• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار: 1504اخبار امروز : 0
4

شماره‌ سی‌وهشتم سه‌نقطه منتشر شد/پرونده‌ای برای نسل زِد

  • کد خبر : 5097
  • 01 بهمن 1401 - 11:29
شماره‌ سی‌وهشتم سه‌نقطه منتشر شد/پرونده‌ای برای نسل زِد

شماره سی‌وهشتم ماهنامه سه نقطه با عنوان پرونده‌ای برای نسل زِد منتشر شد و روی پیشخان آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره سی‌وهشتم ماهنامه سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) با عنوان پرونده‌ای برای نسل زِد منتشر شده و روی پیشخان آمده است.

ماهنامه سه‌نقطه، کتاب‌مجله‌ای است با رویکرد طنزِ جدی، به مدیرمسئولی امید مهدی‌نژاد، که در قالب ماهنامه منتشر می‌شود. این شماره پرونده‌ای است، ویژه نسل زِد، شامل یادداشت‌هایی در ستایش و مذمت برخی ویژگی‌های این نسل از زبان نویسندگان مختلف. این شماره به «نسل‌های بعد» تقدیم شده است و نویسندگان در آن از این نسلِ خیلی دور، اما خیلی نزدیک نوشته اند.

یوسفعلی میرشکاک، اسماعیل امینی، ابراهیم افشار، علی آینه ور، سیدمحسن امامیان از جمله نویسندگان شماره ۳۸ ماهنامه سه نقطه هستند. ابراهیم افشار نیز به مذمت عصر پوشالی و تصنعی در دوره این نسل پرداخته: «حالا دیگر شاعری نیست که درباره لب‌های پروتزی زیدش، شعر شوریدگی بگوید و تبدیل به افسانه اش کند.

حالادیگر معشوقه‌های شاعران، همه از روی هم کپی شده اند. حالا دیگرعشق ها و صورتک‌ها همه سری دوزی اند. حالا دیگر عاشقانه سرایان جهان همه سراسر باخته اند به اینکه زندگی شأن به کرشمه نرگس مستی سوزانده شده است. آه چه بدبخت بوده اند شاعران دلخسته جهان. آه ای قدیس متکبر. من دیگر خسته شده ام از دماغ‌های سربالا و چشم‌های دستکاری شده و صورت‌های پودرمالی شده و لب‌های بادکرده و رخ‌های ملامینی و گونه‌های دلپذیرباسمه ای که محصول کارخانه‌های آدمک سازی این عصرند.»

در ادامه در یادداشت نفیسه رحمانی می‌خوانیم: «تا وقتی کلاه نسل‌ها توی هم نرفته باشد، همزیستی شأن در جامعه موجب بدبختی نمی‌شود. همه چیز از آنجایی شروع می‌شود که یک نسل در پی زورگویی به نسل‌های دیگر برمی آید و به سهمش از زندگی مدنی قانع نمی‌ماند. درست در همین لحظه حساس کنونی است که با پدیده شکاف نسل روبرو می‌شویم. شکاف نسلی یا شکاف نسل‌ها، اختلاف نظر بین یک نسل و نسل دیگر درمورد باورها، سیاست یا ارزش هاست. در ایام دور، شکاف نسل‌ها اغلب به شکاف درک شده بین جوانان و والدین یا پدربزرگ مادربزرگشان اشاره داشت، اما شکاف‌های نسلی امروز طوری بیرون می‌زنند و گریبان همه را می درند که انسان انگشت به دهان می‌ماند.»

در ادامه این ویژه نامه، مطالبی با عنوان نسل زد از قاجاریه تا به امروز و همچنین در قسمت خط ویژه که بخشی اختصاصی برای نویسندگان ثابت ماهنامه است یادداشتی از استاد عبدالله شهبازی با عنوان «زندان اول و دوم من»، و سید اکبر میرجعفری با عنوان «همه چیز درباره همه چیز» و رضا دباغی با عنوان «دولت جوی خوابالو و کابینه جوان آمریکایی» را می‌خوانیم.

از رویدادهای مهم و ویژه این شماره میزگردی با حضور چند دهه هشتادی با عنوان «می دانیم که نمی دانیم» برگزار شده است تا گپ و گفتی باشد از خواسته‌ها و انتظارات این نسل از زندگی و جامعه است.

این ماهنامه با ۲۰۲ صفحه و قیمت ۷۵ هزار تومان عرضه شده است

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5097

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.