نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
۱ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
۲ استادیار گروه ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی (نویسنده مسئول)، تهران،ایران
۳ دانشیار گروه ارتباطات ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
۴ دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی ترمینولوژی خبری روزنامههای کیهان، اعتماد، رسالت و شرق در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ و به منظور شناسایی مهمترین معیارهای گزینشگری، بررسی میزان حمایت از کاندیداها، احزاب و گروهها، وابستگی خبری مطالب به منابع مختلف و جایگاه واژهسازی سیاسی و جریانسازی خبری و بررسی سبک مطالب و گفتمان مسلط در آن روزنامهها انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی است. در روش کمی از تکنیک تحلیل محتوا و در روش کیفی از تکنیک مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در سطح کمی روزنامههای کیهان، اعتماد، شرق و رسالت در یک دوره ۱۰۰روزه از قبل از انتخابات تا زمان تحلیف رییس جمهوری و در سطح کیفی نیز پنج نفر از متخصصان علوم ارتباطات و روزنامهنگاران برجسته از گروههای مختلف سیاسی و با رعایت اصل اشباع نظری و کفایت نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین انتخاب مهمترین موضوعها توسط گزینشگران در روزنامههای مورد بررسی، وجود ندارد. درباره جایگاه روزنامههای مورد بررسی در واژهسازی سیاسی و جریانسازی خبری، روزنامههای کیهان و رسالت از واژهسازی و جریانسازی اصولگرایی تبعیت میکنند. اما واژهسازی و جریانسازی روزنامههای شرق و اعتماد مبتنی بر گفتمان شبه لیبرال اسلامی و مبتنی بر رضایت طبقه متوسط است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparative Study of News Terminology of Kayhan, Etemad, Resalat and Shargh Newspapers in Iran Presidential Election 2017
نویسندگان [English]
- mohammad hassan assadi tari ۱
- nasim ghahrodi ۲
- afsaneh mozaffari ۳
- tahmoores shiri ۴
۱ PhD student in Communication Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran
۲ Assistant Professor, Department of Communication, Journalism and Media, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch (corresponding author), Tehran, Iran
۳ Associate Professor, Department of Communication, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, Tehran, Iran.
۴ Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Communication and Media, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study is to comparatively review the news terminology of Kayhan, Etemad, Resalat and Shargh newspapers in the 2017 presidential elections.
In order to identify the position of the studied newspapers in political terminology and news flow, symbolism and myth-making, the role of newspaper owners and publishers in the political currents leading to the elections and to examine the prominent concepts, orientations and tactics of the news, Dominant discourse, the most important methods of selecting news and content, etc. have been done in the upcoming newspapers.
The present research is applied in terms of purpose and combined in terms of method (quantitative and qualitative method).
The statistical population of this research is a small study of Kayhan, Etemad, Shargh and Resalat newspapers, which have been studied in the 100-day period from before the presidential election until the inauguration of the elected president. Also, the statistical population of this research is the qualitative level of five prominent communication science specialists and journalists in the country.
The results show that there is not a significant difference between the surveyed newspapers in terms of addressing various issues, dealing with candidates or individuals on the one hand and parties or groups,
برای دانلود مقاله کلیک نمایید.