• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1505اخبار امروز : 1
4

مرگ ملکه رفتار دوگانه بی بی سی را علنی کرد

  • کد خبر : 3677
  • 20 شهریور 1401 - 21:33
مرگ ملکه رفتار دوگانه بی بی سی را علنی کرد

یک استاد ارتباطات رویکرد دوگانه بی بی سی در پرداختن به موضوعات خبری، که در پوشش اخبار مربوط به مرگ ملکه انگلیس بیش از پیش نمایان شد را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد پیش از این هم بارها شاهد چنین رویکرد دوگانه‌ای از جانب این شبکه بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در حالی که بی بی سی از داعیه‌داران و مدعیان آزادی بیان و بی‌طرفی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، رویکرد این شبکه چندزبانه نسبت به مرگ ملکه الیزابت دوم، برای بسیاری پرسش‌برانگیز شده است.

در روزهای اخیر اخبار مربوط به ملکه تازه درگذشته بریتانیا در حالی در شبکه‌های اجتماعی منسوب به بی بی سی بارگذاری شده است که قسمت ثبت نظرات مخاطبان مسدود شده و اجازه اظهار نظر به هیچ کاربری داده نمی‌شود.

این در حالی است که این شبکه دولتی، بارها رسانه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران را بابت رویکرد خبری‌شان مورد انتقاد قرار داده است.

ایسنا در گفت‌وگویی با حسن عابدینی ـ مدیر سابق خبرگزاری صداوسیما و معاون فعلی پیمان جبلی در امور استان‌های صداوسیما ـ این رویکرد پرسش‌برانگیز بی بی سی را به بحث گذاشته است.

این استاد ارتباطات معتقد است: این رویه‌ای است که بی بی سی همیشه در پیش گرفته و در حالی که کشورهای مختلف را متهم می‌کند به مخالف آزادی بیان بودن، خودش در قبال اخبار مربوط به خاندان سلطنتی انگلیس سکوت کرده و بسیار محتاطانه عمل می‌کند.

عابدینی درباره‌ی رفتار دوگانه رسانه دولتی انگلیس در قبال رعایت اصل آزادی بیان در رسانه‌ها که در جریان پوشش اخبار مربوط به مرگ ملکه بریتانیا بیش از پیش نمایان شد، عنوان کرد: شبکه بی بی سی به عنوان شبکه وابسته به ملکه انگلیس، پیش از این هم در قبال تحولات بین‌المللی و موضوعات داخلی، یک رفتار و معیار دوگانه‌ای را مد نظر قرار داده و همواره در این چهارچوب عمل کرده است.

عابدینی که پیش از این مدیریت اتاق خبر و مدیرکل شبکه خبری العالم را هم بر عهده داشته، با طرح مثالی درباره‌ی مطالب بالا، افزود: وقتی موضوعاتی مثل جدایی و استقلال اسکاتلند از بریتانیا مطرح می‌شود، این شبکه یک مدل پوشش می‌دهد ولی وقتی همین موضوع در قبال سایر کشورهاست، به گونه دیگری عمل می‌کند.

او تأکید کرد: در موسسه رسانه‌ای بی بی سی و به ویژه شبکه وابسته به بی بی سی مادر یعنی بی بی سی فارسی، این دوگانگی بیشتر هم شده است. مثلا علیرغم اینکه انگلیس کارنامه سیاهی در قبال ایرانی‌ها داشته، این شبکه تلاش می‌کند که به گونه دیگری این مسئله را جا بیندازد. یا اینکه همواره از کشورهای دیگر از موروثی بودن دولت‌ها انتقاد می‌کند اما موروثی بودن سلطنت در کشور بریتانیا را چنان عقلانی جلوه می‌دهد و از کنار استدلال‌ها و منطق می‌گذرد که حیرت همه کارشناسان را برمی‌انگیزد.

عابدینی به بسته شدن کامنتِ پُست‌هایی که مربوط به ملکه درگذشته انگلیس است، در صفحه اینستاگرام این رسانه، اشاره کرد و گفت: حتی به خاطر اینکه کوچکترین ندای مخالفت با این تفکر، در دستگاه طویل بی بی سی و در صفحات شبکه‌های اجتماعی این رسانه مطرح نشود، قسمت ثبت نظرات مخاطبان را بسته‌اند که نکند صحبتی شود که به خاندان سلطنتی بریتانیا بر بخورد. این‌ها نمادی از دوگانگی و معیارهای دوگانه بی بی سی در قبال رویدادهای مشابه هست.

معاون امور استان‌های صداوسیما افزود: بی بی سی وقتی می‌خواهد کارنامه سایر کشورها یا سیاستمداران را بررسی کند عموما به آن‌ها می‌تازد اما در برابر اتفاقاتی که در بریتانیا می‌افتد به ویژه خاندان ملکه و دربار سکوت می‌کند زیرا جزو خطوط قرمز این شبکه است. حتی به مخاطبان هم اجازه نمی‌دهد در چهارچوب آزادی بیان کوچکترین انتقادی به این شیوه مدیریت داشته باشند.

در این زمینه بخوانید:

بی‌بی‌سی همچنان درباره‌ اخبار ملکه اجازه اظهارنظر نمی‌دهد

عابدینی با ذکر مثال دیگری از دوگانگی بی بی سی در پرداختن به موضوعات خبری، بیان کرد: رسانه‌های موسوم به جریان سوم، همواره از اینکه حجم زیاد پول مالیات دهندگان انگلیسی صرف یک خاندان می‌شود، ناراحتند، اما می‌بینیم که بی بی سی این مسئله را مورد نقد و بررسی قرار نمی‌دهد؛ بنابراین موضوع جریان آزاد اطلاع‌رسانی و آزادی بیان در شبکه بی بی سی بر اساس منافع سلطنت بریتانیا تعریف می‌شود. دیگران را به راحتی نقد می‌کنند اما در مورد خود بریتانیا هیچ‌گونه نقدی که وجود ندارد هیچ، بلکه تعریف و تمجید از این شیوه‌ی حکومتی قرون وسطایی هم صورت می‌گیرد.

او سپس خاطرنشان کرد: البته دولت‌ها ممکن است جزو خطوط قرمز بی بی سی نباشند چون دولت بریتاینا ممکن است در یک دوره دست حزب محافظه‌کار و در دوره دیگر در دست حزب کارگر باشد و در دوره‌های مختلف قدرت جابه جا شود، آنچه در زمره خطوط قرمز است، خاندان سلطنتی بریتانیا است. برخی از افراد فکر می‌کنند عموما سیاستمداران باید در زمره خطوط قرمز این رسانه باشند و می‌بینند که این شبکه دیدگاه‌های مختلف را در مورد مثلا حزب محافظه‌کار مطرح می‌کند، در نتیجه گمان می‌کنند این‌ها آزادی بیان و بی‌طرفی را رعایت می‌کنند؛ در صورتی که اصل قدرت در اختیار سیاستمداران نیست و در اختیار خاندان سلطنتی است. خاندان سلطنتی خط قرمز بی بی سی است و همیشه در قبالش سکوت می‌کند.

عابدینی در پایان گفت: بی بی سی به سبب قدرتی که دارد تعدد شبکه‌هایی که به زبان‌های مختلف دارد، بر موج انتقادهایی که ممکن است مخاطبان نسبت به موضوعاتی داشته باشند سوار می‌شود و در قبال رویاهایی که در داخل بریتانیا می‌گذرد سکوت می‌کند و تلاش می‌کند به موضوعات دیگر بپردازد.

مرگ ملکه رفتار دوگانه بی بی سی را علنی کرد
حسن عابدینی

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=3677

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.