• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار: 1499اخبار امروز : 0
3

دغدغه‌های خبرنگاران گلستانی از کمبود امکانات تا نداشتن امنیت شغلی

  • کد خبر : 2127
  • 29 مرداد 1401 - 11:56
دغدغه‌های خبرنگاران گلستانی از کمبود امکانات تا نداشتن امنیت شغلی

گنبدکاووس – ایرنا – جمعی از خبرنگاران گلستان به نمایندگی از همکاران رسانه‌ای خود، کمبود امکانات، نداشتن امنیت شغلی و محروم بودن از حداقل‌های حقوقی قانون کار و رفاه اجتماعی را از مهمترین مطالبات و دغدغه‌های حرفه خبرنگاری در این استان شمالی اعلام کرده و خواستار اهتمام جدی متولیان به رفع آن شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این عده از صاحبان رسانه‌های ارتباط جمعی گلستان در مراسم استانی گرامیداشت روز خبرنگار حضور محممهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار گلستان دانشگاه گنبدکاووس ضمن بیان مسائل و مشکلات حرفه خبرنگاری پیشنهاداتی نیز برای رفع آن دادند.

محمد آذری یکی از فعالان رسانه‌ای گلستان بابیان اینکه همواره از خبرنگاران به‌عنوان سربازان و افسران جبهبه فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمنان یاد می‌شود، گفت: سرباز و افسر بدون ابزار و امکانات نمی‌تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.

وی افزود: برای کمک به تامین ابزار و امکانات برای خبرنگاران، ادارات و نهادهای دولتی که بودجه‌های آموزشی و فرهنگی دارند می‌توانند در قالب پیوست رسانه‌ای و ارائه گزارش عملکردهای خود به صورت رپرتاژ آگهی به خبرنگاران کمک کنند.

آذری، ضرورت تسریع در تدوین و اجرای نظام ارزیابی خبرنگاران توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل شورای عالی مطبوعات و رسانه و اختصاص یارانه برای توزیع نشریات را از دیگر مطالبات خبرنگاران دانست و گفت: اینکه در گلستان فقط یک تشکل صنفی حوزه خبرنگاری باشد زیبنده این استان نیست و حداقل باید ۱۰ تشکل صنفی تشکیل شود. 

وی اضافه کرد: اعطای تسهیلات به خبرنگاران از طریق ماده ۱۶ به منظور ارتقای معیشت آنها، اهتمام جدی به بیمه تامین اجتماعی فعالان رسانه و تشکیل شورای رسانه به ریاست استاندار گلستان و دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف بررسی و رفع مسائل و مشکلات و تشکیل مجمع یا اتاق اقوام برای گفت و گو و رفع مسائل اختلافی از دیگر نیازهای اصحاب رسانه در این استان است. 

علی منصوری از دیگر فعالان رسانه‌ای گلستان هم معتقد است خبرنگاران باید راه شهیدان بویژه شهدای رسانه و در صدر آن شهید “محمود صارمی” که توانست با خون خود تفکر ارتجاعی وابسته به آمریکا را معرفی کند، ادامه دهند و در گام نخست دشمن را بشناسند و آنرا به مخاطبان خود معرفی کنند.

وی گفت: با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اما رسانه‌ها با مشکلات زیادی مواجه‌اند که مهمترین آن نگاه سیاسی به رسانه‌ها بوده است، خبرنگاران زمانی می‌توانند نشاط و امیدواری را به جامعه تزریق کنند که خودشان دغدغه مشکلات معیشتی، بیمه‌ای و شغلی نداشته باشند.

منصوری با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید از حداقل‌های قانون کار برخوردار باشند، افزود: صدور مجوز برای رسانه‌ها باید هدفمند و متناسب با نیاز جامعه باشد.

محمدرضا احمدی دیگر فعال رسانه‌ای گلستان هم معتقد است که خبرنگاران این استان بویژه در شهرستان‌ها از کمترین امکانات رفاهی و تجهیزاتی برخوردارند و باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان یا استانداری در توزیع امکانات و توسعه متوازن، عدالت را بیشتر رعایت نمایند.

وی گفت: گنبدکاووس دومین شهرستان بزرگ گلستان است اما از داشتن زیرساخت‌های فرهنگی بویژه یک مجتمع بزرگ فرهنگی – هنری و یا رسانه‌ای (استاندارد) محروم است که مدیران باید به این موضوع توجه و برای آن چاره اندیشی کنند.

دغدغه‌های خبرنگاران گلستانی از کمبود امکانات تا نداشتن امنیت شغلی

یک فعال رسانه‌ای دیگر گلستان هم معتقد است که مطالبات و دغدغه‌های خبرنگاران بواسطه تکرار هرساله آن روی هم تلنبار و به موضوعی تکراری تبدیل شده و کوشش خاصی از سوی متولیان برای رفع آن صورت نمی‌گیرد و اندک اقدامات انجام شده نیز مقطعی و کم اثر بوده است.

فریده ستایشگر گفت: هنوز در بحث سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری مانده‌ و سرگردانیم و معلوم نیست این حرفه شغل هست یا نیست؟ زیرا خبرنگاران از حداقل‌های حقوق قانون کار و رفاه اجتماعی محروم هستند و بیشتر آنها در استان گلستان فقط ماهانه ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند.

وی بابیان اینکه یک خبرنگار باید از حق بیمه، حق مسکن، امنیت شغلی و حداقل دستمزد برخوردار باشد که خبرنگاران گلستانی فقط اسمش را شنیده‌اند، افزود: خبرنگاران برای پوشش یک خبر استانی بین هشت تا ۱۰ هزار تومان و خبر مقامات کشوری مانند وزیران ۱۵ هزار تومان دریافتی دارند که این رقم حتی هزینه ایاب و ذهاب و اینترنت هم نمی‌شود.

ستایشگر اضافه کرد: مسوولان همیشه می‌گویند خبرنگاران سربازان خط مقدم جهاد تبیین و جبهه نرم هستند، هیچ سربازی با دست خالی کاری از دستش بر نمی‌آید، حمایت از خبرنگاران باید درست و قانونمند باشد، چاره اندیشی‌های موقت و مقطعی دردهای مزمن این قشر زحمتکش را برطرف نمی‌کند.

به گفته وی، جای خالی منشور اخلاقی در حوزه رسانه و آینده مبهم فعالیت خبرنگاری سبب شده تا اکثر فعالان این حوزه قید کار را بزنند و در جای دیگری مشغول به فعالیت شوند.

این فعال رسانه‌ای گلستان همچنین برلزوم پاسخگویی همه مدیران استان به خبرنگاران تاکید کرد و گفت: خبرنگاران می‌توانند با اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مدیران برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای و رفع مسائل و مشکلات کمک کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی مدیران نه تنها پاسخگوی خبرنگاران نیستند بلکه بعضا این قشر را که هیچ پشتوانه قضایی ندارند، به قلم فروشی متهم می‌کنند که لازم است یک دفتر حقوقی و قضایی ویژه خبرنگاران در گلستان تشکیل شود.

ستایشگر به دوران شیوع کرونا هم اشاره کرد و گفت: با اینکه رسانه‌ها صدای اصناف مختلف بودند و مسائل و مشکلات آنها را منعکس کردند اما کسی از مدیران صدای رسانه‌ها و خبرنگارانی را که از این بیماری دچار خسارت شدند، نشنید.

وی اضافه کرد: بسیاری از رسانه‌ها به سبب کم توجهی مدیران و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، تعطیل شدند و بخشی دیگر از آنها نیز در آستانه تعطیلی قرار دارند و هم اکنون با تنفس مصنوعی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

عاشور محمد رئوفی دیگر فعال رسانه‌ای گلستان نیز گفت: اینکه برای نخستین بار مراسم استانی روز خبرنگار در گنبدکاووس برگزار می‌شود و امیدواریم در سال‌های بعد نیز استمرار داشته باشد، قابل تقدیر است.

وی، توجه به مسکن خبرنگاران با احداث شهرک مسکونی ویژه این قشر، اختصاص امکانات و تجهیرات مرتطب با حرفه خبرنگاری، احداث مجتمع رسانه در گرگان و گنبدکاووس، اهتمام به بیمه تامین اجتماعی خبرنگاران، کمک به راه‌اندازی دفتر نشریات و کمبود مراکز فرهنگی و هنری بویژه در مناطق مرزی گلستان را از مهمترین مطالبات خبرنگاران برشمرد.

رئوفی افزود: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها، حمایت از نشریات اقوام بویژه ترکمن‌ها و بارگذاری زبان ترکمنی در سامانه جامع رسانه‌ای کشور از دیگر مطالبات خبرنگاران شرق گلستان از مسوولان است.

همچنین رییس هیات مدیره و مدیر خانه مطبوعات گلستان نیز گفت: اصحاب رسانه، قلم و خبرنگاران طلایه‌داران همه عرصه‌ها به‌خصوص در بحران‌های مختلف هستند اما تاکنون به مشکلات و دغدغه‌های این قشر توجه زیادی نشده که حل آن نیازمند مدیریت جهادی و برنامه‌ریزی هوشمندانه دولت سیزدهم است.

هادی علمدار افزود: خبرنگاران گلستان با وجود همه محرومیت‌ها و سختی‌ها، تلاشگرانه به انجام وظیفه ذاتی خود در اطلاع رسانی مشغول بوده و در صف اول میدان جهاد تبیین ایستاده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از فعالان رسانه‌ای استان از لحاظ تامین معیشت در سختی به سر می‌برند و در تامین  ابتدایی‌ترین خواسته‌های زندگی خود ناتوان هستند.

علمدار افزود: پایگاه‌های خبری گلستان با مشکل نداشتن بیمه دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود فعالیت زیاد پایگاه‌های خبری در استان اغلب از حمایت بیمه‌ای برخوردار نیستند.

مدیر خانه مطبوعات گلستان ادامه داد: عضویت در صندوق هنرمندان به دلیل برخی شرایط و پروسه طولانی ثبت و تایید آن برای خبرنگاران سخت است که برای حال این مشکل لازم است برخی از اختیارات به استان‌ها داده شود.

وی گفت: هر روز، روز خبرنگار بوده و  در هر میدان و مناسبتی خبرنگاران حضور دارند و باید خبرنگاران را بهتر بشناسیم.

علمدار همچنین خواستار اجرایی شدن تفاهم نامه‌های استانی مبنی بر “احداث مجتمع رسانه‌ای و راه اندازی صندوق حمایت از رسانه در گلستان شد.

با این حال سفر روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گلستان و شنیدن مسائل و مشکلات اهالی رسانه این استان، روزنه امید حل مشکلات ساختاری و زیربنایی حوزه خبر و رسانه این استان شمالی را میان فعالان این بخش ایجاد کرد و آنان را به ادامه مسیر فعالیت حرفه‌ای بدون نگرانی از کمبودهای اولیه امیدوار ساخت.

استان گلستان ۴۲ پایگاه خبری، ۱۳۶ دفتر رسانه‌ای شامل خبرگزاری، نشریه چاپی و الکترونیکی و ۱۶۵ نماینده نشریه سراسری فعال دارد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=2127

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.