شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || سال ۲۰۲۴ با تبلیغات خلاقانه، سرگرمکننده و احساسی همراه بود. برندهای بزرگی مانند لیوایز (Levi’s)، دانکین (Dunkin’)، اپل (Apple)، دورداش (DoorDash) و اسپاتیفای (Spotify) توانستند با کمپینهای نوآورانه، مخاطبان را شگفتزده کنند.
۲۰. گایکو | افسانه مارمولک (The Legend of the Lizard)
آژانس تبلیغاتی: مارتین (The Martin Agency)
تبلیغ گایکو (Geico) با داستان زندگی مارمولک مشهور تبلیغاتی خود در قالب یک مستند طنز ۱۵ دقیقهای به سبک هالیوودی، گذشته فروتنانه این شخصیت تا شهرت جهانی را روایت کرد. این تبلیغ با مصاحبههای خیالی از مربیان، دوستان و همکاران او و تیزرهای تبلیغاتی در سوپربول به یک کمپین سرگرمکننده و خلاقانه تبدیل شد.
۱۹. توبی | رایگان برای همه (Free for Everyone)
آژانس تبلیغاتی: میسچیف (Mischief @ No Fixed Address)
تبلیغ توبی (Tubi) با روایتی طنزآمیز و کنایهآمیز، مفهوم “رایگان برای همه” را به شیوهای غیرمنتظره نمایش داد. این تبلیغ با معرفی گروههای مفید اجتماعی مانند معلمان و آتشنشانان آغاز میشود اما در ادامه، به شخصیتهای منفی مانند خلافکاران و خرابکاران نیز اشاره میکند. این تبلیغ با طنزی تلخ توانست توجه مخاطبان را جلب کرده و ۸۱ میلیون کاربر فعال ماهانه برای توبی به ارمغان بیاورد.
۱۸. اسپاتیفای | اسپردبیتز (Spreadbeats)
آژانس تبلیغاتی: افسیبی نیویورک (FCB New York)
اسپاتیفای (Spotify) با استفاده از فایل اکسل (Excel) و انیمیشنهای خلاقانه، یک کمپین تعاملی طراحی کرد که نشان میدهد چگونه تبلیغات در این پلتفرم میتوانند هیجانانگیز و معنادار باشند. جدولهای دادههای خستهکننده به بومهای سهبعدی تبدیل شدند و این تجربه صوتی بینظیر، توانست جایزه بزرگ Digital Craft جشنواره کن لاینز را کسب کند.
۱۷. درامین | آخرین کیسه تهوع (The Last Barf Bag)
آژانس تبلیغاتی: افسیبی شیکاگو (FCB Chicago)
درامین (Dramamine) با ساخت مستندی ۱۳ دقیقهای درباره کیسههای تهوع سفر، تاریخچه این ابزار مسافرتی را با طنزی سرگرمکننده روایت کرد. این تبلیغ محصولات ضد تهوع شرکت را معرفی کرده و توانست جایزه سلامت کن لاینز را کسب کند.
۱۶. لیوایز | فصل اول: رختشویی (Chapter 01 Launderette)
آژانس تبلیغاتی: تیبیدبلیوای/چیات/دی (TBWAChiatDay LA)
لیوایز (Levi’s) با بخوانسی (Beyoncé) همکاری کرد تا تبلیغ کلاسیک ۱۹۸۵ خود را بازآفرینی کند. این تبلیغ با آهنگ “شلوارهای لیوایز” و بازنمایی زنانه، به یکی از کمپینهای جهانی این برند تبدیل شد و آغاز یک همکاری طولانیمدت با بخوانسی را رقم زد.
۱۵. پاورید | خزانه (The Vault)
آژانس تبلیغاتی: اوپن ایکس و اوگیلوی (Open X & Ogilvy)
پاورید (Powerade) با ساخت یک تبلیغ احساسی درباره سیمون بایلز (Simone Biles)، ژیمناست مشهور، چالشهای شخصی و حرفهای او را به تصویر کشید. این تبلیغ تمرکز بر سلامت روانی و جسمی داشت و صدای متمایزی در صنعت تبلیغات ورزشی ایجاد کرد.
۱۴. اتسی | والدو (Waldo)
آژانس تبلیغاتی: اورچارد کریتیو (Orchard Creative)
اتسی (Etsy) با داستانی خلاقانه، شخصیت معروف “والدو” را به دنیای واقعی آورد. این تبلیغ روایتی احساسی از تنهایی و نیاز به دیدهشدن را در محیطی طنزآمیز ارائه کرد که توجه مخاطبان را جلب کرد.
۱۳. فریتو-لی | روز لیز شاد (Happy Groundhog Lay’s)
آژانس تبلیغاتی: ماکسیمم افورت و کیملوت (Maximum Effort & Kimmelot)
فریتو-لی (Frito-Lay) با ساخت یک سریال تبلیغاتی طنزآمیز که به روز گراندهاگ (Groundhog Day) اشاره داشت، بازیگر استیون توبولووسکی را در حلقه زمانی بیپایان قرار داد و یک کمپین خندهدار و خلاقانه ایجاد کرد.
۱۲. هاینکن | گوشی خستهکننده (The Boring Phone)
آژانس تبلیغاتی: لوپاب (LePub)
هاینکن (Heineken) با همکاری نوکیا (Nokia)، گوشیهای ساده و کلاسیک را بازطراحی و به کمپین دیجیتال دتوکس تبدیل کرد. این گوشیها فقط تماس تلفنی و پیامک داشتند و جنجالی در بازارهای جهانی ایجاد کردند.
۱۱. اوبر وان | برایان کاکس به دانشگاه میرود (Brian Cox Goes to College)
آژانس تبلیغاتی: اسپشیال یواس (Special US)
اوبر وان (Uber One) با برایان کاکس (Brian Cox)، بازیگر مشهور، تبلیغی طنزآمیز ساخت. او دانشجوی تازهوارد شد و تخفیفهای دانشجویی اوبر را کشف کرد. طنز خودآگاهانه این تبلیغ، شهرت اوبر وان را افزایش داد.
۱۰. کویلتد نورثرن | شهر لحافدوزی (We Quilt This City)
آژانس تبلیغاتی: اورچارد کریتیو (Orchard Creative)
کویلتد نورثرن (Quilted Northern) با ترانهای شاد و طنزآمیز درباره کاغذ توالت، یک کمپین خندهدار و خلاقانه ارائه کرد که توجه کاربران را به خود جلب کرد.
۹. دانکین | دانکینگز (The DunKings)
آژانس تبلیغاتی: آرتیستز ایکویتی (Artists Equity)
دانکین (Dunkin’) با بن افلک (Ben Affleck) و دوستانش مت دیمون (Matt Damon) و جنیفر لوپز (Jennifer Lopez) تبلیغی طنز ساخت که در آن بن افلک گروه موسیقی خیالی به نام دانکینگز (The DunKings) را رهبری میکند. آهنگ تبلیغاتی به محصولات جدید دانکین اشاره داشت و مجموعهای از کالاهای برند نیز در بازار عرضه شد که سریعاً فروخته شد.
۸. لیکوئید دث و ای.ال.اف بیوتی | رنگ جنازه (Corpse Paint)
آژانس تبلیغاتی: تیم داخلی برند
لیکوئید دث (Liquid Death) با ای.ال.اف بیوتی (e.l.f. Beauty) کمپین آرایشی غیرمنتظرهای ارائه کرد که محصولات آرایشی تیره را در بستهبندی تابوتی معرفی کرد. این ایده خلاقانه با طنزی تیره و جذاب همراه بود و تنها در ۴۵ دقیقه تمام محصولات فروخته شد.
۷. اپل | دسته پرندهها (Flock)
آژانس تبلیغاتی: تیبیدبلیوای/مدیا آرتس لب (TBWAMedia Arts Lab)
اپل (Apple) با فیلم کوتاه “دسته پرندهها”، نگرانیهای امنیتی و حریم خصوصی را به شکل داستانی دلهرهآور به نمایش گذاشت. دوربینهای نظارتی به پرندگان روباتیک تبدیل شدند که کاربران موبایل را تعقیب میکردند. این تبلیغ با پیامی قوی درباره امنیت دادهها، توجه زیادی جلب کرد.
۶. ایکسباکس | استراتژیست روزمره (The Everyday Tactician)
آژانس تبلیغاتی: مککان لندن (McCann London)
ایکسباکس (Xbox) با مستند ورزشی خلاقانهای که داستان واقعی یک گیمر را روایت میکرد، تبلیغی الهامبخش ساخت. ناتان اوولابی (Nathan Owolabi) که در مسابقه استخدام تاکتیکی ایکسباکس برنده شد، به مشاور یک تیم فوتبال واقعی تبدیل شد. داستانی انسانی و واقعی که جایزههای بزرگی در جشنواره کن لاینز کسب کرد.
۵. کالم | تولدهای از دسترفته (Missed Birthdays)
آژانس تبلیغاتی: آدام اند ایو دیدیبی (adam&eveDDB)
کالم (CALM) با نصب هنری احساسی در یک مرکز خرید شلوغ لندن، ۶,۹۲۹ بادکنک رنگارنگ را به نمایش گذاشت که یادبود جوانان از دسترفته بر اثر خودکشی در دهه گذشته بودند. این کمپین آگاهیبخش با پخش در تلویزیون و منابع آموزشی همراه بود و جایزههای زیادی را به خود اختصاص داد.
۴. مکدونالدز | مکدونالدز وارونه (WcDonald’s)
آژانس تبلیغاتی: وایدن+کندی نیویورک (Wieden+Kennedy New York)
مکدونالدز (McDonald’s) با ورود به دنیای انیمه، شعبه خیالی وارونه خود را در بازی فورتنایت (Fortnite) و رستورانهای واقعی در لسآنجلس ایجاد کرد. بستهبندیهای الهامگرفته از مانگا و قسمتهای انیمهای ویژه محبوبیت جهانی این کمپین را افزایش داد.
۳. گپ | گشاد باش (Get Loose)
آژانس تبلیغاتی: تیم داخلی برند
گپ (Gap) با کمپین رقص موزون همراه با آهنگ “Funny Thing” اثر تاندرکت (Thundercat)، لباسهای جین کلاسیک خود را با حال و هوای مدرن معرفی کرد. طراحی بصری تبلیغ به دهههای ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی اشاره داشت و توجه زیادی را جلب کرد.
۲. دورداش | همه تبلیغات دورداش (DoorDash-All-The-Ads)
آژانس تبلیغاتی: وایدن+کندی و سوپرت (Wieden+Kennedy & Superette)
دورداش (DoorDash) با کمپین خلاقانه در سوپربول، تمام اقلام تبلیغشده در این رویداد را به صورت رایگان به کاربران خود هدیه داد. قرعهکشی بزرگ این کمپین که شامل خودروهای لوکس و هدایای غذایی بود، برندهای از تگزاس را با جوایز ۵۰۰ هزار دلاری شگفتزده کرد.
۱. سراوه | مایکل سراوه (Michael CeraVe)
آژانس تبلیغاتی: اوگیلوی (Ogilvy)
سراوه (CeraVe) با مایکل سرا (Michael Cera) کمپین تبلیغاتی طنزآمیز ساخت که در آن مایکل سرا به تبلیغکننده مخفی محصولات مراقبت از پوست تبدیل شد. عکسهای عجیب او در نیویورک به شایعات و حدس و گمانهای رسانهای دامن زد. افشای داستان واقعی در تبلیغ سوپربول، این کمپین ویروسی را به پدیدهای رسانهای تبدیل کرد.
برترین تبلیغات سال ۲۰۲۴ با ایدههای خلاقانه، روایتهای احساسی و طنز هوشمندانه توانستند توجه جهانی را به خود جلب کنند. برندها با داستانسراییهای منحصربهفرد، همکاریهای غیرمنتظره و محتوای سرگرمکننده، استانداردهای جدیدی را در صنعت تبلیغات تعریف کردند.
نویسنده: بریتنی کیفر، تی.ال. استنلی، کایل اوبراین
تاریخ انتشار: ۴ دسامبر ۲۰۲۴
منبع انگلیسی: ADWEEK
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
منبع خبر:
شارا
/ ۲۰ تبلیغ برتر سال ۲۰۲۴
تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی برای مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.