• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
4

تلاش کردم تصویر درستی از مقام معظم رهبری در سریال نمایش دهم

  • کد خبر : 3103
  • 10 شهریور 1401 - 20:11
تلاش کردم تصویر درستی از مقام معظم رهبری در سریال نمایش دهم

تهیه کننده و کارگردان «راز ناتمام»، به تصویر کشیدن صحیح شخصیت مقام معظم رهبری در این سریال را امری مهم و حساس برشمرد و تاکید کرد که تمام تلاشش را برای حفظ شأن ایشان به کار بسته و امیدوار است که مورد قبول خود ایشان هم قرار گرفته باشد.

سریال «راز ناتمام» به کارگردانی و تهیه کنندگی امین امانی و نویسندگی سید جلال الدین دری کاری از معاونت امور استان های سازمان صداوسیماست که هرشب از شبکه یک سیما ساعت ۲۲ به روی آنتن می رود.

در این مجموعه فرهاد جم در نقش شهید باهنر، رامین راستاد در نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدجواد هاشمی در نقش شهید رجایی، علیرضا مهران در نقش آیت الله خامنه ای و مسعود رحیم پور در نقش شهید بهشتی بازی دارند.

امین امانی ـ تهیه کننده و کارگردان «راز ناتمام» ـ در گفت‌وگویی با ایسنا، درباره چالش‌های ساخت این سریال و حساسیت های به تصویر کشیدن شخصیت‌های بزرگ انقلاب صحبت کرد؛ او در بخشی از این گفت‌وگو از احتمال ساخت فصل دوم این سریال با محوریت زندگی شهید بهشتی خبر داده است.

امانی با بیان اینکه در سریال «راز ناتمام» باید شخصیت‌های بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی به تصویر کشیده می شد و فکر کردن به چنین کاری خودش یک چالش است، در این زمینه اظهار کرد: بزرگترین چالشی که داشتم انتخاب بازیگرانی بود که خصوصیت‌هایی که من می خواستم را باید دارا می بودند. چند مولفه در کنار هم باید حضور می‌داشت. گریم خوب ۳۰ درصد کار است و۷۰ درصد فاکتورهای دیگر است.

او درباره گریم شخصیت های تاریخ معاصر در سریال «راز ناتمام» خاطرنشان کرد: گریمی که در این کار زدیم با خط و خطوط است و هیچ قطعه ای در صورت استفاده نشده، صورت واقعی بازیگر است که با هنر گریم به شخصیت‌ها نزدیک شده است. می‌گویم گریم ۳۰ درصد کار بود چون فاکتورهای مهم دیگری هم بود؛ اول شبیه بودن افرادی که انتخاب می‌شدند به شخصیت‌های انقلابی و سیاسی مورد نظر، دوم بازیگر بودن فردی که انتخاب می‌شد تا بتواند حس و حال را به خوبی به بیننده منتقل کند و سوم شرایط فیزیکی بازیگر که باید از نظر قدی و وزنی به شخصیت تاریخی مورد نظر نزدیک می‌بود. این شخصیت ها در پلان‌هایی کنار هم قدم می‌زدند. مثلا شهید باهنر قدش بلندتر بوده است و در سریال هم باید این موارد را رعایت می‌کردیم. من فقط سه ماه درگیر انتخاب بازیگر برای این شخصیت ها بودم. معتقد بودم اگر این شخصیت‌ها درنیاید، این سریال را نمی‌سازم. قرار نیست به هر قیمتی سریال بسازیم. ما آمده‌ایم کار خوب و فاخر انجام دهیم؛ کاری که برای بیننده باورپذیر باشد.

در این زمینه بخوانید:

گریم بازیگر نقش آیت‌الله رفسنجانی از همه سخت‌تر بود

تلاش کردم تصویر درستی از مقام معظم رهبری در سریال نمایش دهم
امین امانی و فرهاد جم

این کارگردان افزود: در پیک کرونا فیلمبرداری داشتیم و بخشی از داستان سریال در زمان گذشته است، از این رو نباید هیچ اثری از ماسک در تصاویر دیده می شد. از طرفی در آن زمان رایج بود که آدم ها وقتی به هم می‌رسیدند، دست می‌دادند و روبوسی می کردند اما خوشبختانه از جهت کرونا برای ما اتفاقی نیفتاد.

او در پاسخ به اینکه برای انتخاب بازیگران شخصیت‌های اصلی سریال، چند بازیگر تست گریم داده و رد شده‌اند، گفت: شهید رجایی را با حدود ۱۰ بازیگر تست زدیم که در نهایت هیچکدام نشد. حتی با یک بازیگر قبل از سیدجواد هاشمی ۲۰ جلسه فیلمبرداری هم کردیم اما در مونتاژ دیدیم که نقش درنیامد و باورپذیر نبود. برای همین بازیگر را عوض کردیم و با آقای سیدجواد هاشمی صحبت کردیم. برای شهید بهشتی نزدیک به پنج شخصیت، شهید باهنر دو شخصیت و برای نقش حضرت آقا تقریبا ۱۰ شخصیت را تست گریم زدیم تا در نهایت به این بازیگران رسیدیم.

تلاش کردم تصویر درستی از مقام معظم رهبری در سریال نمایش دهم

امانی که چند روز قبل همراه با سایر عوامل سریال «راز ناتمام» در مراسمی با حضور خانواده شهید باهنر مورد تقدیر قرار گرفت، درباره اینکه طی نگارش فیلمنامه و ضبط سریال،  چقدر با خانواده شهید باهنر هماهنگی صورت گرفته است، گفت: خداراشکر خانواده شهید باهنر خیلی راضی بودند. ایرادات در همه کارها هست اما رضایت خانواده شهید برای من خیلی مهم بود و وقتی دیدم از کار راضی هستند، خستگی ام در رفت. از روز اول یعنی از زمان پژوهش، با خانواد شهید باهنر کامل در ارتباط بودیم. سر ضبط برای جزئیاتی مثل لحن صحبت کردن هم زنگ می‌زدم و با آن‌ها مشورت می‌کردم. از صفر تا صد کار با همراهی و مشورت خانواده شهید باهنر پیش رفت.

او در پاسخ به اینکه با توجه به جایگاه سیاسی شخصیت‌های این سریال، آیا سختگیری‌ها و نظارتی بر این پروژه بوده است؟ گفت: بله؛ به هر حال برای هر شخصیت حساسیت هایی وجود داشت؛ چه به لحاظ خانواده و چه به لحاظ موقعیت سیاسی این اشخاص. ما با کمک مشاورانی که از طریق تلویزیون داشتیم سعی کردیم حساسیت‌ها را رعایت کنیم تا در نهایت به این باورپذیری برسد.

کارگردان و تهیه کننده «راز ناتمام» به تصویر کشیدن صحیح شخصیت مقام معظم رهبری در این سریال را امری مهم و حساس برشمرد و گفت: ایشان شخص اول مملکت هستند و باید شأن و منزلتشان حفظ شود. از طرفی اولین بار هم بود که در یک کار نمایشی این بازسازی شکل می‌گرفت. برای انجام درست این کار بسیار مهم بود. تمام تلاشم را کردم که این شأن حفظ شود. امیدوارم که خود حضرت آقا راضی باشند. راه رفتن، طرز نشستن، نگاه کردن و گریم ایشان را با حساسیت کار کردیم.

امانی درباره بازخورد سریال «راز ناتمام» هم گفت: سریال بیننده زیادی دارد؛ از هر طیف و نگاه فکری این مجموعه را تماشا می کنند. همه کارها موافق و مخالف دارند؛ برخی نقد خوب می‌کنند و بعضی هم غیرمنصفانه نقد می کنند. معاندین و منافقین هم در فضای مجازی توهین هم می‌کنند.

تلاش کردم تصویر درستی از مقام معظم رهبری در سریال نمایش دهم

او خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است، این سریال بیننده انقلابی خودش را دارد و از اول قابل پیش بینی بود، اما من دنبال بیننده ای هستم که می‌گوید من تلویزیون تماشا نمی کنم. این جمله الان برای همه ما آشناست. در دهه ۱۴۰۰ با توجه به گسترش فضای مجازی و اینترنت، اگر سریالی بتواند بیننده را پای تلویزیون بنشاند یعنی شاهکار کرده‌ایم. ۱۰ سال پیش که اینستاگرام نبود و فضای مجازی به این شکل نبود، کارها بیننده بیشتری داشت و تقریبا همه سریال‌ها دیده می شد. به یاد دارم سر سریال «او یک فرشته بود» خیابان‌ها خلوت می‌شد. وقتی با مرحوم حسن جوهرچی که دوست من بود در خیابان قدم می زدیم، ترافیک می‌شد، چون همه می‌خواستند از او امضا و عکس بگیرند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

رامین راستاد و چالش های بازی در نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی

فرهاد جم: نقش شهید باهنر هم چالش داشت و هم وسوسه کننده بود

او بار دیگر به سریال «راز ناتمام» اشاره کرد و ادامه داد: نمی‌گویم شاهکار ساخته ایم اما خوشحالم که در این دهه توانستیم بخشی از بیننده‌ها را پای تلویزیون بنشانیم. بابت انتقادهای تندی هم که می‌شود خوشحالم، چون نشان می دهد بیننده حداقل سریال را دیده است. در هالیوود می‌گویند چه از اثر تعریف شد چه انتقاد، اتفاق مثبتی است، چون کار دیده شده است. این مساله برای من مهم بوده و خداراشکر این اتفاق افتاده است. امیدوارم در قسمت های آتی بیننده بیشتری جذب سریال شود. در اوایل پخش «راز ناتمام» برخی افراد، کمی نسبت به آن جبهه داشتند. من فضای انقلاب را با زمان حال تلفیق کردم تا بیننده ها بیشتر جذب شوند و این انتقال گذشته به حال کار خیلی سختی بود.

امانی در پایان درباره ساخت ادامه سریال «راز ناتمام» توضیح داد: هنوز این اتفاق جدی نشده است اما من طرح فصل دوم سریال را با محوریت زندگی شهید بهشتی که خیلی هم دراماتیک هست، در ذهن دارم و مطرحش کرده‌ام. اگر این اتفاق بیفتد سریال خوبی می‌شود. ما هم تلاشمان را می‌کنیم که بهتر بسازیم و نقدهای مردم را گوش می‌کنیم و سعی می‌کنیم ضعف ها در فصل دوم کمتر باشد. اگر خود شهید نظر کند و مدیران دوست داشته باشند این کار ساخته شود، حتما جدی می‌گیرم و می‌سازم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.