• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار: 1513اخبار امروز : 0
8

هوش مصنوعی و آینده بازارهای تخصصی

  • کد خبر : 6849
  • 20 دی 1402 - 12:30
هوش مصنوعی و آینده بازارهای تخصصی

ششمین سمینار بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی کرسی یونسکو، با عنوان «دوفضایی‌شدن جهان» در روز چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ در دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران برگزار شد. این رویداد با همکاری همراه اول و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سخنرانان بین‌المللی و پژوهشگران داخلی برگزار شد و با برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینار هفتم در سال آینده به پایان رسید.

یکی از مقاله‌های مهم این سمینار، مقاله‌ای به نام «هوش مصنوعی و آینده بازارهای تخصصی» بود که برهان آیینی آن را ارائه داد. آقای آیینی، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد است. ایشان با وجود تحصیلات علمی خود در زمینۀ مهندسی عمران، به مطالعات سایبری، هوش مصنوعی و مدیریت علاقه‌مند است و در این زمینه‌ها تجربیات گسترده‌ای دارد.

آیینی در مقالۀ خود توضیح می‌دهد که هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع بازاریابی نیرویی تحول‌آفرین است و نحوۀ فعالیت این تجارت‌ها و ارتباط آن‌ها را با مشتریان، دگرگون کرده است. او بر این باور است که هوش مصنوعی تأثیر عمیقی بر بازارهای تخصصی گذاشته و قطعاً چشم‌انداز صنایع تخصصی را بشدت دگرگون می‌کند. هوش مصنوعی یکی از حوزه‌های علمی و فناوری است که با استفاده از آن سیستم‌های کامپیوتری قادر به انجام دادن فعالیت‌هایی می‌شوند که برای انسان سخت و دشوار است یا برای انجام آن نیاز به هوش، تصمیم‌گیری و یادگیری دارند. مهمترین هدف هوش مصنوعی، ساخت، راه‌اندازی و گسترش سیستم‌هایی است که بتوانند داده‌های عظیمی را تحلیل کنند و با به کار گرفتن الگوهای استنباط کردن بتوانند در شرایط خاص تصمیم‌های هوشمندانه اتخاذ کنند.

ایشان در ادامۀ بحث خود گفتند که بررسی آیندۀ هوش مصنوعی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تأثیرات مهم آن را در جوانب مختلف زندگی جوامع انسانی بررسی کرد. بررسی آیندۀ هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد فرصت‌های جدید در صنایع تخصصی و حوزه‌های مختلف آن کمک ‌کند. برخی از این فرصت‌ها عبارتند از ایجاد شغل‌های جدید و توسعۀ کسب‌وکارهای تازه‌تأسیس تا افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت زندگی افرادی که به‌نوعی با این بازارهای تخصصی در ارتباط هستند. هوش مصنوعی ممکن است به تغییرات در بازار کار منجر شود. بررسی آیندۀ هوش مصنوعی به انسان‌ها این امکان را می‌دهد که برنامه‌های تربیتی و آموزشی خود را برای توسعۀ مهارت‌های مورد نیاز تغییر دهند و در بازار کار رقابت‌پذیر باشند.

ایشان در ادامۀ بحث گفتند که فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سبب شده‌اند تا دست‌اندرکاران بازارهای تخصصی به شکل‌هایی که قبلاً غیرممکن بود، رشد کنند و شکوفا شوند؛ مثلاً می‌توان به توصیه‌های محصولات شخصی‌سازی شده یا مدیریت زنجیرۀ تأمین منابع بهینه اشاره کرد که چگونه هوش مصنوعی سبب تحول و دگرگونی اساسی و زیربنایی آن‌ها شده است و در نهایت نیز سبب بهبود تجربۀ مشتری و کارایی عملیاتی او می‌شود. همچنین آیینی در مقالۀ خود به این موضوع اشاره کرد که چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای شناسایی فرصت‌های بی‌سابقه در بازارهای تخصصی استفاده کرد. او شرح داد که استفاده از هوش مصنوعی سبب می‌شود که ارائه‌دهندۀ خدمات و محصولات در بازارهای تخصصی بتواند به‌راحتی و دقت بالا مخاطبان بیشتریی را به محصولات یا خدمات خود جلب کند و همزمان به بانک اطلاعاتی دستِ اولی از مخطبان و یا مشتریانش دست یابد.

برهانی در مقاله‌ای که ارائه داد به چالش‌ها و مسائل اخلاقی مرتبط با پذیرش هوش مصنوعی در بازارهای تخصصی پرداخت. او تأکید کرد که توسعۀ هوش مصنوعی و نحوۀ توسعۀ آن در بازارهای تخصصی باید مسئولانه باشد تا با چالش‌های کمتری روبه‌رو شود. به باور ایشان با توجه به این‌که هوش مصنوعی هر روز در حال رشد روزافزون است، تجارت‌های فعال در بازارهای تخصصی باید با آن تطبیق پیدا کنند تا بتوانند در عرصۀ رقابت باقی بمانند.

ایشان گفتند که دست‌یابی به داده‌های مشتریان مانند داشتن یک نقشۀ گنج برای شرکت‌ها در جستجوی کشف بازارهای تخصصی است. شرکت‌های اطلاعاتی و افراد دست‌اندرکار در صنایع تخصصی می‌توانند با تجزیه و تحلیل عمیق رفتارها، ترجیحات و جمعیت‌شناسی مشتریان، می‌توانند فرصت‌های پنهان و بسیار زیادی کسب کنند؛ زیرا آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانند محصولات، کمپین‌های بازاریابی و استراتژی‌های مشارکتی خود را با بخش‌ عظیمی از مشتریان هماهنگ ‌کنند و در نتیجه به سود بیشتری برسند. آن‌ها با دست‌یابی به اطلاعات و داده‌های دقیق و طبقه‌بندی‌شده‌ای که هوش مصنوعی در اختیارشان می‌گذارد، می‌دانند که مشتری چه می‌خواهد، چه زمانی آن را می‌خواهد. از سویی این اطلاعات به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌راحتی مشتری خود را در بازار رقابتی صنایع تخصصی پیدا کنند. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات این بازرهای تخصصی سبب ایجاد میل می‌شود؛ بدین معنی که هوش مصنوعی با ایجاد میل در مشتریان آن‌ها را وادار به خرید چیزهایی می‌کند که در حقیقت به آن نیازی ندارند. بدین ترتیب هوش مصنوعی علاوه‌بر دست‌یابی به مشتریان در هر لحظه می‌تواند سبب ایجاد وفاداری قوی‌تری در آن‌ها شود و این کار را با ایجاد میل خرید در آن‌ها انجام می‌دهد.

ایشان ادامه دادند که هوش مصنوعی به افراد و سازمان‌ها امکان می‌دهد تا علاوه‌بر شناسایی و پیش‌بینی چالش‌ها و مسائل پیش‌رو، بتوانند برنامه‌های مؤثری برای مواجهه با آن‌ها تدوین کنند. این چالش‌ها ممکن است شامل مسائل اخلاقی، امنیتی، حریم خصوصی، و تأثیرات اقتصادی باشند. ایشان به این موضوع نیز اشاره کردند که هوش مصنوعی در آینده تأثیرات عمیقی بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سیاست‌گذاری خواهد داشت؛ زیرا این فناوری به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در مواجهه با بحران‌ها بتوانند تصمیم‌های دقیق و بهتری بگیرند. برهانی در نهایت، نقدهای خود را دربارۀ نقش هوش مصنوعی در آیندۀ بازارهای تخصصی ارائه داد.

 

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=6849

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.