• امروز : جمعه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 25 April - 2025
2

فهرست آرزوهای متخصصان ارتباطات برای سال ۲۰۲۵

  • کد خبر : 29556
  • 27 فروردین 1404 - 13:07
فهرست آرزوهای متخصصان ارتباطات برای سال ۲۰۲۵

آرزوهای متخصصان ارتباطات / اگر فقط بتوانید یک تغییر در استراتژی ارتباطی‌تان ایجاد کنید، آن تغییر چه خواهد بود؟ این سؤال ساده‌ای است، اما پاسخ ساده‌ای ندارد.

آرزوهای متخصصان ارتباطات / در گزارش مرجع «ارزیابی ارتباطات ۲۰۲۵ ریگان»، از بیش از ۹۰۰ متخصص ارتباطات در سراسر جهان خواسته شد تا خواسته‌ها و آرزوهای خود را بیان کنند. تحلیل پاسخ‌های کیفی آن‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از متخصصان دوست دارند ارتباطات در بخش‌های کلیدی سازمان‌ها نقش عمیق‌تری در پایه‌ریزی استراتژی‌ها داشته باشد.

این گزارش که هفتمین نسخه از این پژوهش معتبر و ویژۀ اعضای شورای رهبری ارتباطات ریگان است، در مارس ۲۰۲۵ منتشر شد. در اینجا، خلاصه‌ای از مهم‌ترین خواسته‌های متخصصان ارتباطات را می‌خوانید:

۱. حمایت بیشتر مدیران ارشد و جلب نظر رهبری سازمان

یکی از دغدغه‌های همیشگی متخصصان ارتباطات، نبود حمایت کافی از سوی مدیران رده‌بالاست. این کمبود باعث می‌شود آن‌ها بیشتر نقش «سفارش‌گیرنده» داشته باشند تا شریک استراتژیک؛ یعنی به‌جای ایفای نقش مؤثر در تصمیم‌سازی‌ها، صرفاً واکنش نشان دهند و دستورات را اجرا کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته است: «باید اولویت‌های سازمان را با مدیران ارشد هماهنگ کنیم و حمایت کلی سازمان را برای اجرای استراتژی جلب کنیم تا بتوانیم برنامه‌ها را به‌درستی ارزیابی کنیم. همچنین لازم است از قبل برنامه‌ریزی کنیم، نه اینکه فقط واکنشی عمل کنیم.»

۲. معیارها و سنجش بهتر

متخصصان ارتباطات دوست دارند داده‌ها، تحلیل‌ها و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) قابل‌اعتمادتری در اختیار داشته باشند تا بتوانند ارزش کار خود را نشان دهند و از حالت واکنشی خارج شوند.

داده‌های بهتر، دو مزیت هم‌زمان دارند: از یک طرف، تلاش‌های ارتباطی را به اهداف اصلی کسب‌وکار وصل کرده و ارزش آن را برای مدیران قابل درک می‌کنند؛ از سوی دیگر، ابزارها و روش‌هایی در اختیار متخصصان قرار می‌دهند تا اثرگذاری پیام‌هایشان را پیگیری کرده و میزان درگیری مخاطبان و شفافیت پیام را ارتقا دهند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته است: «باید شاخص‌های دقیق‌تری طراحی کنیم تا مطمئن شویم که اقدامات ارتباطی ما به‌صورت ملموس با اهداف کلی هم‌راستا هستند.

۳. یکپارچگی و تمرکز بیشتر

یکی از مشکلات همیشگی متخصصان ارتباطات، پیام‌های ناهماهنگ و پراکنده است. در بسیاری از سازمان‌ها، دلیل این مشکل نبود هماهنگی بین واحدهای مختلف است. ایجاد ساختار متمرکز برای مدیریت ارتباطات می‌تواند باعث شود تیم‌ها به‌جای کار در جزایر جداگانه، هماهنگ و هم‌راستا عمل کنند.
یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی چنین پیشنهادی داده است: «ارتباطات را در سراسر مجموعۀ متنوع کسب‌وکارمان متمرکز کنیم و مدیران را درگیر و آگاه کنیم تا اهمیت حیاتی پیام‌رسانی یکپارچه و منسجم را بهتر درک کنند.»

۴. بودجه و منابع بیشتر

بر اساس داده‌های گزارش، کمبود نیروی انسانی—که ۴۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به آن اشاره کرده‌اند—بزرگ‌ترین مانع در مسیر ارتباطات مؤثرتر است. کمبود بودجه نیز با اشارۀ ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان، در رتبۀ بعدی قرار دارد. جالب اینکه هر دو عدد نسبت به سال ۲۰۲۴ افزایش یافته‌اند.

اگرچه جذب نیرو و بودجۀ بیشتر می‌تواند به ارتباطاتی مؤثرتر و پیش‌دستانه کمک کند، اما متخصصان ارتباطات نمی‌توانند فقط به این موارد تکیه کنند. در شرایط فعلی با بودجه‌های محدود و فضای کسب‌وکار نامطمئن، باید خلاق بود. سرمایه‌گذاری هوشمندانه روی آموزش و فناوری می‌تواند مؤثر باشد، همان‌طور که توجه بیشتر به کیفیت پیام‌رسانی نیز مهم است.

یکی از پاسخ‌دهندگان در این‌باره گفت: «باید زمان، انرژی و منابع بیشتری را صرف چگونگی ارتباط‌گیری کنیم، نه صرفاً محتوای آنچه که منتقل می‌کنیم.»

۵. سرمایه‌گذاری بیشتر روی آموزش و توسعۀ مهارت‌ها

بسیاری از متخصصان ارتباطات خواهان آموزش‌های بیشتر هستند.

نیازهای اصلی شامل حوزه‌هایی مثل ارتباطات استراتژیک، هوش مصنوعی، روابط رسانه‌ای و ارتباطات مدیران ارشد می‌شود. برخی هم اشاره کرده‌اند که حتی کارکنان غیرارتباطاتی هم باید آموزش ببینند تا پیام‌رسانی سازمان یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تر شود.

یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی چنین گفت: «باید آموزش بهتری برای تیم فراهم کنیم تا استعداد و اشتیاق ارتباطی‌شان را به شکلی هدفمند و هدایت‌شده (اما نه محدودشده توسط اولویت‌های مدیریت ارشد) آزاد کنند.»

در شرایط پرنوسان و نامطمئن، آموزش و توسعۀ فردی دو کارکرد مهم دارند: هم باعث می‌شوند کارکنان در کارشان احساس انگیزه و تعلق بیشتری داشته باشند و هم سازمان را در برابر آسیب‌های ناشی از تغییرات محافظت می‌کنند.

۶. استراتژی و برنامه‌ریزی شفاف در ارتباطات

برنامه‌ریزی بهتر، کلید حل بسیاری از چالش‌هایی است که متخصصان ارتباطات با آن مواجه‌اند؛ از جمله افزایش رویکرد پیش‌دستانه، هم‌راستایی استراتژیک بهتر و مقابله با سیل درخواست‌های لحظه‌آخری و بی‌برنامه که اولویت‌های کلان را از مسیر خارج می‌کنند.

پس جای تعجب نیست که متخصصان ارتباطات خواهان ایجاد و اجرای یک استراتژی ارتباطی شفاف با برنامه‌ریزی پیشرفته، اولویت‌های مشخص و هماهنگی با مدیران ارشد هستند.

یکی از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی این پیشنهاد را مطرح کرد: «باید زمانی ویژه برای تفکر و کار روی استراتژی اختصاص داده شود.»

۷. محتوا و پیام‌رسانی

سبک‌های ارتباطی پیچیده و رسمی دیگر جاذبه‌ای ندارند، به‌ویژه زمانی که مخاطبان هر روز با فرمت‌های جذاب و چندرسانه‌ای و پیام‌های روشن و هدفمند روبه‌رو هستند. ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانند در حل این مشکل کمک کنند.

یک راهکار مؤثر، پیوند زدن محتوا و پیام‌رسانی به ارزش‌های ملموس کسب‌وکار است. اگر متخصصان ارتباطات به‌عنوان شرکای تجاری ارزش‌آفرین و نتیجه‌محور شناخته شوند، می‌توانند استعداد و خلاقیت خود را در مسیر تولید ارتباطاتی جذاب‌تر و مؤثرتر به‌کار بگیرند.

یکی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستار این شده است: «باید اختیار بیشتری به تیم ارتباطات در زمینۀ پیام‌رسانی و جهت‌گیری استراتژیک داده شود.»

دستیابی به این هدف نیازمند ارائۀ مستمر و اندازه‌گیری ارزش بر اساس اولویت‌های کسب‌وکار است. این‌طور می‌شود که خواستۀ «استراتژیک‌تر شدن» از یک آرزو به واقعیت تبدیل خواهد شد.

گزارش کامل این پژوهش که در ۷۷ صفحه تهیه شده و بر مبنای نظرسنجی از بیش از ۹۰۰ متخصص ارتباطات در سراسر جهان است، به‌طور اختصاصی در اختیار اعضای «شورای رهبری ارتباطات ریگان» قرار گرفته است. این گزارش به‌طور جامع به مسائل مختلفی که متخصصان ارتباطات با آن‌ها مواجه‌اند پرداخته و درک بهتری از آرزوها، چالش‌ها و نیازهای آن‌ها در سال ۲۰۲۵ به‌دست می‌دهد.


منبع خبر:
مصور
/ فهرست آرزوهای متخصصان ارتباطات برای سال ۲۰۲۵

تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=29556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.