به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تعلیم و تربیت رسانهای: تقویت توانش رسانهای در کودکان و نوجوانان» نوشته محمد اخگری با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۰۵ صفحه و بهای ۷۰ هزار تومان توسط انتشارات شب قلم راهی بازار نشر شده است.
تعلیم و تربیت رسانهای موضوعی است که از گذشتههای دور و بهویژه با پیدایش رسانههای الکترونیک، مدنظر اندیشمندان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت بوده است، اما در عصر حاضر که گوشی هوشمند از بدو تولد و حتی در نخستین سالهای زندگی و قبل از ورود به دبستان در اختیار کودکان قرار دارد و نیز در روزگاری که با همهگیر شدن بیماری کرونا در جهان، بهره گرفتن از رسانه مجازی نه به عنوان ابزار کمک آموزشی، بلکه به مثابه کلاس درس و محور اصلی آموزش در جهان تجربه میشود، شناخت از رسانه و نحوه استفاده از آن و مراقبت از کودکان و نوجوانان بیش از گذشته اهمیت یافته است.
کتاب تعلیم و تربیت رسانهای با هدف استفاده والدین و مربیان با سواد رسانهای و استفاده از آن در خانه و مدرسه نخست این پرسشها را مطرح میکند:
• آیا شایسته است که فرزندانمان را در دنیایی با این همه جذابیت و رمز و راز تنها بگذاریم؟
• چگونه باید با چالشهای موجود در شبکه رو به رو شویم و در مواقع بحران چه کار باید کرد؟
• رفتار مسئولانه در اینترنت چگونه است؟
• فرزندان ما که از آنها با عناوینی همچون بومیان دیجیتال یا نسل اپ یاد میشود، برای ورود به این دنیا و معاشرت در آن به چه تعلیم و تربیتی نیاز دارند؟
نویسنده با هدف پاسخ به پرسشهای فوق فصول کتاب را به دو بخش مفاهیم نظری و توصیههای کاربردی تقسیم کرده است تا علاوه بر تبیین مفاهیم نظری و پایه، رهنمودهای عملی را هم ارائه کند.
کتاب در فصل اول با عنوان «درآمدی بر تعلیم و تربیت رسانهای» به تعاریف و مفاهیم تعلیم تربیت رسانهای و تبیین موضوع کتاب میپردازد. در فصل دوم ویژگیهای بومیان دیجیتال، جذابیتهای اینترنت و نیز مراقبتهای مربوط به آن را مورد مطالعه و تبیین قرار میدهد. هویت انسان در فضای مجازی، موضوع فصل سوم کتاب با عنوان «منِ اینترنتی» است. در فصل چهارم شبکههای اجتماعی و پدیده خودشگفتی با عنوان «منیّت اینترنتی» تبیین شده و پیشنهادهای کاربردی درباره حریم خصوصی و مراقبتهای لازم در آن ارائه میشود. در فصل پنجم با عنوان «جهان حبابها» به مسائل و آسیبهای فضای مجازی مانند اعتیاد اینترنتی، آزار سایبری، فریبکاری و پرداخته میشود.