم و مستلزم جهاد رسانه ای برای اربعین هستیم. این بدان معنا نیست که اربعین خود رسانه نیست، اربعین خود، رسانه ما بود و توانست آن هژمونی فوبیایی که علیه ما رقم می خورد را بشکند، اما اینکه هنوز در معرفی خود اربعین چه اتفاقی در دنیا رقم می خورد، باید گفت که هنوز نتوانستیم آنطور که باید و شاید آن را معرفی کنیم.

این اجتماع بزرگ صلح آمیزترین اجتماع جهانی است

این استاد دانشگاه و حوزه بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که در اربعین رقم می خورد، فرهنگ بخشش است. شاید طرف چیزی نداشته باشد ولی همان اندک را می بخشد و با افتخار می بخشد. در دنیای کاپیتالیسم و سرمایه داری که همه برای منافع شخصی خودشان نبرد می کنند، ما بیاییم فرهنگ بخشیدن را یاد بدهیم. اینها مفاهیمی است که در دنیای قرن ۲۱ اتفاق می افتد. در همین عراق جنگ و ناامنی می شود، ولی همین که نام اربعین می آید یک اجتماع بزرگ اتفاق می افتد و این اجتماع بزرگ صلح آمیزترین اجتماع جهانی است. امروز درد دنیا درد خشونت و یافتن صلح است. ما صلح را فقط از نهادهای دولتی می خواهیم و این صلح همزیستی، برادری و کنار هم بودن است که در اربعین اتفاق می افتد چیزی که به دنیای امروز باید معرفی کنیم.

درسی که یک خبرنگار از عاشورا می آموزد

مزیت دست اول بودن در روایت ها

این استاد دانشگاه درباره ی پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران در واقعه عاشورا تاکید می کند: پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران، درس نیست بلکه الگو، معیار و متدولوژی است.

وی در ادامه درباره‌ی پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران در واقعه عاشورا اینچنین گفت: یکی از ویژگی های مهم در بحث خبر این است که ما دست اول روایت باشیم و سرعت داشته باشیم. یکی از علل شهادت امام حسین(ع) این بود که دشمن روایت دیگری داشت، دشمن امام حسین (ع) را خارجی می دانست، امام حسین(ع) را به عنوان کسی که از اسلام خارج شده معرفی کرده بود. حضرت زینب(س) دید که چقدر روایت و خبررسانی متفاوت می تواند حتی فضا را علیه فرزند پیامبر تغییر دهد اینجا بود که حضرت زینب بلافاصله وقتی که دید قصه اینگونه رقم خورده شروع کرد و ما می بینیم از ظهر عاشورا روایتش را آغاز می کند و شروع می کند بگوید آنچه که شما می پندارید نیست و چقدر جالب می بینیم که فضا را هم در کاخ یزید در شام و هم در کاخ عبیدالله ابن زیاد در کوفه تغییر می دهد.

الگوگیری خبرنگاران از حضرت زینب (س)

جهانگیری درباره‌ی الگوگیری خبرنگاران از حضرت زینب (س) برای بیان حقایق و ابتکار عمل اظهار کرد: یکی از درس هایی جدی حضرت زینب(س) دست اول و سرعت عمل در روایت است که رسانه های ما معمولا در این حوزه عقب هستند. اگر حضرت زینب(س) روایتش را آغاز نمی کرد، شاید اتفاقات دیگری رقم می خورد و اتفاقی که مطلوب بود نمی افتاد. ولی ایشان زود شروع به روایت فوری و دست اول کردند و این درس بزرگی است که ما از ایشان می آموزیم. متاسفانه در رویدادهای خبری گاه شبکه های فارسی زبان معاند پیشی می گیرند و رسانه های ما تازه شروع می کنند و می گویند نه آن نیست.

عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران صرفا درس نیست

جهانگیری با بیان اینکه پیام عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران صرفا درس نیست بلکه الگو و معیار و متدولوژی است، عنوان کرد: به همین دلیل حضرت زینب(س) می بینند، بیش از اینکه واقعیت ها مسئله باشد، روایت ها مسئله است. حضرت زینب (س) می بینند که خیلی از افرادی که امام حسین(ع) را قبول دارند، دچار شست و شوی مغزی می شوند، می بینند که روایت مسئله جدی است. حضرت زینب عاشورا را در کنار اینکه دعوای حسین(ع) و یزید می داند، دعوای دو روایت می داند؛ یک روایت فیکی که دشمن از امام حسین (ع) ساخته بود و یکی روایت درستی که باید معرفی می شد و معرفی نشده بود. حضرت زینب می بیند که اگر این تبیین و روایت زودتر شروع می شد شاید قصه ی امام حسین (ع) به اینجا نمی رسید که مسلمانان با امام اینگونه برخورد کنند.

از هژمونی جریان رسانه ای پرقدرت نبازید

این استاد دانشگاه در پایان درباره درس های دیگری که از حضرت زینب (س) می آموزیم، گفت: درس دیگر این است که از هژمونی رسانه ای دشمن، هژمونی جریان رسانه ای پرقدرت نبازید. درست است که کاخ و کوفه در دست آنها بود و چندین مدت فضا را تغییر داده بودند، اما حضرت زینب (س) نمی گوید که من باید ببازم، اتفاقا با یک کنشگری جدی و درست، فضا را تغییر می دهد. در دنیای امروز هم در فضای رسانه ای ما می بینیم که دنیای رسانه دست چه کسانی است و صدای مظلومان و حقیقت طلبان عالم به گوش جهان نمی رسد. حضرت زینب(س) به ما یاد می دهد که نباید منفعل عمل کرد بلکه باید کنشگر و جدی وارد عمل شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3959

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.