• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
4

دانش سواد رسانه‌ای مقابل هجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است

  • کد خبر : 4377
  • 29 شهریور 1401 - 14:49
دانش سواد رسانه‌ای مقابل هجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است

تهران- ایرنا- رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی و خارجی مرتب هجمه‌های بسیار سنگینی را با سوء استفاده از بروز حوادث و اتفاقات در کشور وارد می‌کنند، بر ضرورت افزایش توجه به سواد رسانه‌ای در همه مولفه‌ها و ارکان آن، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از گزارش روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دکتر حامد حاجی ملامیرزایی روز سه شنبه – ۲۹ شهریورماه – در نشست اعضای کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، بر لزوم ارتقاء سواد رسانه‌ای مسئولان، مدیران میانی و فعالان رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: آموزش سواد رسانه‌ای ذوق و قریحه خدادادی نیست و نیاز به آموزش رسمی عمومی و عالی دارد.

وی ادامه داد: سوادرسانه‌ای رشته علمی دارای یک ادبیات عمیق، استوار و وسیع دانشگاهی در ساحت دانشگاهی دارای اکوسیستم، زیست بوم و نظام است. 

تاکید بر دقت مباحث علمی همایش سواد رسانه ای به جزئیات

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در مباحث علمی چهارمین همایش سواد رسانه‌ای باید به جزئیات بیشتر دقت شود، اظهار داشت: اینکه آیا سواد رسانه‌ای یک دانش یا یک مهارت و اینکه به دنبال مهارت افزایی در مسئولان، مردم، اصحاب رسانه و خبرنگاران هستیم و یا به دنبال تولید و انتقال دانش با ابزارهای موجود، موضوعی است که باید در این کمیته علمی به آن پرداخته شود، توصیه کرد تا این جلسات الگوی راهبردی و مدل مفهومی و جزئیات متفاوتی را مد نظر قرار دهد.
حاجی ملامیرزایی همچنین با تشریح زمینه‌ها، حوزه‌ها و موضوعات پر تعداد حوزه سواد رسانه‌ای، اعم از مسئولان، خبرنگاران و اقشار دیگر، «موضوع علم» و ذی‌نفعان سوادرسانه‌ای است، ضرورت تعمیم تئوری‌های سواد رسانه‌ای و اخبار جعلی درباره ساحت «مسائل این علم» را مورد تاکید قرار داد.

صحبت همایش سواد رسانه ای درباره مسائل این علم و موضوع آن

به گفته وی، کمیته علمی چهارمین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید این مهم را در نظر داشته باشد که قرار است درباره مسائل این علم یا موضوع آن صحبت کند.
رییس چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه اگر در رابطه با سیاستگذاری مسائل عمومی از ساحت حکمرانی و مدیریت دولتی به آن پرداخته نشود دچار تضییع منافع عامه شده و درواقع حقوق عامه را زیر سوال می‌بریم، گفت: اساسا فلسفه تشکیل دولت‌ها، حفظ و صیانت از منافع عامه، در گرو اولویت‌بندی و رویکرد و بینش صحیح به مسئله‌یابی آن هم مسائل عمومی است.

نتایج همایش سواد رسانه ای باید برای جامعه قابل استفاده باشد

وی در عین حال تاکید کرد: تلاش می‌کنیم چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به توفیق منجر شود تا بدین وسیله نتایج به دست آمده از آن برای جامعه قابل استفاده باشد ، گفت: باید مختصات اکوسیستم و زیست بومی که با هم تعریف کرده و درباره آن با هم، هم‌رای شده‌ایم مسئله عمومی دارای اولویت برای کشور باشد.

دانش سواد رسانه‌ای مقابل حجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است

حاجی ملامیرزایی با اشاره به اینکه شاید در سال‌های گذشته برخی اتفاقات که منجر به بحران‌ها و آشوب اجتماعی شده به این دلیل بوده که یک مسئول نه تنها مهارت صحبت کردن نداشته که مهارت نوع برخورد، ادبیات و حالت صحبت کردن را هم نداشته، تصریح کرد: اگر موضوعی را که برای مردم دارای اهمیت است با لبخند بیان کنیم مردم احساس می‌کنند مدیر مربوطه قصد کوچک کردن موضوع و یا به استهزا گرفتن آن را دارد در نتیجه نه فقط شیوه صحبت کردن، بلکه حالت گفتگو و خبررسانی و پاسخگویی نیز در انتقال مطالب موثر است.
توجه به سواد رسانه‌ای در همه مولفه‌ها مقابل هجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است  

تاکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای در همه مولفه ها

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حوادثی که یک به یک اتفاق می‌افتد و ما تقریباً هفته‌ای نیست که یک یا دو مسئله در همین رابطه نداشته باشیم و رسانه‌های غربی و خارجی مرتباً هجمه‌های بسیار سنگینی را به وسیله آن بر کشور وارد می‌کنند، بر ضرورت افزایش توجه به سواد رسانه‌ای در همه مولفه‌ها و ارکان آن، تاکید کرد. 
حاجی ملامیرزایی ادامه داد: پیشنهاد ما این بوده که همایش پیشرو به موضوع اخبار جعلی بپردازد اما با توجه به اینکه هزاران مسئله به سواد رسانه‌ای گره می‌خورد و پیشنهادهای متنوعی از سوی دست اندرکاران در این جلسه مطرح شد، در نهایت باید موضوعی را بررسی کنیم که مرتبط با ماموریت‌های حوزه فضای مجازی باشد، اگر قائل به این نباشیم که سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای یکی است.

منشاء بسیاری از مشکلات موجود ناکافی بودن سواد رسانه‌ای در مسئولان، رسانه‌هاست

دبیر کمیته علمی چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: اهمیت موضوع سواد رسانه‌ای به عنوان یک موضوع بسیار راهبردی و مورد نیاز مردم و کشور بر کسی پوشیده نیست. اگر ما این روزها درگیر برخی از تنش‌ها، اعتراضات و مشکلات و مواردی از این دست هستیم به موضوع سواد رسانه‌ای باز می‌گردد.
اکبر نصرالهی با اشاره به اینکه منشاء بسیاری از مشکلات و بحران‌های موجود فقدان یا سواد ناکافی رسانه‌ای در مسئولان، رسانه‌ها و در مرحله آخر مردم است افزود: اگر بخواهیم مشکلات و چالش‌ها و بحران‌هایی که در کشور وجود دارد را ریشه‌یابی کنیم علت اصلی آن به فقدان یا ناکافی بودن سواد رسانه‌ای مسئولان باز می‌گردد. 

تحقق جهاد تبیین با افزایش سواد رسانه ای مسئولان و رسانه ها

مدرس علوم ارتباطات همچنین با بیان اینکه بوطر یقین برگزاری این همایش و چنین تلاش‌هایی می‌تواند به کاهش هزینه‌های کشور کمک کند، تصریح کرد: هرچند اخبار جعلی به عنوان موضوع این همایش مهم است اما پرداختن به محور سواد رسانه‌ای مسئولان و رسانه‌ها، اهمیت بسزایی دارد. 

دانش سواد رسانه‌ای مقابل حجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کشور در «محاصره تبلیغاتی» است، گفت: خروج از محاصره تبلیغاتی ممکن نیست مگر از طریق اتخاذ، پیگیری و تحقق راهبرد جهاد تبیین، و جهاد تبیین نیز محقق نمی‌شود مگر اینکه سواد رسانه‌ای مسئولان، مخاطبان و رسانه‌ها را بالا ببریم. 

نیازمند افزایش سواد رسانه ای مسئولان هستیم

در ادامه نشست علی گرانمایه‌پور مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه قطعا سخنان وی از سر دلسوزی است، گفت: مردم هر چند ضعیف اما بالاخره سواد رسانه‌ای دارند. ما ۲ قشر داریم که سواد رسانه‌ای ندارند یکی رسانه‌ها و یکی هم مسئولان و پیشنهاد می‌کنم یکی از محورهای چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و مسئولان سیاسی کشور باشد چرا که ما نیاز داریم که سواد رسانه‌ای مسئولین، وزرا، وکلا و دست‌اندرکاران و فعالان رسانه‌ای کشور بالا برود.

موضوع آموزش مغفول مانده همایش سواد رسانه ای 

همچنین بهاره نصیری پژوهشگر و از نخستین فعالان حوزه سواد رسانه‌ای کشور در این نشست علت ضعف مدیران در سواد رسانه‌ای را «نبود آموزه‌های سواد رسانه‌ای در نظام آموزش و پرورش کشور» عنوان کرد. 
وی با بیان اینکه آنچه به نظر می‌رسد در موضوعات همایش محورهای همایش سواد رسانه ای مغفول مانده موضوع آموزش است گفت: باید برنامه‌ریزی برای سواد رسانه‌ای در سه حوزه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت صورت گیرد.

تاکید بر کاربردی سازی سواد رسانه ای 

نصیری نظام آموزشی، تجارب جهانی، تجربه نگاری خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه  را حتی اگر علمی-پژوهشی نباشد را برای پژوهش در این همایش مفید دانست و با مهم خواندن کاربردی‌سازی سواد رسانه‌ای تصریح کرد: دستاوردهای همایش سواد رسانه‌ای را باید در جامعه گسترش دهیم.

دانش سواد رسانه‌ای مقابل حجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است

وی خواستار اختصاص دادن روز یا هفته‌ای به سواد رسانه‌ای شد تا از این رهگذر توجه همه اقشار جامعه به این مهم جلب شود. پیشنهادی که با استقبال حضار همراه بود.

اهمیت تولید نظام اخبار و بیان آن در جلوگیری از تولید اخبار جعلی

محمدصادق افراسیابی از بنیانگذاران انجمن سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ایران نیز در سخنانی با مثبت ارزیابی کردن فعالیت‌های سواد رسانه‌ای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در سال‌های گذشته شامل تولید و انتشار سریال چای نت، تولید و انتشار ۳۰۰ موشن گرافیک که حالا به عنوان منبع آموزش سواد رسانه‌ای استفاده می‌شود، گفت: این فعالیت‌ها همه از خروجی‌های همایش‌های سواد رسانه‌ای در سال‌های قبل بوده است.
این مدرس دانشگاه در عین حال ، تولید نظام اخبار و بیان خبر در جلوگیری از تولد اخبار جعلی را مهم دانست.

پیشنهاد «دکترین تبیین» برای محور ویژه همایش ملی سواد رسانه‌ای

معصومه نصیری دیگر فعال حوزه سواد رسانه‌ای نیز پیشنهاد داد تا «دکترین تبیین» محور ویژه همایش ملی سواد رسانه‌ای در دوره چهارم باشد.
وی با بیان اینکه نگاه ما در برگزاری این همایش باید جهانی باشد گفت: به نظر میرسد که دکترین تبیین می‌تواند دکترین جمهوری اسلامی برای مواجهه با ویژگی‌های عصر پساحقیقت و نگاه‌هایی که درباره اخبار جعلی در دنیا مطرح می‌شود باشد. 
باستانی رییس انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیز در سخنانی بر آموزش سواد رسانه‌ای به خصوص برای کارشناسان روابط عمومی‌ها تاکید کرد.

عدم موفقیت روابط عمومی ها در ارائه مشاوره به مدیران و مسئولان

حمید شکری‌ فعال حوزه سواد رسانه‌ای نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: جامعه روابط عمومی، در تبدیل سواد رسانه‌ای جامعه، نقش اساسی دارد. اگر مدیران و مسئولان در سواد رسانه‌ای مشکل دارند به این دلیل است که روابط عمومی‌ها نتوانسته‌اند تا به مدیران مشاوره‌های صحیح و درست بدهند و در نتیجه مدیران در حوزه سواد رسانه‌ای با مشکل مواجه شده‌اند.
چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با هدف افزایش و ارتقای دانش و مهارت‌های عمومی در حوزه‌ سواد رسانه‌ای، اطلاعاتی و فضای مجازی با موضوع اخبار جعلی به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن سواد رسانه‌ای ایران و موسسات، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی کشور برگزار می‌شود.
علاقمندان به شرکت در این همایش می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه اینترنتی چهارمین همایش سواد رسانه‌ای به نشانی https://milconf.ir/fa/ مراجعه کنند.

همایش سواد رسانه‌ای در یک نگاه

همایش های سواد رسانه ای با هدف ارتقا، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه از کودکان و نوجوانان تا دیگر اقشار مختلف جامعه همه ساله در آبان ماه همزمان با ایام فرهنگ عمومی با همکاری و همراهی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور برگزار می شود.

دانش سواد رسانه‌ای مقابل حجمه‌ رسانه‌های خارجی ضروری است

این همایش هر سال همزمان با هفته فرهنگ عمومی با موضوعاتی چون خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی در دوره های گذشته برگزار شده است.

در همایش های ملی سواد رسانه ای موضوعاتی همچون، توانمند سازی، سبک زندگی، آموزش و دین و اخلاق ، تجربه نگاری‌های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی‌های رایانه ای و…) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و…) از جمله موضوعات و محورهای بخش علمی – پژوهشی این همایش ها،در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، مد نظر قرار گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.