• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
5

دوفصلنامه تخصصی «جرفادقان» به خانواده مطبوعات کشور پیوست

  • کد خبر : 4729
  • 03 آبان 1401 - 6:22
دوفصلنامه تخصصی «جرفادقان» به خانواده مطبوعات کشور پیوست

نخستین شماره از دوفصلنامه تخصصی «جرفادقان» با موضوع مطالعات فرهنگی گلپایگان و مناطق همجوار با سردبیری محمد اخگری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین شماره از دوفصلنامه تخصصی «جرفادقان» با موضوع مطالعات فرهنگی گلپایگان و مناطق همجوار (ویژه بهار و تابستان ۱۴۰۱) منتشر شد.

دوفصلنامه جرفادقان با سردبیری محمد اخگری نخستین مجله تخصصی است که به مطالعات حوزه فرهنگ، تاریخ، میراث فرهنگی، گردشگری، زبان، ادبیات و آداب رسوم گلپایگان و شهرها و مناطق همجوار می‌پردازد. این فصلنامه می‌کوشد فرصتی را برای هم افزایی دانش‌پژوهان در ثبت و ضبط و گردآوری اطلاعات و منابع فرهنگی درباره این منطقه کهن تاریخی فراهم آورد تا از رهگذر شناخت فرهنگ بومی و هویت ملی علاوه بر حفظ فرهنگ، امید بخش نسل جوان جامعه باشد.

جرفادقان در نخستین شماره، پرونده‌ای موضوعی برای یکی از نویسندگان نامبردار قرن ششم هجری، یعنی ناصح بن ظفر بن سعد منشی جرفادقانی گشوده و به ویژگی‌های نثر ترجمه تاریخ یمینی به نقل از آثار بزرگانی چون ملک الشعرای بهار، عبدالحسین نوایی، جعفر شعار و دیگر محققان پرداخته است. معرفی کتاب «بهجت افزا» اثر محمد مهدی جرفادقانی و معرفی برخی از آثار باستانی گلپایگان مانند دیوار بارو و بقعه امامزادگان هفده تن از دیگر مقالات این شماره است.

گفت‌وگو با استاد بازنشسته دانشگاه تهران، قاسم صافی از دیگر بخش‌های این فصلنامه است که در مصاحبه با این استاد کارنامه علمی او معرفی شده است. سنت نخل گردانی در روستای دستجرده عنوان مقاله دیگری است که کیفیت این سنت عزاداری را در این شهرستان توصیف و تشریح می‌کند. دوفصلنامه جرفادقان در بخش پایانی یک گزارش پژوهش از مقاله‌ای علمی درباره مسجد جامع روستای سراور ارائه می‌دهد و همچنین کتاب «شب المثل‌های پندآمیز گلپایگان» را معرفی می‌کند که به قلم اسدالله صمدی راهی باز نشر شده است.

جرفادقان از همه پژوهشگران شهرهای منطقه تیمره، گلپایگان، خمین خوانسار، دامنه، داران و فریدن برای ارسال مقاله برای شماره اسفندماه دعوت به عمل آورده است.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4729

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.