• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار: 1482اخبار امروز : 1
5

اعتراض صنفی به فعالیت موازی چند دستگاه در نمایش ویدیویی آنلاین

  • کد خبر : 3995
  • 27 شهریور 1401 - 9:04
اعتراض صنفی به فعالیت موازی چند دستگاه در نمایش ویدیویی آنلاین

انجمن صنفی نمایش ویدیویی برخط با انتقاد از فعالیت موازی چند دستگاه اجراییِ با صلاحیت و بی‌صلاحیتِ قانونی در این بخش، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر تردیدها و ابهامات موجود در تنظیم‌گری این حوزه برطرف و زمینه جهت جبران مافات به‌منظور طلایه‌داری کشورمان در منطقه فراهم شود.

به گزارش ایسنا، فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی که با اوج سریال‌سازی اهالی سینما در دوران کرونا شتاب گرفت و به رونق رسید، در چند سال گذشته با چالش‌های جدی و اساسی مواجه شده که بیشترین اختلاف‌ هم به ورود صدا و سیما و سازمان زیرمجموعه آن با نام ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) برمی‌گشت. اختلاف‌ در تولید و نظارت بر نمایش آثار عرضه شده در این پلتفرم‌ها، کار را با حمایت مجلسی‌ها از اختیار وزارت ارشاد خارج کرد ولی مناقشات کم نشد و به جای آن سینمایی‌هایی که از دوران شیوع کرونا فعالان اصلی تولید در شبکه نمایش خانگی بودند، نسبت به نحوه مدیریت و نظارت بیشتر معترض شدند.

مدتی قبل انجمن صنفی شرکت‌های ویدیوی برخط از تنظیم یک پیش‌نویس خبر داد که محمدمهدی عسگرپور – دبیر این انجمن – درباره آن گفته بود: پیش‌نویس پیشنهادی قانون انتظام‌بخشی نمایش ویدیویی برخط با نگاهی فراگیر و به دور از ممیزی‌های یک سازمان یا نهاد خاص نوشته شده است و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی به سعه صدر و دقت نیاز دارد تا بدون ایجاد محدودیت‌های غیرمنطقی و حتی غیرشرعی فعالیت پلتفرم‌های ایرانی در خارج از کشور هم گسترده شود.

در شرایطی که هنوز خبری از بررسی این پیشنهاد در مجلس شورای اسلامی نشده، این انجمن با انتشار بیانیه‌ای به تحمیل نظرات همزمان چند دستگاه اجرایی به طور موازی به فعالان این حوزه اعتراض کرده است.

انجمن صنفی نمایش ویدیوی برخط در این بیانیه ضمن اشاره به اشتعال‌زایی برای بیش از ۱۳ هزار نفر در این حوزه، نقدهایی را نسبت به مقررات‌گذاری در حوزه فناوری نوین و نمایش ویدیوی برخط مطرح کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی برخط، متن بیانیه به این شرح است:

«انجمن صنفی نمایش ویدیوی برخط طی دو سال پایش و رصد محیط و مناسبات کسب و کارش، شوربختانه به آگاهی می‌رساند که هم‌زمان چند دستگاه اجرایی به‌طور موازی باصلاحیت و بی‌صلاحیتِ قانونی، گاه آشنا و عمدتا کم‌آشنا به این کسب و کار، به‌طور مدوام در حال اعمال فشار و تحمیل نظرات و منویات غیرتخصصی خود به فعالان این کسب و کار هستند؛ کسب و کاری که به گواه توانمندی‌های کشور می‌تواند علاوه بر ارزآوری موجب اشتغال پاک و تاثیرگذار در جوامع همسایه/حوزه تمدنی ایران باشد.

سوگمندانه حتی در سند به تازگی منتشر شده با سرنام «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی- اهداف و اقدامات کلان» نیز سهم و قدری برای حضور فعالان و ذی‌نفعان این کسب و کار دیده نشده است. کسب و کاری که فقط در این دو سال اخیر بی‌آلایندگی زیست محیطی و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی توانسته موجبات اشتغال بیش از سیزده هزار تن از هنرمندان و نیروهای فنی را فراهم کند و مانع مهاجرت فنآوران جوان‌مان به سایر کشورها شود. بر این دو بیفزاییم افزایش مصرف کالای فرهنگی تولید داخل، بدل از پیشخوان متنوع تولیدات خارجی در عرصه سرگرمی را!

بدون شک روندهای دیگری نیز مانند گسترش شبکه‌های اجتماعی، افول رسانه‌های متمرکز سنتی مانند شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای و نیز رشد طبقه متوسط فرهنگی همراه شده به نظر می‌رسد این گذار، همزمان شامل فرصت‌ها و تهدیدهای عدیده‌ای برای کشور –بسته به اینکه از چه زاویه‌ای بدان بنگریم و چگونه خردمندانه آن را مدیریت کنیم، است!

پرواضح است که در اثر امواج خروشان تغییرات فنآورانه، تداوم نظم سنتی فرهنگ پیشین دیگر ممکن نیست و این در حالی است که برخی از بازیگران این حوزه کاملا به نظمی قدیمی چسبیده‌اند که تار و پود ساختار آن در حال گسستن است.

دردمندانه باید گفت برخلاف آنکه کشور ما دارای صنعت سینما و نیروهای مستعدی در این حوزه  است، روز به روز به دلیل برداشت‌های غلط از تحولات و قوانین جاری و زور آزمایی نهادهای موازی فرهنگی  در حال تحلیل رفتن است و در  عوض کشورهایی که فرسنگ‌ها با ایران فاصله فرهنگی داشته‌اند به مدد اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات درست و بخردانه، امروز در حال تبدیل شدن به قطب‌های سینمایی و سرگرمی‌اند.

در همین راستا انجمن صنفی نمایش ویدیوی برخط به حکم اساسنامه قانونی، وظیفه خویش می‌داند تا به عنوان نماینده شرکت‌های صنف، تجربیات، دغدغه‌ها و ملاحظات بخش خصوصی را در تنظیم و تدوین قوانین و مقررات این حوزه با نهادهای متولی این امر به اشتراک گذاشته و امید دارد تا با اقدام هماهنگ تمامی نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع در چارچوب اصول قانون اساسی و مصوبات کلان کشوری، هرچه سریع‌تر تردیدها و ابهامات موجود در تنظیم‌گری این حوزه برطرف و زمینه جهت جبران مافات به‌منظور طلایه‌داری کشورمان در منطقه فراهم شود.»

بیشتر بخوانید:

پیش‌نویس «نمایش ویدئوی آنلاین» مشکلات پلتفرم‌ها را رفع می‌کند؟

عسگرپور : متاسفانه دو قطبی شده‌ایم

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3995

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.