• امروز : شنبه - ۲۴ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 14 December - 2024
2

بررسی روان‌شناختی عضویت در شبکه های اجتماعی بر خودشیفتگی، خودباوری و نیازبه همبستگی کاربران

  • کد خبر : 14349
  • 01 آذر 1403 - 13:23
بررسی روان‌شناختی عضویت در شبکه های اجتماعی بر خودشیفتگی، خودباوری و نیازبه همبستگی کاربران

شبکه های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

۱ ٭ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

۲ دانشیار علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی (نویسنده مسئول)، تهران، ایران

۳ دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.

۴ استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

چکیده

تارنماهای شبکه اجتماعی شیوهای نوین از تعامل و برقراری ارتباطات انسانی را در محیط برخط پدید آوردهاند که هدف محقق در پژوهش حاضر بررسی رابطه میان عضویت در تارنماهای شبکه اجتماعی بر تغییر رفتار ارتباطی کاربران در زندگی روزمره است. در تحقیق حاضر، بین عضویت کاربران در تارنماهای برخط شبکه اجتماعی از یک طرف و خودشیفتگی، خودباوری و نیاز به همبستگی آنها از برقراری ارتباط میانفردی در فضای برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) بررسی صورت گرفت. در این پژوهش سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش شامل ۲۶۸ نفر از دانشجویان است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده است. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مطابق معیارهای روانشناختی و برای سنجش میزان نیاز به همبستگی از پرسشنامه خودساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی) و آمار استنباطی (کای اسکوئر) استفاده شده است. نتایج نشان داد که رابطه میان عضویت در تارنماهای شبکه اجتماعی و نیاز به همبستگی و خودشیفتگی کاربران در ارتباطات میانفردی آفلاین معنادار است. در حالیکه میان عضویت افراد در تارنماهای شبکه اجتماعی و خودباوری آنها در ارتباطات میانفردی آفلاین رابطه معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychological Study of Users Membership in Social Networks on Narcissism, Self-Esteem and the Need for Integration

نویسندگان [English]

  • Hossein Emami ۱
  • Seyed Vahid Aqili ۲
  • MOHAMMAD SOLTANIFAR ۳
  • ALI AKBAR FARHANGI ۴

۱ PhD student in Communication Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran

۲ Associate Professor of Communication Sciences, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch (corresponding author), Tehran, Iran.

۳ Associate Professor, Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran.

۴ Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Social networking sites have created new ways of interaction and human communication in the online environment. The aim of the researcher in the present study is to investigate the relationship between memberships in social networking sites on changing the communication behavior of users in everyday life. In the present study, the relationship between non-membership and users membership in online social networking sites on the one hand and their narcissism, self-esteem and the need for integrity of interpersonal communication in online and offline space was investigated. In this study, 3 hypotheses were examined. The research sample consists of 268 students who were selected by simple random sampling. This study was a correlational study that three standard questionnaires according to psychological criteria were used to collect data and a self-made questionnaire was used to assess the need for integration. Descriptive statistics (frequency) and inferential statistics (Chi-square) were used to analyze the data. The results showed that the relationship between membership and non-membership in social networking sites and the need for correlation and narcissism of users in offline interpersonal communication is significant. While there is no significant relationship between membership and non-membership in social networking sites and their self- esteem in offline interpersonal relationships.

 

برای دانلود مقاله کلیک نمایید

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=14349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.