نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- علیرضا دارابی ۱
- معصومه دارابی ۲
۱ دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام ، دانشکده ادبیات ،علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)، تهران ، ایران
۲ کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش داخلی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرمانشاه ، کرمانشاه ، ایران
هدف این پژوهش، شناسایی آیندههای ممکن برای رسانههای استانی در افق زمانی ده ساله است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق های کیفی است که از روش دلفی با استفاده از تحلیل تِم برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه باز و مصاحبه استفاده شده است و از آیندهپژوهی و روش شوارتز در سناریونویسی برای ترسیم آینده استفاده شد. جامعه آماری شامل کارشناسان حوزه رسانه ملی و استانی و استادان حوزه آیندهپژوهی و مدیران سابق و مدیران فعلی صداوسیمای استانها است که از طریق نمونهگیری هدفمند و روش گلولهبرفی تعداد ۲۶ نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که روندهای پیشروی صداوسیمای مراکز استانها عبارتاند از: رقابت رسانهای، رشد رسانههای اجتماعی، مدلهای نوین کسبوکار، اهمیت مخاطب در رسانه، ارتقاء کیفیت برنامهها و محلی عملکردن رسانهها؛ طبق امتیازات ماتریس اهمیت و عدم قطعیت، دو پیشران اصلی تمرکز در مقابل عدم تمرکز تصمیمگیری و استقلال یا مشارکت رسانهها برای شناسایی سناریوها و ترسیم آینده انتخاب شد و طبق امتیاز خبرگان، اولویت سناریوها و آینده متناظر آن مشخص شد: محلی عملکردن رسانهها (توجه به فرهنگ و پوشش محلی)، مخاطبمحورشدن رسانهها، حرکت به سوی رسانههای اجتماعی (فعالیت حداکثری در فضای مجازی)، همگرایی رسانهها، تأکید بر برنامهسازی و ارتقای کیفیـت برنامهها، تأکید بر ادامه روند فعلی مراکز و حضور رسانهها در فضای مجازی، مرجعیت رسانههای استانی و بقای آنها. همچنین آیندههای محتمل به ترتیب اهمیت شامل مخاطبگرایی رسانهها، مشارکت و همکاری رسانهای، توسعه فعالیت و حفظ اقتدار است.
عنوان مقاله [English]
Futurology of Media Research in Provincial Centers
نویسندگان [English]
- Alireza Darabi ۱
- Massoumeh darabi ۲
۱ PhD student of Iran’s history after Islam, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit (corresponding author), Tehran, Iran
۲ Master’s degree in business management, internal orientation, Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Kermanshah branch, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research is to identify possible futures for provincial media in a ten-year time horizon. This is a qualitative research, which uses the Delphi method applying theme analysis to study the data obtained from open questionnaires and interviews.
Also futurology and Schwartz’s method were used in scenario writing to portray the future. The statistical community includes 26 national and provincial media experts, futurology professors, and former and current managers of provincial radio and television stations, who were selected through purposeful sampling and snowball method.
The results of the research showed that the trends of radio and television in the centers of the provinces are: media competition, the growth of social media, new business models, the importance of the audience in the media, the improvement of the quality of the programs and the local operation of the media; According to the scores of the ‘importance’ and ‘uncertainty’ matrix, the two main drivers of concentration versus decentralization of decision-making and independence or participation of the media were chosen to identify the scenarios and portray the future. Also based on the experts’ scores, the priority of the scenarios and their corresponding future were determined: Making the media (paying attention to local culture and coverage), audience-oriented media, moving towards social media (maximum activity in the virtual space), convergence of media, emphasis on programming and improving the quality of the program; Emphasis on the continuation of the current trend of the centers and the presence of the media in the virtual space, the authority of the provincial media and their survival. The possible futures, in order of importance, include media audience orientation, media participation and cooperation, development of activity and maintaining authority.
برای دانلود نسخه کامل مقاله کلیک کنید
مراجع
اقبالدوست، محمدحسین و صلواتیان، سیاوش (۱۳۹۳). آیندهپژوهی روندهای فناورانه مؤثر بر تلویزیون. همایش ملی آیندهپژوهی. دوره ۳٫
البرزی، هادی؛ علیعسکری، عبدالعلی و صلواتیان، سیاوش (۱۳۹۱). آیندهپژوهی راهبردی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در فضای اینترنت. اولین همایش ملی آیندهپژوهی تهران.
https://civilica.com/doc/242386
البرزی، هادی و کوهی، احمد (۱۳۹۵). آیندهپژوهی رسانه. نشر آثار فکر.
پاشاییزاده، حسین (۱۳۸۷). نگاهی اجمالی به روش دلفی. پیک نور ـ علوم انسانی، ۶ (۲)، ۶۳ ـ ۷۹٫
خجسته باقرزاده، حسن (۱۴۰۲). مهمترین عوامل مؤثر بر مدیریت موسیقی در رادیو. رسانه، ۳۴(۳)، ۱۰۷ ـ ۱۳۳٫
doi: 10.22034/bmsp.2023.412210.1916
خزایی، سعید؛ ناظمی، امیر، حیدری، امیرهوشنگ، علیزاده، عزیز و کاشانی، حامد (۱۳۹۶). آیندهپژوهی: مروری بر روشهای منتخب. مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و عادل، آذر (۱۳۸۳). روششناسی پژوهش کمّی و کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. نشر اشراقی، صفار.
دانشمندی، زهره (۱۳۹۹). ریختشناسی روندهای مؤثر در آینده مطبوعات. دانش آیندهپژوهی رسانه، ۱(۱)، ۹۸ ـ ۱۲۰٫
سپهری، محمدباقر (۱۳۹۸). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر شبکه سبلان اردبیل در حوزه سرگرمی طی ده سال آینده. آیندهپژوهی ایران، ۴(۲)، ۱۸۱ ـ ۲۰۱٫ doi: 10.30479/jfs.2020.10064.1038