• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1483اخبار امروز : 0
5

یازدهمین شماره از فصلنامه «شمیره» در هرات منتشر شد

  • کد خبر : 4975
  • 26 آذر 1401 - 4:43
یازدهمین شماره از فصلنامه «شمیره» در هرات منتشر شد

یازدهمین شماره فصلنامه از فصلنامه «شمیره» در هرات با یاد محمداعظم رهنورد زریاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین شماره از فصلنامه ادبی – هنری «شمیره» هرات با یاد محمداعظم رهنورد زریاب، توسط نشر جوان منتشر شد. در این شماره مطالبی از سرو سا رفیع زاده، نصیر آرین، سیامک هروی، مریم محبوب، سودابه سامح، لطیف ناظمی، عارف حسینی، حمیدالله کام‌گار، معصومه نظری، صلاح الدین جامی، محمد اکرام بسیم، هارون بهیار، جاوید نبی زاده، آنا فرزین، خلیل عرب و… منتشر شده است.

حمیدالله کام‌گار در این شماره مقاله‌ای با عنوان «ناخدای نستعلیق خراسان» نوشته و در آن نگاهی کرده است به کارنامه هنری استادِ استادانِ هنرِ نستعلیقِ خراسان – میرعلی هروی (۸۸۰ – ۹۵۱ ه. ق). وی در این مطلب نزدیک به شصت اثر از نسخ و مرقعات این خوشنویس، کاتب و شاعر دوره تیموریان هرات را معرفی کرده است.

هنر خوشنویسی در هرات تاریخی بس طولانی و پُر فراز و نشیب دارد و خوش‌نویسان و خطاطان فراوانی از این خطه تاریخی و فرهنگی سر بلند کرده و بر این هنر تأثیر شگرفی گذاشته‌اند. یکی از این بزرگان هنر میرعلی هروی است که خط او چه از نظر رعایت اصول، استحکام و چه از نظر هم‌واری، صفا و شأن، تا زمان خود بی‌همتا بوده و شاید پس از او نیز جز میرعماد کسی یارای برابری با او نداشته باشد و حتّی خط او بر خط میرعلی مشهدی هم برتری دارد.

میرعلی هروی فرزند میر محمد باقر ذوالکمالین، کاتب، خوشنویس و شاعر معروف و شهیر عصر تیموریان هرات و از سادات جلیل‌القدر حسینی به‌شمار می‌رود. آثار فراوانی کتابت کرده و از آثار خطوط، مرقعات و قطعاتش فراوان به‌جا مانده است. رساله‌ای هم تحت عنوان «مدادالخطوط» البته با تردید به وی منسوب است.

فصلنامه شمیره از نشریات موفق معاصر هرات است که اکنون سومین سال فعالیت خود را طی می‌کند. اسامی مدیران این نشریه بدین شرح است: صاحب امتیاز: طارق بها، مدیر مسئول: محبوبه تیموری، سردبیر: احمد بهراد، دبیر نقد و مقاله: فروه موسوی، دبیر داستان: مریم محبوب، دبیر ترجمه: مصطفی صمدی، دبیر شعر: حمیدالله کام‌گار.

اسامی شورای نویسندگان این نشریه نیز بدین قرار است: لطیف ناظمی، خلیل‌الله افضلی، پرتو نادری، محمدناصر رهیاب، صبورالله سیاسنگ، اسدالله شعور، افسانه واحدیار، سروسا رفیع زاده، محمداکرام بسیم، سیامک هروی، محبوبه تیموری، بهار سعید، کریمه طهوری ویدا، منیژه باختری و…

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=4975

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.