• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار: 1511اخبار امروز : 0
5

میز شام منتقدان ادبی در «نوپا»

  • کد خبر : 4025
  • 27 شهریور 1401 - 13:09
میز شام منتقدان ادبی در «نوپا»

پنجمین شماره مجله ادبی «نوپا» با پرونده‌ای در «اهمیت نقد» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در این شماره یازده داستان کوتاه از یازده نویسنده همراه با نقد آمده است؛ یک داستان از حمید نامجو و باقی داستان‌ها از نویسندگان جوان و شناخته‌نشده‌ی ایران و افغانستان است.

طرح جلد مجله «میز شامی» است با حضور منتقدین ادبی ایران از صادق هدایت و پرویز ناتل خانلری گرفته تا رضا براهنی و عنایت سمیعی و…؛  این طرح جلد، کاری از حمیدرضا بابابیگی و شیوا بابابیگی است.
 

در پنجمین شماره مجله «نوپا» فصل اول، دو رمان آمده است؛ نخست، رمان جدید و در دست نگارشِ مهیار رشیدیان با عنوان «بازی غریب عنکبوت» که قرار است توسط نشر نیلوفر به‌چاپ برسد و دوم، فصل نخست جدیدترین رمان بختیارعلی با عنوان «تصاحب تاریکی» با ترجمه مریوان حلبچه‌ای که قرار است به‌زودی توسط نشر ثالث راهی بازار کتاب شود.

در بخش ترجمه این شماره ابتدا داستانی منتشر نشده از ارنست همینگوی با عنوان «بزم ماهیگیری» درج شده که این داستان دوسال پیش در میانِ کاغذپاره‌های همینگوی توسط نوه‌اش کشف شده و برای نخستین‌بار در مجله نیویورکر منتشر شده است.

فضای داستان ما را به رمان «پیرمرد و دریا» می‌برد و گویی طرحی اولیه باشد، پیش از خلق «پیرمرد و دریا» که با ترجمه لیدا قهرمانلو که در شماره چهارم مجله داستانی از این نویسنده و مترجم منتشر شده بود.

در ادامه داستانی می‌خوانید از «کریس اُفوت» ترجمه امید نعمتی که فضای داستان خواننده را به رمان «زندگی در پیش رو» رومن گاری و «باران تابستان» مارگارت دوراس می‌برد. و در آخر ترجمه‌ای از عبدالعلی دستغیب با عنوان «نقدی بر شعر سرزمین ویران» آمده است.

بخش مقاله‌ها و نقدها این شماره هم با این مطالب همراه است: «است» یا هست»؟، معرفی کتاب، روایت‌های زاینده از فقدان، گذر سیاوش از آتش، یادداشتی بر کتاب «کالبدشکافی ترور» نوشته نصرالله پورجوادی، یادداشتی بر مجموعه داستان «بنویس حاتم بخوان حته» و یادداشتی بر مجموعه داستان «به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد» و معرفی مجموعه «جهان نمایش».
 
در بخش بازچاپ مقاله‌ای دربابِ ترجمه داستان به قلم نجف دریابندری آمده است؛ مقاله‌ای که سال ۱۳۴۵ ایراد شده و امروز بعد از گذشت پنجاه‌وشش سال هنوز نکاتی تازه و کاربردی می‌توان درونش یافت و گمان برد، طی همین سال‌ها به نگارش درآمده است.

«شاهِ نامه‌ها» فصلی تازه در مجله است؛ در این بخش که نامش از کتابِ تازه سیروس شمیسا گرفته شده، سعی شده است از شاهنامه نوشته شود و مقالات و یادداشت‌هایی را بیاورند که برای شاهنامه‌پژوهان و علاقه‌مندان و نویسندگان جوان آموزنده باشد.

دبیریِ این بخش با آرمان فاتح است. در این شماره مطالبی با عنوان «ملکوت اهریمن» نوشته آرمان فاتح و «نکته‌ای درباره فرّ در شاهنامه» نوشته ابوالفضل خطیبی درج شده است.
 
در پنجمین شماره نوپا، نخستین پرونده موضوعیِ مجلۀ «نوپا» آمده است؛ پرونده‌ای در بابِ اهمیتِ نقد و به‌طور ویژه نقدِ ادبی که با این مطالب همراه است : «بازار بی‌اثر «نقد» در ایران» از ناصر فکوهی، «درآمدی بر تجدد ادبی در ایران» از ایرج پارسی‌نژاد، «گفت‌وگو با عنایت سمیعی: ما مُرده‌پرست نیستیم ما آدم‌های زنده را دوست نداریم» نوشته مجتبا نریمان، «وضعیت نقد ادبی در ایران» از حسین ورجانی، «گفت‌وگو با رضا خندان مهابادی» و «نقد ارتباطی در ادبیات داستانی» نوشته سعید ناظمی. 

پنجمین شماره فصلنامه «نوپا» بهار و تابستان ۱۴۰۱ به سردبیری مجتبا نریمان با قیمت ۱۰۰ هزار تومان روانه کتاب‌فروشی‌ها شد.

انتهای پیام 

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4025

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.