• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار: 1482اخبار امروز : 0
10

رضا مقدسی دنبال رسانه طراز انقلاب بود

  • کد خبر : 5187
  • 12 بهمن 1401 - 14:25
رضا مقدسی دنبال رسانه طراز انقلاب بود

علیرضا معزی گفت: رضا مقدسی یک انقلابی و معتقد بود انقلاب نیازمند روزنامه نگار، روزنامه و رسانه حرفه ای دارد. به همین دلیل او در رساله دکتری به دنبال موضوع طراز رسانه انقلاب اسلامی رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکواشت مرحوم رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس برای روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعات وزیر ارشاد، همسر و پسر مرحوم مقدسی و جمعی از مدیران و سردبیران و اصحاب رسانه در مجموعه تالار وحدت برگزار شد.

علیرضا معزی رئیس اسبق شورای اطلاع رسانی دولت و یکی از همکاران سابق مقدسی در این‌مراسم گفت: بیش از دو دهه با رضا رفاقت داشتیم و روزنامه جام جم مقدمه آشنایی مان بود که رضا دبیر اجتماعی و من دبیر فرهنگی بودم. پس از جام جم، رسانه‌هایی همچون همشهری و خبر رفتیم و پس از آن دوستان صمیمی شدیم و معتقدم دوست از جایی به بعد یار و یاور می‌شود و رضا مقدسی برای من یار و یاور می‌شد. حتی اگر در بخش‌هایی اختلاف سلیقه پیدا می‌کردیم با شوخی و صمیمیت و آداب، آن را می‌گذراندیم. سفرهای بسیاری با هم داشتیم و آخرین سفر خاطره انگیزه مان در خرداد سال ۹۶ سفر به عتبات بود که در آن سفر با روزنامه نگاران عراقی دیدار داشتیم.

وی افزود: رضا مقدسی روزنامه نگار بسیار حرفه‌ای بود و امروز از همه نحله های شخصیتی روزنامه نگاری اینجا هستند شاهد هستند و این کلام من را تأیید می‌کنند. مقدسی یک انقلابی بود و معتقد بود که انقلاب نیازمند روزنامه نگار، روزنامه و رسانه حرفه‌ای دارد. به همین دلیل او در رساله دکتری به دنبال موضوع طراز رسانه انقلاب اسلامی رفت. رسانه برای رضا ابزار نبود بلکه هدف بود و معتقد بود اگر انقلاب روزنامه و رسانه حرفه‌ای نداشته باشد ضرر خواهد کرد. اگر مرجعیت از رسانه انقلابی گرفته شود این امر به ضد انقلاب کمک می‌کند. به همین دلیل ایجاد رسانه طراز امری ضروری است و امروز یکی از دلایلی که زمین می‌خوردیم همین است. در واقع مرجعیت رسانه اصل اساسی اش چیزی بود که مقدسی به دنبالش بود و در واقع گمشده‌اش همان رسانه طراز بود.

رئیس اسبق شورای اطلاع رسانی دولت در ادامه گفت: مقدسی مراتب روزنامه نگاری را پله پله طی کرد. یعنی خبرنگاری، دبیری، سردبیری و مدیرعاملی را طی چند دهه به تجربه رساند و این گونه نبود که مدت ارتقا این پله‌ها یک سال و دو سال باشد. مقدسی اخلاقی داشت که معتقد بود در این تراز انقلاب اسلامی ابتدا روزنامه نگار باید روزنامه نگار باشد و همزمان تعهد به انقلاب داشته باشد. حتی خاطرم هست که خانمی متعهد به انقلاب بود اما کار روزنامه نگاری نکرده بود و قرار بود بیاید با ما کار کند که مقدسی او را نپذیرفت و گفت اول باید روزنامه نگار باشد سپس به انقلاب خدمت کند. در واقع بزرگترین حرف رضا این بود که به تراز انقلاب اسلامی برسد.

معزی گفت: وقتی خبر و خبرآنلاین را راه اندازی کردیم بزرگترین دغدغه مان مرامنامه بود و حتی تعریف کردیم که چگونه اصولگرا باشیم و در جلسات مختلف این مباحث را مطرح کردیم چرا که برای رضا مقدسی مهم بود که مرجعیت رسانه انقلاب حفظ شود و رسانه انقلاب، صدای مردم و با زبان مردم با مردم صحبت کند و در واقع حلقه واسط بین مردم و مسئولان باشد. مقدسی هیچ گاه خود را معیار انقلاب نمی‌دانست و این تعریف را به جایی نمی‌برد که موجب قضاوت همکارانش باشد. او عمیقاً می‌دانست که انقلاب نیازمند دایره گسترده‌تری است. همچنین او در مجموعه همکارانش کسی داشت که در چارچوب اصولی او قرار می‌گرفت اما با مقدسی اختلاف سلیقه داشت رضا با او کار می‌کرد. نگاه او عمیقاً اخلاقی بود.

دوست و همکار زنده‌یاد مقدسی گفت: رضا مقدسی اخلاق محمدی وار داشت و همیشه خنده رو بود حتی زمانی که تازه از عمل خارج شده بود مثل همیشه با او شوخی می‌کردیم و می‌خندید و یک لحظه گفت که دردم گرفت به طوری که در آن لحظه هم خنده را فراموش نمی‌کرد. رضا مقدسی رابطه گرمی با همکارانش داشت و نگاهش انسانی بود و سخت‌ترین لحظه برای او زمانی بود که می‌خواست به همکاری بگوید نمی‌تواند با او ادامه فعالیت داشته باشد. او معتقد بود اگر به عنوان یک انقلابی و انسان متعهد به انقلاب، اخلاق دقیق کاری نداشته باشد اولین ضربه اش به خود انقلاب خواهد خورد. حتی اخلاق فردی جدا از اخلاق حرفه رضا در چارچوب یک انسان انقلابی تراز تعریف می‌شد. دایره گسترده رفقایش در همه رسانه‌ها گویای این مسائل است. همچنین اخلاق او نشان دهنده رفتار و اخلاق حرفه‌ای و ترازی بود که به آن اعتقاد داشت.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=5187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.