• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار: 1501اخبار امروز : 2
4

مهمترین عنصر فضای مجازی قدرت شهروندان و کاهش اقتدار دولت هاست

  • کد خبر : 5167
  • 10 بهمن 1401 - 10:40
مهمترین عنصر فضای مجازی قدرت شهروندان و کاهش اقتدار دولت هاست

حجت الاسلام شهریاری گفت:مهمترین عنصر فضای مجازی قدرت شهروندان و کاهش اقتدار دولت هاست. امروزه شاهدیم از بدنه اجتماعی قدرت تولید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در همایش بین المللی مناره با مقاله‌ای تحت عنوان «رسالت رسانه‌های جهان اسلام در تحقق گفتمان وحدت اسلامی» که صبح امروز دوشنبه دهم بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: مهمترین مؤلفه عصر فضای مجازی ارتباط با حاکمیت و مفهوم وحدت معنا پیدا می‌کند. مهمترین عنصر فضای مجازی قدرت شهروندان و کاهش اقتدار دولت هاست. امروزه شاهدیم از بدنه اجتماعی قدرتی تولید شده و به سمت بالا صعودمی کند و حاکمان را تحت فشار قرار می‌دهد. این اتفاق باعث شده شاهد منفردانی تحت شبکه‌های اجتماعی اراده خود را به دولتمردان تحمیل کنند. آنچه که امروز شاهد آن هستیم کاهش اقتدار دولت‌ها به وسیله شبکه‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه تصاعد شبکه ای یکی از اتفاقاتی است که در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم، تصریح کرد: اتفاقات اخیر برای ما خیلی عجیب بود. چرا که قدرت شهروندان منفرد را شاهد بودیم که آنها به صورت تصاعدهای شبکه ای به هم پیوند خورده و قدرتی ایجاد کردند که قابل شکست نیست. دشمن نیز در مهر و آبان امسال این قدرت را فهمید و شامل گسستی در حد اغتشاشات شد. اتفاقاتی که شاهد آن بودیم، اجتماع منفردان بود که می‌توانست موجب وحدت شود اما باعث تفرقه و ایجاد شکاف بین مردم شد.

حجت الاسلام شهریاری گفت: بهره مندی از هویت منفرد متکثران بسیار حائز اهمیت است و آنچه در این شبکه‌ها توزیع می‌شود، بر مبنای اعتماد و حمایت شکل می‌گیرد. شبکه‌های اجتماعی، توزیع اعتماد می‌کنند و به همین علت دهه هشتاد و نسل «زد» تلویزیون رسمی را در تمام دنیا نگاه نمی‌کند و بر مبنای اعتمادی که در شبکه‌های اجتماعی دارد، در آن حیطه به فعالیت می‌پردازد. گریز از مقررات دولتی از ویژگی‌های قدرت منفردان در شبکه‌های اجتماعی است. لذا باعث تقلیل حاکمیت دولت‌ها می‌شود. این اتفاق دنیا را دچار تحول کرده و امسال دشمن در بستر این شبکه‌های قدرتمند اتفاقات را در دست گرفته و به نفع خود رقم زد تا وحدت را از بین ببرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار داشت: ما یک سری صداهای نشنیده داشتیم لذا وقتی شبکه قدرت به صورت انفرادی شکل گرفت، دشمن از این صداها استفاده کرد و آن مواردی را که ما نمی‌توانستیم پخش کنیم، از آن سو استفاده کرد در حالی که مردم تشنه شنیدن هستند.

وی به بیان راهکارهایی در این عرصه پرداخت و گفت: توجه به بسیج شبکه ای برای ساخت منفردانی در فضای انقلاب می‌تواند راهگشا باشد. هر کجا دشمن با هر زبانی سخن گفت ما هم باید از همان راه به مقابله بپردازیم و زنجیره حمایت و مقاومت را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم. نظام خصوصی سازی را پیش ببریم. چرا که باعث می‌شود بسیاری از صداهای نشنیده را بازگو کنیم. تفکر نقدی را ترویج کنیم و نشان دهیم که مخالفان نیز می‌توانند صحبت کنند و حرف آنها را بشنویم و اگر مخالف ما صحبت کردند، آن را تحمل کنیم.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.