نشست تخصصی کودک و رسانه در دومین روز سومین نمایشگاه ملی رصتا برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سومین نمایشگاه ملی صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا)، نشست تخصصی کودک و رسانه عصر امروز سهشنبه ۲۷ شهریور در دومین روز سومین نمایشگاه ملی رصتا با موضوع نوآوری در تولید محتوای کودک و نوجوان از ایده تا بازار با هدف ارتقای کیفیت آثار رسانهای کودک و نوجوان به همت انجمن تخصصی کودک و رسانه با همکاری ساترا برگزار شد.
در این نشست که با دبیری دکتر سعید امامی، عضو انجمن تخصصی کودک و رسانه ، پژوهشگر و مشاورحوزه رسانه و مدیریت و دکترای مدیریت کسب و کار و کار آفرینی برگزار شد، مهدی مسعودشاهی مدیر باتجربه صداوسیما و عرصه فرهنگ و هنر و مدیر موسسه اندیشه پویای صبا، در این نشست گفت: این یک ضرورت است که بتوانیم ساختارهایی را به عنوان جریان نوآورانه فعال کنیم که اندیشهپروری و اندیشه خلاق را شکل بدهند و این جریان را به صورت مستمر هدایت کنند. در این مسیر، باید داشتهها و ظرفیتهای خود برای فعالیتهایی که قصد داریم انجام دهیم، مشخص کنیم.
او ادامه داد: اگر مخاطب ما کودک و نوجوان است والدین آنها را باید در نظر بگیریم یا میزان سرمایه موجود را برای تولیدات باید مشخص کنیم.
این مدیر باتجربه فرهنگی پس از انقلاب، با اشاره به لزوم تحقق آرمانهای فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: تشکیل امت اسلامی، شاخصههایی دارد که اگر هوشمندانه در یک مسیر مطلوب قرار بگیریم، پیشرفت بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر خواهیم داشت.
در این نشست، سعیده توکلنیا کارآفرین برتر حوزه فرهنگ و رسانه اظهار داشت: در بحث نوآوری و فعالیتهای نوآورانه، در حال حاضر سازمانهای مختلفی در کشور فعالیت میکنند اما این فعالیتها به صورت جزیرهای است.
در ارزیابی فعالیتها هم یک جامعه آماری کوچک را در نظر میگیرند و روی آن پژوهش میکنند. این در حالی است که نبود ارتباط بین این فعالیتها باعث میشود با تمام پتانسیلی که در کشور داریم و با لوکیشن چهار فصلی که داریم، تولیدات ما عمدتا نیاز داخل را رفع نکند و چشماندازی برای مخاطب بینالملل نداشته باشد.
او در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست، با اشاره به معضلات موجود در استارتاپها و سکوهای صوت و تصویر فراگیر، گفت: اگر سازمانها در کنار هم قرار بگیرند و فعالان حوزه کودک با هم باشند، مشکلات قابل حل شدن است.
توکلنیا همچنین در بخشی دیگر از صحبتهای خود درباره تفاوتهای خلاقیت و نوآوری در اجرا، ضرورت وجود مرجع متخصص و پژوهش تخصصمحور صحبت کرد و گفت: بدون در نظر گرفتن مخاطب و ذائقه او، نمیتوانیم بهشکل مطلوب تولید محتوا کنیم ضمن آن که در این مسیر، به نیاز سنجی و مخاطبشناسی کارشناسی شده برای تولید محتوا نیاز داریم تا بتوانیم برای عرضه محتوای نوآورانه بسترسازی کنیم.
دکتر الهام قنبری مشاور کسب و کار نیز در این نشست گفت: تولید محتوا در شرایط مختلف و حوزههای متفاوت صنعتی نیاز به همکاری با حوزه کسب و کار دارد.دغدغه ما به صورت جدی استفاده نابجا و آشنا نبودن با تعریف دقیق کلمات است. و این که چرا باید دست به نوآوری بزنیم یا این مساله که نوآوری کجا، کاربرد دارد و در هر جایی درست نیست و ممکن است باعث نابودی شود.
مدیرعامل شرکت توسعه کسبوکار راه ایدهآل در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره سطح برنامهسازی برای مخاطب کودک در ایران و دنیا صحبت کرد و گفت: برای شکل گرفتن نوآوری و روزآمدی باید نهادها و تشکلهای مختلف این دغدغه را به شکل اجرایی داشته باشند و همه بدانیم اگر نوآوری نکنیم، مخاطبان خود را از دست خواهیم داد، چنان که در فناوریهای دیجیتال که دنیا به سمت آنها حرکت میکند، ۷۵ درصد بازار متعلق به رسانههای دیجیتال و هوش مصنوعی است و ما در ایران باید از نظر کیفی رشد بهتری برسیم.
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار میشود.