افکار عمومی / شبکه اطلاعرسانی روابط عمومی ایران (شارا) || دکتر حسین امامی، استاد ارتباطات اجتماعی در یادداشتی نوشت:
به گزارش خبرگزاری موج، در حالی که جامعه ایران با چالشهای اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم میکند، شاهد موجی از افزایش قیمتها در بخشهای مختلف هستیم. تنها در ۲۴ ساعت گذشته شاهد افزایش قیمت در طیف گستردهای از کالاها و خدمات بودیم:
• افزایش قیمت خودروهای داخلی
• افزایش نرخ عوارض آزادراهها
• گران شدن بلیط قطار و هواپیما
• افزایش قیمت مرغ، گوشت و تخممرغ
• سه برابر شدن نرخ معاینه فنی خودروها
این تصمیمات در حالی اتخاذ شده است که دولت اعلام می کند در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اقدام میکند. اما آیا این تصمیمات واقعاً به نفع مردم است؟ آیا مسئولان دولتی به عواقب اجتماعی و روانی این افزایش قیمتها اندیشیدهاند؟
فقدان سواد رسانهای در تصمیمگیریهای کلان
فشار اقتصادی بر مردم، غفلت آشکار از اصول اولیه مدیریت افکار عمومی است. مدیران ارشد دولتی که باید پاسدار منافع عمومی باشند، با تصمیمات غیرکارشناسی و نسنجیده، به روح و روان جامعه آسیب میزنند. اگر به اصول سواد رسانهای توجه کنیم، میبینیم که تصمیمگیران در این موارد، به جای آنکه به دنبال اقناع افکار عمومی و جلب مشارکت مردم باشند، صرفاً به دنبال سازمان خود و یا گروههای خاص هستند. این تصمیمات نشان میدهد که منافع صنفی و سازمانی بر مصالح عمومی غلبه کرده است.
نقش مغفول روابط عمومیها
جای تأسف بیشتر آنجاست که روابط عمومی سازمانهای متولی، که باید صدای مردم در سازمان باشند، در این تصمیمگیریها نقش مؤثری نداشتهاند. روابطعمومی نباید صرفاً وکیل مدافع سازمان باشد، بلکه باید مدعیالعموم منافع مردم در درون سازمان باشد. سکوت روابط عمومیهای سازمانهای دولتی در برابر این تصمیمات در داخل سازمان و اینکه اگر هم سکوت نکرده اند ولی صدایشان در داخل سازمان شنیده نشده است هم قابل توجه است.. روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و جامعه، وظیفه دارد که از منافع مردم دفاع کند و به شفافسازی تصمیمات سازمان کمک کند. اما در این موارد، روابط عمومیها به جای آنکه به عنوان مدافع حقوق مردم عمل کنند، صرفا نقش وکیل مدافع سازمان را ایفا میکنند. اینها همه باعث فاصله بیشتر مردم و دولت و کاهش شدید اعتماد مردم به آن سازمان می شود.
آمادهسازی افکار عمومی برای گرانی بنزین
در کنار افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف، اظهارات مقامات دولتی در مورد افزایش قیمت بنزین نیز نگرانیهای مردم را افزایش داده است. این در حالی است که دولت مدعی است هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است. اما اظهارات مقامات دولتی مبنی بر ارزان بودن بنزین در ایران و لزوم افزایش قیمت آن، نشان میدهد که دولت در حال آمادهسازی افکار عمومی برای پذیرش افزایش قیمت بنزین است. اما سؤال اینجاست: چرا باید اولین گزینه برای اصلاح اقتصادی، افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی مردم و بنزین باشد؟
راهکارهای پیشنهادی
افزایش بیرویه قیمتها و عدم شفافیت در تصمیمگیریها، نشان از ضعف سواد رسانهای در بین تصمیمگیران دارد. تا دیروز إحساس می شد که جامعه نیاز به ارتقای سواد رسانه ای دارد ولی اکنون مشاهده شده که سواد رسانه ای برای مسئولین تصمیم گیر ایرانی از نان شب واجب تر است! همچنین، روابط عمومیها باید نقش فعالتری در دفاع از حقوق مردم ایفا کنند. برای بهبود این وضعیت، راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
۱. شورای اطلاعرسانی دولت باید پروتکلهای مشخصی برای اعلام افزایش قیمتها تدوین کند و هیچ افزایش قیمتی بدون اقناع افکار عمومی صورت نگیرد.
۲. ضروری است مدیران عالیرتبه دورههای تخصصی افکار عمومی، شبکههای اجتماعی و سواد رسانهای را بگذرانند تا از تأثیر تصمیمات خود بر جامعه و تاثیر رسانه ها خصوصا رسانه های نوین آگاه شوند.
۳. روابط عمومیها باید فعالانهتر عمل کنند و در برابر تصمیمات مغایر با منافع عمومی ایستادگی کنند.
مدیریت افکار عمومی هنری است که متأسفانه در ساختار اداری کشور ما مغفول مانده است. تا زمانی که مدیران ارشد به اهمیت این موضوع پی نبرند و تصمیمات خود را با در نظر گرفتن پیامدهای اجتماعی و روانی آن اتخاذ نکنند، شاهد تنشهای اجتماعی و نارضایتیهای عمومی خواهیم بود.
منبع خبر:
شارا
/ موج گرانیها و غفلت از مدیریت افکار عمومی
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.