نمایشگاه پاریس فوتو ۲۰۲۴ (Paris Photo 2024) بار دیگر پاریس را به کانون توجه جهانی هنر عکاسی تبدیل کرده است. این رویداد که از سال ۱۹۹۶ بهعنوان یکی از مهمترین نمایشگاههای عکاسی جهان شناخته میشود، امسال نیز با تمرکز بر نمایش طیف گستردهای از آثار کلاسیک، معاصر و دیجیتال، هنرمندان، گالریها و مجموعهداران برجسته را از سراسر جهان گرد هم آورده است. بخشهای متنوع این نمایشگاه، از آثار بزرگمقیاس و زبانهای نوین عکاسی گرفته تا رویکردهای دیجیتال و هوش مصنوعی، تصویری جامع از وضعیت فعلی و آیندۀ عکاسی ارائه میدهد.
نمایشگاه پاریس فوتو ۲۰۲۴ با هدف معرفی و نمایش طیف گستردهای از عکاسی کلاسیک و معاصر، بهطور خاص در سال جاری در چندین بخش مهم سازماندهی شده است که هرکدام با تمرکز بر موضوعات و سبکهای خاص، سعی در ارائۀ نگاهی جامع به وضعیت عکاسی در جهان دارند.
تاریخچه و هدف نمایشگاه
پاریس فوتو «Paris Photo» در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای عکاسی در جهان شناخته میشود که عکاسان، هنرمندان، مجموعهداران و گالریهای هنری از سراسر جهان را به خود جذب میکند. این نمایشگاه به مرور زمان به یکی از مهمترین مراکز تبادل آثار عکاسی تبدیل شده و هر ساله با برنامههایی برای معرفی هنرمندان جدید و نمایش آثار کلاسیک، رشد قابلتوجهی داشته است.
بخشهای اصلی نمایشگاه
بخش Prismes:
این بخش به نمایش آثار بزرگمقیاس، مجسمهها و آثار چندرسانهای اختصاص دارد. در این دوره، آثار بزرگی مانند سری «مردمان قرن بیستم» از عکاس آلمانی آگوست ساندر به نمایش گذاشته شد که بهعنوان یک مجموعۀ مستند از جامعۀ آلمان پیش از جنگ جهانی دوم، به بررسی طبقات اجتماعی و مشاغل مختلف در آن دوران میپردازد.
بخش Emergence:
این بخش که توسط آنا پلاناس گردآوری شده، مختص به هنرمندان نوظهور و جوان است و شامل ۲۳ نمایشگاه تکنگاری از هنرمندانی است که با موضوعات و زبانهای جدید عکاسی به تجربیات بصری متفاوتی پرداختهاند. این بخش بهعنوان سکویی برای معرفی هنرمندان جدید و زبانهای بصری نوین عمل میکند.
بخش Voices:
این بخش به بررسی موضوعاتی چون هویت، آرشیوها و مقاومت سیاسی در مناطق کمتر نمایندهشده مثل آمریکای لاتین و اروپای پس از جنگ سرد اختصاص دارد. این بخش توسط سه کیوریتور برجسته، سونیا واس، النا ناوارو و آزو نگواگو، گردآوری شده و به بازنمایی عکاسان و موضوعات اجتماعی و سیاسی معاصر میپردازد.
بخش Elles x Paris Photo:
این بخش، با تمرکز بر نمایش آثار زنان عکاس، به معرفی نقش و تأثیر زنان در تاریخ و تحولات عکاسی میپردازد. آثار عکاسان برجستهای مانند کلود کاهون و ماریا کاتایاما بهعنوان بخشی از این قسمت به نمایش درآمده که به بررسی مفاهیمی چون هویت و مقاومت فرهنگی از نگاه زنان پرداختهاند.
بخش دیجیتال:
این بخش که سال گذشته معرفی شد، امسال گسترش یافته و شامل پروژههایی در زمینۀ هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و کلاژهای تصویری دیجیتال است. این بخش نشان میدهد که چگونه هنرمندان معاصر با استفاده از ابزارهای دیجیتال، امکانهای جدیدی را در عکاسی ایجاد کرده و مرزهای هنر فیزیکی و دیجیتال را به چالش میکشند.
هنرمندان برجسته و آثار معروف
از میان هنرمندان برجستهای که در این نمایشگاه حضور داشتند، میتوان به آگوست ساندر با مجموعهای مستند از جامعۀ آلمان پیش از جنگ جهانی، کلود کاهون با آثار پرتره و مفهومی که هویت و جنسیت را به چالش میکشند و جری شاتزبِرگ با پرترههای معروفی از شخصیتهای مشهور همچون باب دیلن اشاره کرد. این نمایشگاه همچنین آثار جدیدی از عکاسان مدرن و تجربی مانند کلودیا آندوجار را به نمایش گذاشت که به بررسی جامعه و فرهنگ در آمریکای لاتین پرداختهاند.
برنامههای جانبی و بحثهای هنری
یکی از جذابیتهای Paris Photo 2024، برنامههای جانبی و گفتوگوهایی است که با حضور هنرمندان و کارشناسان برجسته در زمینههای مختلف عکاسی برگزار شد. بهویژه، امسال به مناسبت صد سالگی سوررئالیسم، نمایشگاه ویژهای برگزار شد که توسط جیم جارموش، کارگردان سرشناس آمریکایی، گردآوری شده و به تاریخچه و تأثیر این جنبش بر عکاسی پرداخته است.
بهطور کلی، Paris Photo 2024 با فراهم کردن پلتفرمی گسترده، به ارائه و نمایش دیدگاههای متنوع و نوآورانه در هنر عکاسی پرداخته و فرصتی را برای علاقهمندان به این هنر فراهم کرده است تا از طریق نمایشگاهها، بحثها و برنامههای جانبی به درکی عمیقتر از هنر عکاسی معاصر و تاریخچۀ آن برسند.
هنرمند ایرانی نمایشگاه امسال
در دورۀ امسال پاریس فتو، گوهر دشتی از طریق گالری عکاسان معرفی شده (The Photographers Gallery).
گالری عکاسان که در لندن واقع شده است، بهخاطر تعهد خود در معرفی عکاسانی با صدایی منحصربهفرد و دیدگاههای خاص شهرت دارد. آثار گوهر دشتی، با ترکیب ویژهای از زیباییشناسی و مضامین جامعهشناسی و انسانشناسی، بهطور شایستهای در ارائۀ آنها در این رویداد جای داشت. دشتی در عکسهای شاعرانه و بصری خود به بررسی موضوعاتی همچون هویت، مهاجرت و نقش طبیعت در تجربۀ انسانی پرداخته است، موضوعاتی که در یک بستر جهانی بسیار تأثیرگذار هستند.
گوهر دشتی (م. ۱۳۵۹، اهواز، ایران) فارغالتحصیل کارشناسی ارشد عکاسی از دانشگاه تهران است. او دوازده سال از فعالیت حرفهای خود را به ساختن آثار بزرگمقیاس خود اختصاص داده است. دشتی در عکسهایش عمدتاً به مسائل اجتماعی با ارجاع به تاریخ و فرهنگ و بهطور خاص از دیدگاه جامعهشناسی و انسانشناسی میپردازد. نقطۀ شروع آثار او همواره محیط اطراف و خاطراتش بوده است. او با حساسیت فراوان سعی در کندوکاو رابطهاش با جامعه و جهان دارد. فعالیت دشتی به شکلی پیوسته و منسجم از زندگی و ارتباط فرد با جهان و نیز امر سیاسی با امر خیالی بسط و گسترش یافته است. او نمایشهای متعددی در نقاط مختلف جهان برگزار کرده و آثارش در موزهها، فستیوالها و بینالهای مختلف به نمایش درآمدهاست.
گوهر دشتی همچنین با مجموعههای دیگری از جمله «Home» شناخته میشود که به تأثیر جنگ و همزیستی طبیعت با فضاهای انسانی میپردازد. این آثار نمایانگر بازپسگیری مکانهای متروک توسط طبیعت و بیانگر دیدگاه دشتی در باب پایداری و جاودانگی طبیعت در برابر تغییرات انسانی هستند. دشتی در مشاهدههای شاعرانۀ خود به بررسی حیات انسانی و گیاهی و پیوند بین جهان طبیعی و مهاجرتهای انسانی میپردازد.
آثار گوهر دشتی در مجموعههای دائمی موزههای معتبر جهان از جمله موزۀ ویکتوریا و آلبرت در لندن، موزۀ هنر موری در توکیو، موزۀ اسمیتسونیان در واشنگتن دیسی و دیگر مکانها جای گرفتهاند.
منبع خبر:
مصور
/ پاریس فوتو ۲۰۲۴؛ آینهای از تاریخ و نوآوری در عکاسی جهان
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.