خبرگزاری آنا / به گفته محمدعلی مقدسیان رسانهها و پلتفرمها باید هوش مصنوعی را در اولویت کاری خود ببینند و برای آن برنامهریزی کنند، به همین منظور در خبرگزاری آنا در حال تولید مجله هوش مصنوعی به اسم «هوشینو» هستیم.
محمدعلی مقدسیان، مدیرعامل خبرگزاری آنا با حضور در برنامه زنده استودیوی مجمع رسانههای صوت و تصویر ایران در نمایشگاه «رصتا»، پویایی و شکلگیری تعداد زیادی از تلویزیونهای اینترنتی بعد از دوران کرونا را نیاز جامعه دانست و بیان کرد: تقریبا از سال اولی که این نمایشگاه راه افتاد و تا الان بنده آن را دنبال کردم. این نمایشگاه در ابتدا خیلی ضعیف بود و هر سال که به جلوتر حرکت کردیم شاهد افزایش تعداد رسانهها و پویایی در میان آنها هستیم و در یک کلام باید بگویم که «رصتا» بستری است برای رقابت جامعه رسانهای و پلتفرمها تا برنامههای خودشان را به سمع و نظر مردم برسانند.
وی ادامه داد: با توجه به محدودیتهایی که در برنامهسازی و یا تولید برنامههای ترکیبی در سالهای گذشته در صدا وسیما وجود داشت این بستر و شکلگیری پلتفرمها و تلویزیونهای اینترنتی فرصتی را فراهم آورده تا برنامهسازان بتوانند بهراحتی به ساخت و تولید بپردازند و کارهای خودشان را به نمایش عموم بگذارند. البته در کنار این رقابت، نظارت هم نیاز است که ساترا توانسته در این خصوص وظیفه تنظیمگری و تسهیلگری را ایجاد کند.
این مدیر رسانه در پاسخ به این سوال که وجود تالار هوش مصنوعی و این تکنولوژی که در نمایشگاه نیز مورد استقبال قرار گرفته را در تسهیل تولید و افزایش کیفیت محتوا چطور میبینید، گفت: در خبرگزاری آنا که دیدهبانی علم و فناوری را سرلوحه کارش دارد در تلاش هستیم تا آنچه که در فضای علمی کشور رخ می دهد را نشان دهیم. در تحلیلی شخصی که در مورد فضای مجازی و رسانهها داشتم این مسیری که رسانهها در پیش گرفتند ما را با یک اتفاق جدید رسانهای روبهرو کرده است که حتی بر زندگی ما نیز حکمفرما شده است و آن همان رشد هوش مصنوعی است. احساس میکنم هوش مصنوعی کاری را با زندگی ما و رسانه کرده که از امروز باید به فکر آینده حوزه رسانهها باشیم تا بتوان در آینده حرفی برای گفتن داشت. همانطور که رهبر انقلاب هم در سخنان چند سال قبل خود به این موضوع (هوش مصنوعی) تاکید جدی داشتند.
وی افزود: ما امروز نیاز داریم تا به سمت دستیابی تکنولوژی روز حرکت کنیم و تولیدکننده باشیم. چون در صورت مصرف کننده بودن صرف ممکن است در آینده با یک مانعتراشی غرب در استفاده از فنآوری به مشکل بخوریم پس به همین دلیل باید به سمت تولید حرکت کنیم.
مقدسیان اظهار داشت: اگر امروز می بینیم که با نمایش عکس شهید قاسم سلیمانی، صفحههای مجازی ما بسته میشود به دلیل مصرفکننده بودن اتفاق میافتد و اگر در آینده هم نخواهیم به سمت تولید در زمینه هوش مصنوعی گام برداریم بدون شک این مانع تراشی و جلوگیری در دسترسی به فضای ارتباطی را شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: رسانهها و پلتفرمها باید هوش مصنوعی را در اولویت کاری خود ببینند و برای آن برنامهریزی کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند. با توجه به این حساسیت و دغدغه در خبرگزاری آنا سعی کردیم تا برای اولین بار مجله هوش مصنوعی را به اسم «هوشینو» تولید کنیم که بهزودی از آن رونمایی می شود. راهاندازی گروه خبری هوش مصنوعی در خبرگزاری اتفاقی دیگر است که در این رسانه دنبال شده است و به شدت به این نکته واقف هستیم که نیاز اولیه جامعه امروز ما همین مبحث هوش مصنوعی است که اگر این اتفاق نیفتد از قافله رشد و پیشرفت رسانهای جا خواهیم ماند. رسانه نیاز دارد تا به شدت به سراغ شناخت هوش مصنوعی گام بردارد و برای استفاده از متخصصان این امر نهایت تلاش خودش را انجام دهد تا آخرین فناوریها را در این حوزه استفاده کند.
مقدسیان در پاسخ به این سوال که فعالیت خبرگزاری در حوزه چند رسانهای به چه صورت دنبال میشود، گفت: با توجه به این که سرانه مطالعه در ایران و جهان پایین آمده است یکی از دلایل آن را باید در فضای مجازی دنبال کرد. فضایی که باعث شده تا مردم به تولیدات کوتاه از قبیل ویدیو، پادکست و … علاقهمندی بیشتری نشان دهند.
در این فضا باید مختصر و موجز رسانه محتوای خودش را به مخاطب منتقل کند چون که حوصله مخاطب اندک است و به همین علت باید برای این مخاطب گام برداشت. با توجه به این موضوع ما در آنا در فضای تولید اینفوگرافی، موشنگرافی، پادکست و … به جد در حال تولید هستیم تا بتوانیم در این قالب اخبار و رویدادهای علمی و تکنولوژی را به مخاطب انتقال دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی باید در رسانهها شاهد طولانی بودن مطالب باشیم عنوان کرد: تقریبا این موضوع در رسانهها تبدیل به یک رویه شده است که اخبار طولانی را منعکس می کنند. ما امروز در خبرگزاری خودمان شاهد حرکت به سمت مدیا هستیم و حتی با اخذ مجوز تلویزیون اینترتی آنا از ساترا در تلاش هستیم تا به سمت فضای تولید متفاوت تری از یک خبرگزاری صرف حرکت کنیم.