شاهید مظفری: بهرهگیری درست از هوش مصنوعی، سبب جهش میشود
نشست تخصصی «تنظیمگری پژوهشمحور هوش مصنوعی و راهبردهای رسانه» با حضور دکتر «شاهید مظفری» در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سومین نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست تخصصی «تنظیمگری پژوهشمحور هوش مصنوعی و راهبردهای رسانه» با حضور دکتر «شاهید مظفری» عصر دوشنبه ۲۶ شهریور در سالن نشستهای تخصصی مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.
«شاهید مظفری» در این نشست گفت: برگزاری این نمایشگاه نقطه عطف مهمی است. فعالان در حوزههای مختلف بنا بر تخصص خود تلاش میکنند و نتیجه این تلاشها این مجموعه برنامهها و نشستهایی است که در حال برگزاری است.
وی افزود: حرکت شروع شده در عرصه هوشمصنوعی انتخاب رسانه نیست بلکه ضرورت است و هرگونه مکث مارا از جهان عقب میاندازد. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در چندین نشست این موضوع را متذکر شدند که این مسئله پیگیری شود. ایشان فرمودند که صرف استفاده از هوش مصنوعی سبب موفقیت ما نمیشود بلکه باید به لایههای عمیق آن پیبرد و برای فهم این موضوع باید تابع یکسری پروتکلهای جهانی باشیم. مسئله هوش مصنوعی یکی از شگفتیسازهاست که دیگر سبب شتاب نمیشود بلکه سبب جهش میشود؛ حالا باتوجه به محیطی که ما داریم که اگر محیطی ساده باشد هوش مصنوعی باید با فهم موقعیت، به ما الگوهای جدید بدهد.
وی خاطرنشان کرد: محیط رسانه محیط خطی نیست، بلکه پیچیدگی دارد و در این فضا گاه حتی متغیرهای حاکم بر رسانه را نمیتوان تشخیص داد. در این شرایط تنها تکنیک موفق برای راهبری و حکمرانی رسانه «مدیریت راهبردی»ست و این نوع مدیریت مخصوص فضای ملتهب است.
مظفری افزود: لازمه این نوع مدیریت تحلیل صحیح محیط است. اگر فضای رسانهای را در زمان جنگ شناختی بخواهیم بشناسیم چارهای نداریم جز استفاده از هوش مصنوعی. به عبارت بهتر تنها راهحل برای حکمرانی صحیح، کار است؛امروزه روز، هرکسی که برای خود یک پیج اینستاگرامی دارد با یک استوری گذاشتن در این فضا، ممکن است تاثیر بیشتری از یک سریال درجه الف تلویزیونی داشته باشد. در این فضا شناخت قابلیتهای هوشمصنوعی میتواند راهبرد درستی به ما بدهد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش در این نشست افزود: دکتر جبلی نمیتواند به تنهایی تمامی مسائل رسانه را مدیریت کنند، مگر به کمک هوش مصنوعی. وقتی ما به بلوغ و توانمندی میرسیم که به یادگیری در این زمینه اهمیت بدهیم چرا که آینده رسانه به تعداد رباتها و مشاورین هوش مصنوعی بستگی خواهد داشت.
این کارشناس در ادامه به بیان مصادیقی در زمینه کمک هوشمصنوعی به ارتقای کیفی رسانه پرداخت.
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار میشود.