نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- حسن ضیایی جباری ۱
- حمیدرضا حسینی دانا ۲
- بی بی سادات میراسماعیلی ۳
۱ دکتری مدیریت رسانه ای ،دانشکده علوم انسانی و هنر،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند، دماوند، ایران
۲ استادیار گروه مدیریت رسانهای ، دانشکده علوم انسانی و هنر ، دانشگاه آزاد اسلامی (نویسنده مسئول)، واحد دماوند ، دماوند ،ایران
۳ استادیارگروه مدیریت رسانه , دانشکده علوم انسانی و هنر , دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد دماوند، دماوند، ایران
چکیده
امروزه با ظهور تکنولوژیهای نوین رسانهای و بروز مشکلات ناشــــی از محتوای جعلی، فضای رسانهای با چالشی بزرگ مواجه شده است. این مقاله با بررسی روشهای ارائهشده درجهان با هدف دسترسی به الگوهایی است که بتواند محتوای رسانهای را راستیآزمایی کند. سؤال اصلی این است که چه راهکارهایی را میتوان برای راستیآزمایی محتوای رسانهای ارائه کرد؟ این پژوهش فرض را بر این گرفته که راستیآزمایی محتوای رسانهای در فضای مجازی موجب تأمین امنیت روانی جامعه است.
در این مقاله موضوع را از دیدگاه فعالان رسانهای، ارتباطات و استادان دانشگاههای کشور با روش کیفی و مبتنی بر مصاحبه عمیق، مورد مطالعه قرار دادهایم. جامعه آماری این پژوهش، شامل دوازده فعال رسانهای و دانشگاهی است که تجربه کار یا مـدیریت رسانهای را بر عهده داشتهاند. در آغاز لیــستی از گروه هدف تهیه شده و با تجربهترین افراد در زمینه موضوع پژوهش انتخاب شدند. پس از مصاحبه، گزارههای برجسته استخراج و در یک دستهبندی کلی سازماندهی و تجزیهوتحلیل شدند و روشهای حاصل در قالب چهار مقوله شامل اقدامات حاکمیتی، فناورانه، فرهنگسازی و الگوها، معرفی شدند. بنابراین و با اســــتناد به روشهای بهدست آمده سازمانهای خبری ایران و مخاطبان رسانه قادر خواهند بود با اتکا به یافتههای این پژوهش، به مقابله با محتوای جعلی بپردازند.
عنوان مقاله [English]
Media Content Verification Solutions With a Passive Defense Approach
نویسندگان [English]
- Hassan Ziaee Jabbari ۱
- hamaidreza Hosseini Dana ۲
- bibi sadat miresmaili ۳
۱ PhD in Media Management, Faculty of Humanities and Arts, Islamic Azad University, Damavand Branch, Damavand, Iran
۲ Assistant Professor, Department of Media Management, Faculty of Humanities and Arts, Islamic Azad University (corresponding author), Damavand Branch, Damavand, Iran.
۳ Assistant Professor, Department of Media Management, Faculty of Humanities and Arts, Islamic Azad University, Damavand Branch, Damavand, Iran
چکیده [English]
Today, with the emergence of new media technologies and the emergence of problems caused by fake content, the media space has faced a big challenge. This article examines the methods presented by Daran with the aim of accessing patterns that can verify media content. The main question is, what solutions can be provided to verify media content? This research assumes that the verification of media content in the virtual space ensures the psychological security of the society.
In this article, we have studied the issue from the perspective of media activists, communication and professors of the country’s universities with a qualitative method based on in-depth interviews. The statistical population of this research includes twelve media activists and academics who have experience working or managing media. At the beginning, a list of the target group was prepared and the most experienced people were selected in the field of the research topic. After the interview, the prominent propositions were extracted and organized and analyzed in a general category, and the resulting methods were introduced in the form of four categories including governance measures, technological measures, culture building and models. Therefore, based on the obtained methods, Iranian news organizations and media audiences will be able to deal with fake content by relying on the findings of this research.
برای دانلود نسخه کامل مقاله کلیک کنید
مراجع
آزادی، محمدحسین (۱۳۹۹). رویکردها وچالشهای مقابله با اخبار جعلی در جهان. دانش آیندهپژوهی رسانه،۱(۱)،۳۳ ـ ۶۴٫
آزادی، محمدحسین؛ ساعی، محمدحسین و البرزی دعوتی، هادی (۱۳۹۸). تفاوتهای” خبر جعلی ” و ” شایعه” از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریهپردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات. مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، ۲(۳)، ۱۱ ـ ۳۶٫ https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.89668
آذرخیل، محبوبه؛ نصرالهی کاسمانی، اکبر و مجیدی قهرودی، نسیم (۱۴۰۱). بررسی نحوه پوشش اخبار جعلی در حوزه سینما و موسیقی در هشت رسانه ایران. رسانه، ۳۳(۴)، ۲۴۹ ـ ۲۷۰٫
الوانی، سید مهدی (۱۳۷۴). پژوهش کیفی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ۲۰(۵)، ۱۷ ـ ۲۸٫
https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.283263.1523
ایسنا.(۱۳۹۹). امسال دروغ آوریل نداریم .بازنشانیشده در: سیزده، فروردین،۱۳۹۹، ۱۶،۵ بهنشانی:
https://www.isna.ir/news
ساعی، محمدحسین؛ آزادی، محمدحسین و البرزی دعوتی، هادی (۱۳۹۸) ب. ظهور”خبر جعلی” در”عصر پساحقیقت”؛ اهداف و پیامدها. رسانههای دیداری و شنیداری، ۱۳(۳۱)، ۵۹ ـ ۸۵٫
https://doi.org/10.22085/javm.2019.190137.1346
ساعی، محمدحسین و آزادی، محمدحسین (۱۴۰۰). راهکارهای مقابله با اخبار جعلی در سازمانهای خبری و رسانهای ایران. رسانه، ۳۲(۲)، ۳۵ ـ ۷۸٫ https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.136841
ساعی، محمدحسین؛ آزادی، محمدحسین و البرزی دعوتی، هادی (۱۳۹۸)الف. مــــبانی طراحی نظام سواد رسانهای برای مقابله با خبر جعلی. پژوهشهای ارتباطی، ۲۶(۴)، ۲۳۵ ـ ۲۷۶٫
https://doi.org/10.22082/cr.2019.111743.1893
سلطانیفر، محمد؛ سلیمی، مریم و فلسفی، سید غلامرضا (۱۳۹۶) .اخبار جعلی و مهارتهای مقابله با آن. رسانه، ۲۸(۳)، ۴۳ ـ ۶۹٫ https://dorl.net/dor/20.1001.1.10227180.1396.28.3.3.0
سجادی، سیدهادی (۱۳۹۹). اقدامات کشور برای مقابله با اخبار جعلی، عصر رسانه. بازنشانی شده در: بیست دی،۱۳۹۹، به نشانی https://asrerasaneh.ir/Newspaper/Page/20402/35969/77184
رحمتی، حسینعلی و شهریاری، حمید (۱۳۹۶). بایستههای اخلاقی فیلترینگ و پالایش محتوا در فضای مجازی. اخلاق وحیانی، ۷(۱)، ۱۴۵ ـ ۱۶۸٫
حسینی دانا، حمیدرضا (۱۳۹۹). جنگهای رسانهای و تغییر رفتارمخاطبان، تبریز، انتشارات مؤسسه علمی چیتسازان.
ضیایی جباری، حسن (۱۳۹۸). بررسی روشهای پدافند رسانهای در رسانههای اجتماعی، نشست ملی الزامات و ویژگیهای نظام جامع پدافند رسانهای.
ضیایی جباری، حسن (۱۴۰۲ ). تدوین الگوی راستیآزمایی محتوای رسانهای با رویکرد ارتقا عملکرد پدافند غیرعامل. پایان نامه دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند.
محمدی، علیرضا و دانایی، ابوالفضل (۱۴۰۱). تدوین الگوی مطلوب پدافند غیرعامل رسانهای در ایران. رسانه، ۳۳(۴)، ۱۸۱ ـ ۲۰۲٫ https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.289073.1553
Allcott, H. & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 Election.
Economic Perspectives, 31 (2), 21-136. http://dx.doi.org/10.1257/jep.31.2.211
Alvani, S. M.(1995). Qualitative research. Management Studies Development and Evaluation, 20(5),17-28. [In Persian]
Azadi, M. (2020). Approaches and challenges of dealing with fake news in the world. Knowledge Media Future Studies, 1(1), 33-64. [In Persian]
Azadi, M., Saee, M., & Alborzi Dawati, H. (2019). Differences
between “fake news” and “rumor” from the perspective of academic documents.
Theory and theoreticians of journalism, news and communication sciences.
Interdisciplinary Studies in communication and media. 2 (3), 11-36. [In Persian]
https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.89668
Azarkheil, M., nasrolahi Kasmani, A.,& Majidi Ghahrodi, N. (2022). Investigation of
coverage of fake news in the field of cinema and music in the 8th Iranian media. Rasaneh,
۳۳(۴), ۲۴۹-۲۷۰٫ [In Persian] https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.283263.1523
Barclay, D. A. (2018). Fake News, Propaganda, and Plain Old Lies. Rowman & Littlefield Publishers.
Bartlett, B. (2017). The Truth Matters. New York: Ten Speed Press.
Charmaz, K. (2002). Qualitative Interviewing and Grounded Theory Analysis. in Handbook of
Interview Research. Context & Method. London, Sage.
Cook, J., Lewandowsky, S., & Ecker, U. K. H. (2017). Neutralizing misinformation through inoculation:Exposing misleading argumentation techniques reduces their influence. PLoS ONE, 12 (5), e0175799. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0175799.
discriminatory Leese, M. (2014). The new profiling: Algorithms, black boxes, and the failure of anti safeguards in the European Union. Security Dialogue, 45(5), 494 – 511.
https://doi.org/10.1177/0967010614544204
Flood, A. (2017). Fake news is ‘very real’ word of the year for 2017. The Guardian. Published at 2 Nov 2017.
Golafshani, N. (2003). understanding reliability and validity in qualitative research. The qualitative report, 8 (4), 597 – 606. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2003.1870
Hosseini Dana, H. (2020). Media wars and audience behavior change. Tabriz. Chit Sazan Scientific Institute Publications.[In Persian]
ISNA. (2020). We don’t have April lies this year. Reset on: 13th of April, 2019, 16:05 Bahman.The address is https://www.isna.ir/news [In Persian]
Kang, H., Bae, K., Zhang, S., & Sundar, S. S. (2011). Source cues in online news: Is the proximate source more powerful. than distal sources. Journalism & Mass Communication, 88 (4), 719- 736.
https://doi.org/10.1177/107769901108800403
Karlova, N. A., & Fisher, K. E. (2013). A social diffusion model of misinformation and disinformation for understanding human information behaviour.
Kim, A., Moravec, P. L., & Dennis, A. R. (2019). Combating fake news on social media with source ratings: the effects of user and expert reputation ratings. Management Information Systems, 36 (3), 931 – 968. https://doi.org/10.1080/07421222.2019.1628921
Kollanyi, B., Howard, P. N., & Woolley, S. C. (2016). Bots and automation over Twitter during the US election. Data Memo. Oxford, UK: Project on Computational Propaganda, 2016 (4), 1-5 .
Larkin, J. (2017). Ignorance Isn’t Strength: The Need for Secondary Education to Address Fake News. Education and Human Development Master’s Theses.
https://digitalcommons.brockport.edu/ehd_theses/875.
McGonagle, T. (2017). Fake news False fears or real concerns? Netherlands Quarterly of Human Rights, 35 (4), 203 – 209. https://doi.org/10.1177/0924051917738685
Memon, A., & Bull, R. (1999). Handbook of the Psychology of Interviewing. New York. John Wiley& Sons.
Mohammadi, A., & Danaei, A. (2022). Development of the ideal model of passive media defense in Iran. Rasaneh, 33 (4), 181-202. [In Persian] https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.289073.1553
Saee, M., Azadi, M., & Alborzi Dawati, H. (2019) .Emergence of “fake news” in the “post-truth era”; Information and consequences”. Audio-Visual Media. 13 (31), 59-85.
https://doi.org/10.22085/javm.2019.190137.1346 [In Persian]
Saee, M. ,& Azadi,M.( 2021). Solutions to deal with fake news in Iran’s news and media organizations. Rasaneh, 32 (2), 35-78. https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.136841 [In Persian]
Saee, M., Azadi, M.,& Alborzi Dawati, H.( 2018). Thebasics of designing a media literacy system to deal with fake news. Communication Research, 26 (4), 276-235. [In Persian]
https://doi.org/10.22082/cr.2019.111743.1893
Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London. Sage.
Soltanifar, M.; Salimi, M., & Falsafi, S. Gh.( 2017).”Fake news and the ability to counteri. Rasaneh, 28 (3), 43-69. [In Persian] https://dorl.net/dor/20.1001.1.10227180.1396.28.3.3.0
Sajjadi, S. H. (2020). The country’s measures to deal with fake news, Media Age. Reprinted in: 20, December 2019, at the address. [In Persian]
https://asrerasaneh.ir/Newspaper/Page/20402/35969/ 77184
Rahmati, H., & Shahriari, H. (2017). Ethical requirements of content filtering and filtering in virtual space.Revelatory Ethics, 7 (1), 145-168. [In Persian]
Rubin, V. L. (2017). Deception detection and rumor debunking for social media. In The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. Sage.
Torres, R., Gerhart, N., & Negahban, A. (2018). Combating fake news: An investigation of information verification behaviors on social networking sites. In Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences.
WEF, F. E. M. (2013). The Global Gender Gap Report 2013. World Economic Forum. Zhang, X., & Ghorbani, A. A. 2020. n overview of online fake news: Characterization, detection, and discussion .Information Processing & Management, 57(2), 102025. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2019.03.004
Ziaei Jabbari, H. Investigating media defense methods in social media, national meeting on the requirements and characteristics of a comprehensive media defense system (12/2/2018). [In Persian]
Ziaei Jabbari, H. (2023). Development of media verification model with passive defense performance specifications. PhD thesis. Damavand: Islamic Azad University, Damavand branch. [In Persian]