• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار: 1626اخبار امروز : 0
17

سواد رسانه‌ای و کارآفرینی: دستور کار جمعی جهانی برای به کارگیری هوش مصنوعی

  • کد خبر : 6853
  • 20 دی 1402 - 13:16
سواد رسانه‌ای و کارآفرینی: دستور کار جمعی جهانی برای به کارگیری هوش مصنوعی

اخیراً به مناسبت دوازدهمین هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی (۲ تا ۹ آبان)، ششمین سمینار بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی کرسی یونسکو، با عنوان «دوفضایی‌شدن جهان» در روز چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ در دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران برگزار شد. این سمینار بین‌المللی با عنوان «دستور کار جمعی جهانی» با مشارکت همراه اول و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و ۹ سخنران از هند، اتریش، ترکیه، پرتغال، روسیه، فیلیپین، مالزی و بریتانیا، و پژوهشگران داخلی از دانشگاه‌ها و مراکز مختلف و با برگزاری چهار کارگاه تخصصی، و جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در اختتامیه، با برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینار هفتم در سال آینده به کار خود خاتمه داد. در این سمینار بین‌المللی بیش از ۳۰۰ نفر از پژوهشگران و اساتید دانشگاه به‌طور حضوری و بیش از ۲۰۰ نفر به‌طور مجازی شرکت داشتند. همچنین بنا به اعلام همراه‌ اول، بیش از ۱۱ هزار نفر در روبیکا در این سمینار بین‌المللی شرکت کردند.

یکی از سخنرانان این سمینار بین‌المللی معصومه موسی‌وند بود. ایشان که پژوهشگر کارآفرینی در دانشگاه تهران است، مقالۀ خود را با عنوان «سواد رسانه‌ای و کارآفرینی: دستور کار جمعی جهانی برای به کارگیری هوش مصنوعی»، به زبان انگلیسی ارائه داد.

موسی‌وند در مقالۀ خود بر این موضع تأکید کرد که فناوری هوش مصنوعی، پدیده‌ای است که به وسیلۀ ماشین‌های آموزش دیده، برای انجام وظایفی خاص بر اساس داده‌های ورودی و تفسیر داده‌های خارجی عمل می‌کند. او به این موضوع نیز اشاره کرد که در حقیقت هوش مصنوعی نوعی یادگیری نطارتی است. او در ادامۀ سخنان خود گفت که تا به حال هوش مصنوعی در زندگی شخصی و حرفه‌ای بسیاری از افراد به کار گرفته شده است و کاربرد آن در بحث کارآفرینی نیز دور از انتظار نیست. او معتقد است که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند فرصتی بزرگ و بی‌سابقه برای توسعۀ کارآفرینی در کشورهای کم‌توسعه باشد.

موسی‌وند بر این باور است که علاقۀ بسیار زیاد شرکت‌های تجاری و کارآفرین به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی سبب تحول پایه‌ای کارآفرینی شده است. او می‌گوید که سرعت رو به رشد استفاده از هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف، کارآفرینان را بر آن داشته است که برای بازدهی بیشتر دست به دامان هوش مصنوعی شوند. یکی از تحولات مهم در این زمینه جایگزنی هوش مصنوعی با نیروی کار انسانی است که می‌تواند تأثیرات مثبتی در بازدهی شرکت‌های کارآفرین داشته باشد. ایشان همچنین به این موضوع اشاره می‌کنند که کارآفرینان در مواجهه با این شرایط به این فکر می‌افتند که شرکت خود را به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل کنند تا از این طریق بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند. ایشان به این موضوع اشاره دارند که کارآفرینان دریافته‌اند که هوش مصنوعی قدرتی عطیم در اختیار آن‌ها قرا می‌دهد تا با استفاده از الگوها و الگوریتم‌های آن بتوانند الگوها و ارتباطات پیچیدۀ بازار را پیش‌بینی کنند و فرایند تصمیم‌گیری، تحلیل بازار و بهینه‌سازی عملکرد را بهبود بخشد.

موسی‌وند باور دارد که کارآفرینان با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند با استفاده از تحلیل الگوها، داده‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی شناخت بیشتری نسبت به مشتریان خود و علایق آن‌ها به دست بیاورند و از این راه تجربۀ تعامل با مشتریان خود را بهبود بخشند. از سویی بهبود تعامل با مشتری سبب می‌شود که مشتریان ضمن برطرف شدن نیازهای‌شان، اعتماد بیشتری به شرکت‌هایی داشته باشند که بهتر می‌توانند علایق و سلایق آن‌ها را بشناسند.

موسی‌وند در ادامه به بحث بازار رقابت اشاره می‌کند و می‌گوید هوش مصنوعی به کارآفرینان کمک می‌کند تا در بازار رقابتی بتوانند رقبای خود را به خوبی شناسایی کنند و آن‌ها را پشت سر بگذارند. آن‌ها می‌توانند در فرایند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، موقعیت بازار را به خوبی تحلیل و ارزیابی کنند.

 

او در این مقاله سه راهکار اصلی ارائه داد: در مرحلۀ اول، پلتفرم‌ها و بازارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند افراد جویای کار را با فرصت‌های بسیار زیادی در سراسر جهان روبه‌رو کنند. در مرحلۀ دوم، برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند افراد را به مهارت‌های مورد نیاز بازار کار مجهز کنند. در مرحلۀ سوم، پشتیبانی از کارآفرینی با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند رشد کسب‌وکارهای کوچک را تسهیل کند و اقتصاد محلی را تقویت کند. موسی‌وند بر این باور است که تمام این تلاش‌ها بدون داشتن سواد رسانه‌ای لازم در کشورهای کم‌توسعه، بی‌فایده خواهد بود؛ زیرا اگر این کشورها سواد رسانه‌ای لازم برای طراحی و اجرای هوش مصنوعی را نداشته باشند نمی‌توانند از این فناوری استفاد/ل لازم را ببرند. بر این اساس ایشان استفاده از هوش مصنوعی در زمینۀ کارآفرینی را وابسته به بالا رفتن سواد رسانه‌ای جامعه می‌داند.

ایشان در ادامۀ سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کردند که هرچند هوش مصنوعی می‌تواند کارآفرینی را متحول کند و راه‌کارهای متنوعی را پیش روی کارآفرینان قرار بدهد؛ اما این فناوری چالش‌هایی را نیز با خود به همراه دارد. یکی از این چالش‌ها نیاز به منابع مالی و فنی بسیار زیاد برای پیاده‌سازی آن در مقیاس‌های بزرگ است که معمولاً کارآفرینان کوچک از عهدۀ هزینه‌های آن بر نمی‌آیند. از سویی حفظ حریم خصوصی افراد در این فناوری نیز یکی از چالش‌های پیش روی شرکت‌های کارآفرین است؛ زیرا نقض حریم خصوصی کاربران می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به شرکت‌های مربوط وارد کند و سبب شود که از قافلۀ بازار رقابتی عقب بمانند.

 

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=6853

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.