• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار: 1502اخبار امروز : 0
7

اسماعیلی: برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و تاجیکستان است

  • کد خبر : 4458
  • 11 مهر 1401 - 17:30
اسماعیلی: برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و تاجیکستان است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان که در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد: برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی هنری در ایران سرآغاز همکاری‌های گسترده فرهنگی دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی، دوشنبه شب – یازدهم مهرماه – در آئین افتتاحیه «هفته فرهنگی تاجیکستان» در باغ هنر تهران، با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی، گفت: طی یکسال اخیر بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده‌ و در قالب چندین سفر با وزرای فرهنگ سایر کشورها دیدار و مذاکراتی صورت گرفته است که در راستای این دیدارهای مشترک، تفاهم‌نامه های فرهنگی و هنری خوبی به امضای طرفین رسید.

وی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای، گفت: در میان پروتکل های عضویت در این پیمان دو پروتکل فرهنگی و رسانه ای به امضا رساندیم که دورنمای خوبی برای همکاری های منطقه ای فراهم می کند.

اسماعیلی: برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و تاجیکستان است

علقه های مشترک، دو ملت ایران و تاجیکستان را به هم نزدیک کرده است

رئیس شورای هنر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان در شهرهای مختلف تهران، تبریز و شیراز، خاطرنشان کرد: هویت فرهنگی تاریخی و مهمتر از آن علقه های مشترک، دو ملت ایران و تاجیکستان را به یکدیگر نزدیک کرده است.

اسماعیلی در ادامه به سابقه دیرینه تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر مراودات معمول فرهنگی، ایران و تاجیکستان به طور مشترک در دو نهاد بین المللی فرهنگی موسسه فرهنگی اکو و «ایتاب» که حدود ده سالی می‌شود با حضور سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان تشکیل شده، عضویت دارند.

اتکا به زبان فارسی و میراث تاریخی و فرهنگی مشترک

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت در عین حال تاکید کرد: یکی از اولویت ها در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اتکا به زبان فارسی و میراث تاریخی و فرهنگی مشترک با کشورهای مختلف به خصوص کشور دوست و برادر تاجیکستان است.

وی با یادآوری سفر خود به شهر سمرقند گفت: وقتی در سمرقند که مردمان آن عمدتا تاجیک و فارسی زبان هستند قدم می زنیم، یاد و خاطره شهر اصفهان و میدان حضرت امام به ذهن متبادر می شود و همین میراث فرهنگی است که کشورهای ما را به یکدیگر پیوند می دهد.

اسماعیلی با اشاره به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: برپایی هفته های فرهنگی میان کشورها، جوامع و جوان های ما را با میراث فرهنگی مشترک آشنا می کند.

اسماعیلی: برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و تاجیکستان است

تاکید بر تعامل فرهنگی با تاجیکستان از ابتدای قبول مسئولیت 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تعامل فرهنگی با کشور تاجیکستان از نخستین روزهای کاری وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم، در دستور کار قرار گرفت که این امر به خاطر علقه تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان است.

وی از آمادگی تمامی زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری با نهادهای فرهنگی کشور تاجیکستان خبر داد و گفت: در این زمینه تولید فیلم های مشترک و معرفی شخصیت های بزرگ تاریخی می تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری های گسترده فرهنگی دو کشور

رئیس شورای هنر کشور همچنین ابراز امیدواری کرد: برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران سرآغاز همکاری های گسترده فرهنگی میان دو کشور باشد.

اسماعیلی همچنین با اشاره به همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بنیاد سعدی در گسترش زبان آموزی فارسی در نقاط مختلف جهان گفت: امروز این همت در کشور وجود دارد که پاسداشت زبان فارسی با جدیت پیگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت و رییس شورای هنر آمادگی وزارت خانه فرهنگ و نهادهای تابعه و دیگر بخش های مدیریت فرهنگی و هنری ایران را برای همکاری های همه جانبه فرهنگی با تاجیکستان اعلام می کنم.

اسماعیلی: برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و تاجیکستان است

شاهد فصل جدیدی در روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان هستیم

در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان هم با اشاره به روابط فرهنگی تاجیکستان با ایران گفت: در یکسال اخیر شاهد فصل جدیدی در روابط میان دو کشور هستیم.

زلفیه دولت زاده ادامه داد: ارزش های مشترک زبانی و تاریخی، ملت های تاجیکستان و ایران را به هم پیوند می دهد و زمینه تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور را فراهم می آورد. 

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به پرپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: چنین رویدادهای فرهنگی در تقویت روابط دو جانبه نقشی بی بدیل بازی می کند. 

ملت های تاریخی و تمدن آفرین پرچمدار دوستی تمدن ها

وی تاکید کرد: ملت های تاریخی در گذشته تمدن آفرین بوده اند و امروز در مواجهه با چالش های جهانی، پرچمدار دوستی تمدن ها هستند. 

وزیر فرهنگ تاجیکستان همچنین از حضور هنرمندان تاجیک در جشنواره تئاتر فجر و حضور و بازدید اهالی فرهنگ تاجیکستان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان نمونه هایی از تبادلات فرهنگی تاجیکستان و ایران یاد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان تا سال ها در خاطر علاقه مندان به فرهنگ و هنر باقی بماند.

اجرای موسیقی های سنتی کشور تاجیکستان با حضور هنرمندان تاجیک و همچنین شعرخوانی شعرای تاجیک از جمله برنامه های جانبی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری بود.

اسماعیلی: برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری‌های گسترده ایران و تاجیکستان است

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران پس از چهارده سال وقفه با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان در منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد تهران گشایش یافت.

هفته فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان و سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از روزهای آینده نیز در شهرهای شیراز و تبریز برگزار می شود.

این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنرهای دستی و لباس‌های ملی آن کشور می‌شود.

در آیین افتتاحیه این رویداد بزرگ فرهنگی هنری، نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران و جمعی از هنرمندان تاجیکستان و ایران نیز حضور داشتند. 

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.