• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
3

اهالی رسانه دوشادوش کادردرمان در روزهای کرونایی جنگیدند

  • کد خبر : 49
  • 29 تیر 1401 - 12:28
اهالی رسانه دوشادوش کادردرمان در روزهای کرونایی جنگیدند

مشاور وزیر ارشاد در گرامیداشت زنده‌یاد محمدرضا اکبری گفت: درزمان همه‌گیری کرونا، دو گروه بسیار پای کار بودند؛ یکی کادر درمان ودیگری اهالی رسانه که دوشادوش با این‌بیماری جنگیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دورهمی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و مراسم گرامیداشت یاد و خاطره محمدرضا اکبری کارتونیست فقید در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم، علاوه بر خانواده و دوستان محمدرضا اکبری چهره‌هایی نظیر مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه، محسن مهدیان مدیرعامل همشهری، محمد خدادی مشاور وزیر ارشاد و دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا و… حضور داشتند.

مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه در ابتدای این مراسم صحبت کرد. او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کسانی که در دوران کرونا جانشان را از دست دادند، گفت: این مراسم دورهمی اهالی فرهنگ و هنر و رسانه است که به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود. البته چنین مراسمی باید زودتر برگزار می‌شد، اما امروز آن را با گرامیداشت یاد و خاطره محمدرضا اکبری برگزار می‌کنیم.

محمد خدادی در بخش دیگری از این مراسم گفت: من در دوران کرونا معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بودم و در همان ایام مسئولیت کمیته مدیریت رسانه را برعهده گرفتم. روزهای بسیار سختی را در آن ایام پشت سر گذاشتیم. بزرگترین بحران در دوران کرونا، عدم شناخت نسبت به این بیماری بود. هیچکس چیزی درباره آن نمی‌دانست و همین موضوع کار را سخت می‌کرد. البته فکر می‌کنم کرونا باعث شد دنیای دیگری را ببینیم و متوجه شویم که قدرت انسان در برابر قدرت خداوند بسیار کم و ناچیز است.

وی اضافه کرد: همیشه گفته‌ام که در زمان همه‌گیری کرونا، دو گروه بسیار پای کار بودند؛ یکی پزشکان و کادر درمان بودند و دیگری اهالی رسانه. لزوم اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی در برابر این ویروس خطرناک، اهمیت کار بچه‌های رسانه را در این دوران مشخص می‌کرد. حتماً به یاد دارید که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ چه جریان سنگینی از رسانه‌های معاند علیه مردم شکل گرفته بود.

خدادی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره محمدرضا اکبری گفت: من اسم این دوستان را سربازان گمنام عرصه اطلاع‌رسانی می‌گذارم. خبرنگاران، عکاسان و … در خط مقدم حوادث حضور دارند و برای دیده شدن دیگران تلاش می‌کنند، اما خودشان دیده نمی‌شوند. آقای اکبری نیز از دست همین افراد است. باید خلوص، معرفت و همت همکاران رسانه‌ام را ستود و زحمات آنان را ارج نهاد.

محسن مهدیان مدیرعامل مؤسسه همشهری نیز در سخنانی کوتاه درباره محمدرضا اکبری گفت: برای ما رسانه‌ای‌ها بهترین روز آن زمانی است که چیزی می‌نویسیم یا چیزی را خلق می‌کنیم. البته این موضوع یک حس حرفه‌ای نیست، بلکه حسی خدادادی است چرا که خلق کردن یکی از بارزترین ویژگی خداوند متعال است و چنین حسی را در مادرها هم می‌توان دید.

وی اضافه کرد: در این جلسه، دوستان آقای اکبری نکاتی را بیان کردند که خیلی از نزدیکان او از آنها بی‌خبر بودند. خوشحالم که چنین افرادی را در مجموعه همشهری داریم که می‌توانند به عنوان یک الگو برای بقیه مطرح شوند.

مدیرعامل مؤسسه همشهری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین ویژگی هنرمند خلق کردن است، گفت: وقتی مقوله خلق کردن به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حق تعالی در بنده‌اش محقق می‌شود و در کنار خصیصه‌های خوب دیگری قرار می‌گیرد، تبدیل به صدقه‌ای جاریه می‌شود که اطرافیان آن فرد نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

داود کاظمی نیز طی سخنانی در این مراسم بیان داشت: محمدرضا اکبری دو ویژگی بارز داشت که می‌توان درباره آن صحبت کرد؛ یکی خصوصیات اخلاقی مثبت اوست و دیگری توجه ویژه‌اش به فعالیت حرفه‌ای. از نظر اخلاقی باید بگوید که فکر نمی‌کنم کسی باشد که از او خاطره بدی در ذهن داشته باشد. از نظر فعالیت هنری نیز قلم حرفه‌ای داشت. کارهای پیچیده‌ای که بعضاً ارجاع داده می‌شد را با استفاده از هوش و خلاقیتش انجام می‌داد. او طرح‌ها را از زاویه‌ای می‌دید که به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد. متأسفانه او را خیلی زود از دست دادیم و رفتنش برایم بسیار سخت بود.

دانیال معمار نیز گفت: درباره فعالیت حرفه‌ای محمدرضا اکبری صحبت شد. من می‌خواهم درباره منش و رفتار او صحبت کنم. به نظرم مهم‌ترین ویژگی او آرامشی بود که در تحریریه روزنامه همشهری داشت. آن قدر آرام و موقر بود که شاید اگر تصویرسازی‌های او نبود، کسی متوجه نمی‌شد که او در مؤسسه همشهری فعالیت می‌کند. آرامشی که او داشت به بقیه منتقل می‌شد و باعث می‌شد استرس‌های تحریریه کاهش پیدا کند. فکر می‌کنم که او مودب‌ترین فردی است که در مؤسسه همشهری دیده بودم. بعید می‌دانم کسی باشد که از او ناراحتی داشته باشد یا شوخی بی‌ادبانه‌ای از او دیده باشد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر محمدرضا اکبری تعهد و نظم او بود. در رسانه تعهد کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و محمدرضا چنین ویژگی را داشت.

شهرام بابایی رئیس خانه کاریکاتور ایران، سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت: از سوی خانه کاریکاتور ایران و هنرمندان کاریکاتوریست آن این ضایعه را به جامعه سانه‌ای و کارتونیست تسلیت می‌گوئیم. واقعیت این است که از دو منظر می‌توان کارهای آقای محمدرضا اکبری را بررسی کرد؛ اگر هنر را به مثابه رسانه ببینیم و در مورد آن صحبت کنیم متوجه می‌شویم که آقای اکبری هم هنرمند بود و هم در حوزه رسانه فعالیت داشت. همه شما می‌دانید که هنر در جنبه‌های درونی خود رسانه نیز هست. به گفته آقای کامبیز درم‌بخش، کاریکاتور هنری است که بدون واسطه، آن چیزهایی که می‌خواهد بگوید را به مخاطبش منتقل می‌کند.

جواهری یکی از دوستان محمدرضا اکبری در این مراسم گفت: ما از سال ۱۳۸۹ با هم دوست بودیم. او فرد بسیار متعهدی بود و برای آنکه تعهدش در قبال چیزی که مسئولیت دارد را انجام دهد، بسیار زحمت می‌کشید. او همیشه تلاش می‌کرد تا بهترین کارش را ارائه دهد و به همین دلیل ساعات زیادی را صرف کارش می‌کرد و البته همین موضوع باعث شد تک‌تک کارهایی که انجام داده است ماندگار شود.

وی اضافه کرد: بخش مهمی از فعالیت حرفه‌ای او، خلق شخصیت و تصویرسازی بود. هنوز آرشیو کارهای او را به صورت کامل دارم و می‌دانم که برای برندهای زیادی دست به خلق شخصیت زده است. مطمئنم که پسر محمدرضا، با این پیش‌زمینه‌ای که از پدر در اختیار دارد، راه او را ادامه می‌دهد. محمدرضا اکبری در زمینه‌های زیادی کارکرده و به نظرم باید آثار او را در یک کتاب جمع‌آوری کرد.

همسر محمدرضا اکبری نیز طی سخنانی بیان داشت: محمدرضا خیلی کار می‌کرد و بارها دیده بودم که تا صبح بیدار می‌ماند تا کار کند. خیلی دوست داشت نقاشی بکشد و دست به خلق شخصیت بزند. فکر می‌کنم او یک عاشق واقعی بود. امیدوارم که بتوانم پسرش را مثل خودش بزرگ کنم.

علیرضا سبقتی در بخش دیگری از این مراسم گفت: یکی از کارهای اخیر ما در حوزه روانشناسی، برای کودکان بود و می‌خواستیم طیف هیجانات کودکان را ترسیم کنیم. برای این کار، با اساتید زیادی مشورت کردیم و در نهایت ما را به آقای اکبری معرفی کردند. وقتی او آمد با دغدغه‌ای مثال‌زدنی شروع به کار کرد.

وی اضافه کرد: معمولاً این‌گونه است که پیمانکاران برخی از اتودها را نمی‌پذیرند، اما چیزهایی که او آماده می‌کرد فراتر از آن چیزی بود که ما در ذهن داشتیم. به قدری این کار خوب پیش رفت که اکنون در چندین نسخه چاپ شده و در اختیار والدین قرار دارد. این محصول به کودکان آموزش می‌دهد که چگونه احساسات خود را ابراز و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بعدی جلوگیری کنند. خوشحالم که نتایج کار او خانه به خانه می‌رود و همه از آنها استفاده می‌کنند.

در پایان این مراسم از کاریکاتوری که حامد پاژدار از محمدرضا اکبری کشیده بود، رونمایی شد. هم‌چنین هدایایی از سوی فرهنگسرای رسانه و مؤسسه همشهری به خانواده این هنرمند فقید اهدا شد.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=49

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.