• امروز : چهارشنبه - ۲۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
2

فراترکیب طراحی مدل ابعاد آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی

  • کد خبر : 8911
  • 20 شهریور 1403 - 0:00
فراترکیب طراحی مدل ابعاد آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی

رسانه‌های اجتماعی مجازی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین رسانه‌های اجتماعی هستند که امروزه توانسته‌اند در قالب ابزار روزمره و کاربردی، بر روابط خصوصی شهروندان اثرگذارد.

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

  • محسن نیازی  ۱
  • اکبر ذوالفقاری  ۲
  • اکبر ذوالفقاری  ۳
  • الهام رضایی  ۴

۱ استادگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان،کاشان ، ایران

۲ استادیار گروه علوم سیاسی -توسعه ، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول)، تهران، ایران

۳ دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه کاشان ، کاشان ، ایران

۴ دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

رسانه‌های اجتماعی مجازی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین رسانه‌های اجتماعی هستند که امروزه توانسته‌اند در قالب ابزار روزمره و کاربردی، بر روابط خصوصی شهروندان اثرگذارد. این فضا در کنار مزایای بی‌شمار، معایبی هم به‌همراه دارد و به کاربران ناآشنا با فضای مجازی آسیب‌های جدی وارد می‌کند. بنابراین اهمیت، شناسایی و بررسی آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی مورد توجه قرار گرفته؛ به‌گونه‌ای که سالانه مقاله‌های پژوهشی زیادی در این خصوص نگارش و چاپ شده است. اما، با توجه به اینکه این مقاله‌ها با جامعه آماری متفاوت، و شرایط متفاوت جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجام شده، نتایج متفاوتی داشته است. بر این اساس، پژوهش حاضر تلاش کرد ابعاد این آسیب‌ها را با استفاده از شیوه فراترکیب شناسایی، طبقه‌بندی، و در نهایت مدل نهایی ابعاد آسیب‌های فضای مجازی را طراحی و ارائه کند. لذا، هدف پژوهش شناسایی و طبقه‌بندی آسیب‌های فضای مجازی، و طراحی مدلی جدید برای شناخت ابعاد آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی است. به همین دلیل، با استفاده از روش فراترکیب نتایج پژوهش‌های پیشین، در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مورد واکاوی قرار گرفت. با بررسی کیفیت مقاله‌ها در نهایت ۴۲ مقاله از بین ۵۴ مقاله برای تجزیه‌وتحلیل انتخاب شد. یافته‌های تحقیق نشان داد ابعاد فرهنگی، شبکه‌های اجتماعی، نهاد دین، شخصیت و واقعیت‌زدایی از مهم‌ترین ابعاد آسیب‌پذیر رسانه‌های اجتماعی مجازی به‌شمار می‌روند.

عنوان مقاله [English]

Meta-Synthesis of Designing the Model of Dimensions of Virtual Social Media Damages

نویسندگان [English]

  • Mohsen Niazi ۱
  • Akbar Zolfaghari ۲
  • Akbar Zolfaghari ۳
  • Elham Rezaei ۴

۱ Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran

۲ Assistant Professor, Department of Political Science – Development, School of Law and Social Sciences, Payam Noor University (corresponding author), Tehran, Iran

۳ Master’s student in social science research, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran

۴ Master’s student in social science research, Faculty of Humanities, Kashan University, Kashan, Iran

چکیده [English]

Virtual social media is one of the most important and effective social media that has been able to affect the private relationships of citizens in the form of everyday and practical tools. In addition to countless advantages, this space also brings many disadvantages, which sometimes cause serious harm to users due to the lack of familiarity with the virtual space. Therefore, the importance of identifying and investigating the harms of virtual social media has been taken into consideration; In such a way that many research articles are written and published on this subject every year, but due to the fact that these articles were conducted with different statistical population and different geographical, economic, social and cultural conditions, they have faced different results. On this basis, the current research has tried to identify and classify the dimensions of these damages using the meta-synthesis method, and finally, design and present the final model of the dimensions of cyber space damages; Therefore, the aim of the research is to identify and classify the damages of virtual space, and to design a new model to understand the dimensions of the damages of virtual social media. For this reason, the results of previous researches in the years 1390 to 1400 were analyzed using the meta-synthesis method. By checking the quality of the articles, among the 54 articles, 42 were finally selected for analysis. The findings of the research showed that cultural dimensions, social networks, religious institutions, personality and deality are the most important vulnerable dimensions of virtual social media.

مراجع

‏‫احمدوند، ‌‌خلیل‌الله و مرتضوی، سیده‌فاطمه (۱۳۹۹). واکاوی تأثیرپذیری پدیده طلاق از فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی‏. قانون یار، ۴(۱۵)، ۵۴۳ ـ ۵۶۶٫
‏‫اخوان‌ملایری، فائزه؛ نوغانی، محسن و مظلوم‌خراسانی، محمد ( ۱۳۹۳). شبکه‎های اجتماعی مجازی و شادکامی‏. مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، ۴(۲)، ۱ ـ ۲۴٫
‏‫اسلوین، جیمز (۱۳۸۱). اینترنت و جامعه‏. ترجمه عباس گیلوری و علی رادباوه. نشر کتابدار.
‏‫امیری، مجید و موسوی، ستاره (۱۳۹۶). بررسی نقش عوامل خانوادگی در تشدید آسیب‌های فضای مجازی در جامعۀ اسلامی‏. مطالعات اخلاق کاربردی، ۷(۲۸)، ۱۸۵ ـ ۲۰۹٫
https://doi.org/10.22081/jare.2018.48938.1116
‏‫امینی، راضیه؛ محمدپناه اردکان، عذرا و چوبفروش‌زاده، آزاده (۱۳۹۹). نقش واسطه‌ای میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در رابطه عامل‌های شخصیت با هویت فرهنگی‏. روان‌شناسی فرهنگی، ۴(۱)، ۱۵۷ ـ ۷۵٫ https://doi.org/10.30487/jcp.2020.229346.1114
‏‫انصاری، ابراهیم؛ کیانپور، مسعود و عطایی، پری (۱۳۹۷). تحلیل جامعه‌شناختی تأثیر استفاده از فضای مجازی بر فرهنگ شفاهی (مورد مطالعه: شهر اصفهان)‏. جامعه‌شناسی کاربردی، ۲۹(۱)، ۱۸ ـ ۴۰٫
https://doi.org/10.22108/jas.2018.75172.0
‏‫بابایی‌فرد، اسدالله؛ آب شیرین، شکوفه، پورتسوجی، مرضیه و رضایی، الهام (۱۴۰۰). بازتاب آسیب‌های خانواده ایرانی در فضای مجازی در دوران کرونا‏. تـهران.
‏‫برات‌دستجردی، نگین؛ داورپناه، هدایت‌الله و اسماعیلی، معصومه (۱۳۹۵). بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک و سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان ۹۲ ـ ۱۳۹۱‏. جامعه‌شناسی کاربردی، ۲۷(۱)، ۱۵۶ ـ ۱۴۳٫ https://doi.org/10.22108/jas.2016.20486
بودریار، ژان و دیگران (۱۳۸۴). سرگشتگی نشانه‌ها، نمونه‌هایی از نقد پسامدرن‏. ترجمه بابک احمدی، افشین جهاندیده، مانی حقیقی، صفیه روحی، مهدی سحابی، نیکو سرخوش، و دیگران. تـهران: نشر مرکز.
تنهایی، ابوالحسن (۱۳۸۳). درآمدی بر مکاتب و نظریه‌های جامعه‌شناسی. تـهران: نشر مرندیز و بهمن برنا.
‏‫‏‫پورجبلی، ربابه و رضائی، سیده سمانه (۱۳۹۷). بررسی رابطه میزان ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی (مجازی) و میزان انسجام اجتماعی خانواده در بین خانواده‌های شهر نقده‏. مطالعات جامعه‌شناسی، ۱۱(۳۸)، ۲۱ ـ ۴۲٫
‏‫پوری، ‌احسان و شهبازی، ‌مهدی (۱۳۹۳). رسانه‌های دگراندیش از رویکرد انتقادی تا مشارکت اجتماعی‏. رسانه، ۲۵(۳)، ۱۱۲ ـ ۹۹٫
‏‫جعفری ندرآبادی، معصومه (۱۳۹۷). بررسی رابطه بین میزان وابستگی به فضای مجازی با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان‏. جامعه‌شناسی آموزش‌و‌پرورش، ۳۰ ـ ۴۵٫
‏‫حاج‌محمدی، فرشته و حاج‌محمدی، سمیرا (۱۳۹۶). تأثیرات اخلاقی استفاده از فضای مجازی بر پیوند زناشویی و روابط فرزندان در خانواده‏. مطالعات اخلاق کاربردی، ۷(۲۸)، ۱۱ ـ ۳۷٫
https://doi.org/10.22081/jare.2018.49851.1175
‏‫حسنی، حسین و کلانتری، عبدالحسین (۱۳۹۶). تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران‏. مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، ۱۸(۴۰)، ۳۲ ـ ۶۳٫
https://doi.org/10.22083/jccs.2018.97513.2250
‏‫حسین‌پور، جعفر و مؤمنی، علی (۱۳۹۶). تأثیر شبکه‌‌های اجتماعی مجازی بر هویت نهاد خانواده‏. برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، ۸(۳۲)، ۳۳ ـ ۶۰٫ https://doi.org/10.22054/qjsd.2017.8425
‏‫حسینی‌نثار، مجید (۱۳۹۵). شبکه‌های مجازی و توانمندسازی زنان (مروری بر نظریه‌ها و تحقیقات)‏. جستارهای اجتماعی، ۲(۱)، ۵۳٫
‏‫حیدری، ‌الهام و مرزوقی، ‌رحمت‌اله (۱۳۹۷). بررسی تأثیر مهارت‌های شهروندی سایبری بر استفاده بهینه از فضای مجازی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز‏. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی(راهبردهای آموزشی)، ۱۱(۳)، ۸۲ ـ ۸۸٫ https://doi.org/10.29252/edcbmj.11.03.10
‏‫حیدری، ‌حامد؛ البرزی، محمود و ‌ موسی‌خانی، مرتضی (۱۳۹۵). عوامل مؤثر بر ترغیب دانشجویان به استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک شبکه آموزش مجازی‏. تعامل انسان و اطلاعات، ۳(۲)، ۵۶ ـ ۶۸٫
‏‫خلیلی، ‌لیلا (۱۳۹۴). استفاده دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی‏. تعامل انسان و اطلاعات، ۲(۱)، ۶۰ ـ ۷۳
‏‫خوش‌فر، غلامرضا و میرزاخانی، شهربانو (۱۳۹۸). چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی؛ زمینه‌ها و عوامل (مورد مطالعه: جوانان شهر گرگان) ‏. رسانه، ۲۹(۴)، ۵ ـ ۲۴٫
‏‫دهقان‌منشادی، منصور و نظری، رسول (۱۳۹۷). تدوین الگوی استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر براساس نظریۀ داده‌بنیاد‏. مطالعات اخلاق کاربردی، ۷(۲۸)، ۱۳۱ ـ ۱۵۹٫
https://doi.org/10.22081/jare.2018.49383.1143
‏‫ راودراد، اعظم و خلقتی، مرضیه (۱۴۰۰). گونه‌شناسی اطلاعات غلط متنی ـ ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی‏. رسانه، ۳۲(۱)،۲۷ ـ ۵٫ https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.132231
رحمانی، سمیرا و ایل‌بیگی، رضا (۱۴۰۱). نقش ابعاد هگزاکو و نگرش‌های مذهبی وهوش اخلاقی در پیش‌بینی آسیب‌های فضای مجازی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسط شهر مشهد. رویش روان شناسی، ۱۰(۱۱)، ۲۱۹ ـ ۲۲۸٫
‏‫رزاقی، افشین (۱۳۸۵). نظریه‌های ارتباطات اجتماعی، آسیم.
زارع ابراهیم‌آباد، اکرم و میراسماعیلی، بی‌بی‌سادات (۱۳۹۴). بررسی تأثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران‏. مدیریت فرهنگی، ۹(۲۸)، ۷۳ ـ ۹۳٫
‏‫زندوانیان، احمد و زین‌العابدینی، زهره (۱۳۹۵). رابطۀ سواد رایانه‌ای و تجربه‌ شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد‏. نامه آموزش عالی، ۹(۳۳)، ۶۳ ـ ۸۱٫
‏‫زینلی‌پور، ‌فاطمه (۱۳۹۸). تأثیر فضای مجازی بر خانواده و جوانان (آسیب‌ها و راهکارها)‏. زندگی ناب،۱۷(۶) ، ۸۴ ـ ۷۱٫
‏‫سراجی، فرهاد؛ مالمیر، رضا و عباسی‌کسانی، حامد (۱۴۰۰). مطالعه انگیزه‌ها و نحوه استفاده معلمان از شبکه‌های اجتماعی‏. فناوری آموزش، ۱۵(۲)، ۲۶۱ ـ ۲۷۵٫ https://doi.org/10.22061/tej.2020.6566.2414
‏‫سمیعیانی، محمد و حاجی‌‌محمد جواد خشکه، حمیدرضا (۱۳۹۴). تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها وکارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی‏. بصیرت و تربیت اسلامی، ۱۲(۳۵)، ۱۲۲ ـ ۱۴۵٫
‏‫شاه محمدی، غلامرضا (۱۳۹۵). راهبردهایی برای پیشگیری وضعی از آسیب‌های فضای مجازی. مطالعات استراتژیک ناجا، ۱(۲)، ۱۰۱ ـ ۱۴۴٫
‏‫شفیعی‌نیا، ‌عباس (۱۳۹۴). پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی (مطالعه موردی هویت ملی و هویت قومی کردها)‏. پژوهش‌های سیاسی، ۵ (۱۳)، ۶۲ ـ ۸۳٫
‏‫صراف‌زاده، ‌مریم و ‌علوی، سهیلا (۱۳۹۳). جایگاه شبکه‌های اجتماعی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی‏. تعامل انسان و اطلاعات، ۱(۱)، ۴۴ ـ ۵۶٫
‏‫عرفانی، ‌محمد‌نظیر و عون‌نقوی، ‌سید محمدعلی (۱۳۹۶). فرصت‌ها و چالش‌های نهادهای دینی در فضای مجازی (با تأکید بر آموزش)‏. زندگی ناب، ۱۲(۴)، ۳۳ ـ ۵۷٫
‏‫علیخواه، فردین؛ کوهستانی، سمانه و واقعه‌دشتی، طاهره ( ۱۳۹۶). نقش شبکه‌های اجتماعی موبایلی در زندگی زنان (مطالعۀ موردی: شهر رشت) ‏. زن در فرهنگ و هنر، ۹(۴)، ۴۹۱ ـ ۵۰۹٫
https://doi.org/10.22059/jwica.2017.237098.909
‏‫فتحی، لیلا؛ کلدی، علی‌رضا و ساروخانی، باقر (۱۳۹۹). تحلیل جامعه شناختی مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران)‏. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، ۱۲(۱)، ۳۷ ـ ۵۴٫
‏‫فرشادفر، یاسمن؛ باصری، علی و هاشم‌زهی، نوروز (۱۳۹۶). بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تعاملات اجتماعی همسران (مورد مطالعه: همسران جوان شهر تهران)‏. مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان، ۱۶(۳۷)، ۷۳ ـ ۹۴٫
‏‫قبادی، علیرضا و مهری، زهرا (۱۳۹۲). بررسی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی اعضای شبکه اجتماعی فیس‌بوک؛ مطالعه موردی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی دانشگاه تهران‏. مطالعات توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، ۲(۲)، ۹۸ ـ ۱۷۵٫
‏‫قصابی، فاطمه و نقیب‌السادات، سیدرضا (۱۳۹۴).نقش ارزش‌های فرهنگی بر محتوای شبکه‌های اجتماعی (مطالعه تطبیقی محتوای شبکه‌های اجتماعی ایرانی و غیرایرانی)‏. مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، ۵(۱)، ۸۳ ـ ۱۰۹٫
‏‫قلی‌پور، مریم؛ فلاح، وحید و رسولی، سیده عصمت (۱۳۹۹).نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی و الگوهای تعاملی معلمان با دانش‌آموزان در پیش‌بینی راهبردهای یادگیری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه‏. روانشناسی اجتماعی، ۵۸ (ویژه نامه)، ۲۲۱ ـ ۲۲۹٫
‏‫مارکوزه، هربرت (۱۳۹۸). انسان تک‌ساحتی‏. ترجمه محسن مؤیدی. مؤسسه‌ انتشارات‌ امیرکبیر.
‏‫محمدی، جمال؛ خالق‌پناه، کمال و غلامی، الهه (۱۳۹۵). تجربۀ مصرف شبکه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: شبکه اجتماعی “بی‌تاک”)‏. تحقیقات فرهنگی ایران، ۹(۴)، ۵۹ ـ ۸۸٫
https://doi.org/ijcr.2017.314/10.22035
‏‫مرادی، شهاب؛ رجب‌پور، مجتبی، ارثی، فرحناز، حاجلو، نادر و رادبخش، ناهید (۱۳۹۳).انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی‏. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، ۴(۱)، ۹۵ ـ ۱۱۸٫
‏‫مظفری، ‌محمد ‌مهدی (۱۳۹۶). فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از اینترنت (شبکه اجتماعی) و جلوگیری از آسیب‌های آن در بین دانشجویان دانشگاه‌های علمی و کاربردی شهر قزوین‏. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، ۷(۲)، ۱۴۳ ـ ۱۵۸٫
‏‫معظمی‌گودرزی، محبوبه و دعاگویان، داود (۱۳۹۶). بررسی تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان ۱۸ ـ ۴۰ ساله منطقه ۲ و ۵ شهر تهران (۱۳۹۵ ـ ۱۳۹۴)‏. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، ۱۰(۱)، ۱۲۵ ـ ۱۳۹٫
‏‫منینگ، فیلیپ (۱۳۸۲). اروینگ گافمن و جامعه‌شناسی نوین‏. ترجمه ثریا کامیار. تهران: ثریا کامیار.
‏‫موسوی، سید کمال‌الدین و حدادی، فریده (۱۳۹۰). تحلیل مقایسه‌ای سرمایه اجتماعی در جهان واقعی و در جهان مجازی: با تأکید بر جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله مراجعه‌کننده به کافی‌نت‌ها در شهر اصفهان (سال۱۳۹۰)‏. جهانی رسانه ـ نسخه فارسی، ۶ (۲)، ۱۱۰ ـ ۱۲۹٫
‏‫موسوی، سید کمال‌الدین و شفیق، یاسمن (۱۳۹۵). اعتیاد به موبایل درجوانان تهرانی: یک بررسی جامعه‌شناختی‏. جامعه‌شناسی ایران، ۱۷(۴)، ۱۳۹ ـ ۱۶۴٫
‏‫میرجانی، صدیقه و نظری، فریبا (۱۴۰۰). نقش فرایندهای نفوذ اجتماعی در استفاده فراگیر از شبکه‌های اجتماعی‏. مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، ۲۲(۵۵)، ۲۴۹ ـ ۲۷۸٫ https://doi.org/jccs.2020.199613.2900/10.22083
‏‫نخبگان ایرانی (۱۳۹۹). ویژگی و آسیب‌های فضای مجازی‏. نخبگان ایرانی، ۱(۱)، ۲۸٫
نیازی، محسن؛ شفائی‌مقدم، الهام و خدادادی، ناهید (۱۳۹۹). تبیین رابطه بین شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایل‌محور با سلامت اجتماعی شهروندان (پژوهشی بر مبنای رویکرد حوزه عمومی هابرماس)‏. مطالعات جامعه‌شناختی شهری، ۱۰(۳۵)، ۱ ـ ۲۶٫
‏‫نیازی، محسن؛ میری، سمیه، رازقی مله، هادی و فرهادیان، علی (۱۳۹۸). رتبه‌بندی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اساس میزان رضایتمندی کاربران شهر تهران. مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه، ۲(۵)، ۶۱ ـ ۸۰٫
https://doi.org/jiscm.2019.199700.1064/10.22034
نیازی، ‌محسن؛ فرهادیان، ‌علی و صنعتکار، ‌احسان (۱۳۹۹). طراحی مدل فراترکیب شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایه فرهنگی دانشجویان در دانشگاه. مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، ۶(۶)، ۸۵ ـ ۹۳٫
نیازی، محسن و گودرزی، فرشاد (۱۴۰۲). فراتحلیل مطالعات رابطه رسانه و سبک زندگی در ایران (مطالعه پژوهش‌های انجام‌شده در سال‌های ۱۳۹۰ ـ ۱۴۰۰) ‏. رسانه، ۳۴(۳)، ۲۹ ـ ۵۴٫
https://doi.org/bmsp.2022.332539.1695/10.22034
‏‫هدایتی، عزیز؛ زینی‌وند، یوسف و رسول‌زاده‌ اقدم، صمد (۱۳۹۵). آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایل‌محور در زمینه تربیت دینی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز)‏. مطالعات جامعه‌شناسی، ۹(۳۱)، ۲۳ ـ ۴۵٫
‏‫یزدان‌پناه، فریده؛ جورکش، فاطمه، دهقان، عزیزالله و جعفرنژاد، ابوبکر (۱۳۹۸). بررسی رابطه اشتغال زنان بر میزان رضایت از زندگی زناشویی در زوجین شهرستان لار؛ ۱۳۹۷‏. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۶(۱)، ۱۴۵ ـ ۱۵۶٫

Ahmadi, B., Jahandideh, A., Haghighi, M., Rohi, S., Sahabi, M., Sarkhosh, N., Golestan, L., Mohajer, M., & Yalda, T. (2017). The Confusion of Signs: Examples of Postmodern Criticism. Tehran: Markaz. [In Persian]
Ahmadvand, ‌kh., & Mortazavi, F. (2020). Analyzing the Influence of the Divorce Phenomenon from the Cyber Space and Social Networks. Ghanon yar, 4(15), 543-566. [In Persian]
Akhavan Malaayeri, F., Noghaani, m., & Mazlum Khorasani, M. (2014). Virtual Social Networks and Happiness. Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 4(2), 1-24. [In Persian]
Alikhah, F., Koohestani, S., & Vaghehdashti, T. (2017). The Role of Social Media in the Life of Women (Case Study: Rasht). Woman in Culture Art, 9(4), 491-509. [In Persian] https://doi.org/10.22059/jwica.2017.237098.909
Amichai-Hamburger, Y., & Vinitzky, G. (2010). Social Network Use and Personality. Computers in Human Behavior, 26(6), 1289-95.
Amini, R., Mohammadpanah Ardakan, A., & Choobforoushzadeh, A. (2020). The Mediating Role of the Extent of Using ‎ Smartphone-Based Social Networks in the Relationship between Personality Traits and Cultural Identity. Cultural Psychology, 4(1), 75-157. [In Persian]
https://doi.org/10.30487/jcp.2020.229346.1114
Amiri, M., & Mosavi, S. (2017). Investigating the Role of Family Factors in Aggravating Cyberspace Harm in Islamic Society. Applied Ethics Studies,7(28), 185-209. [In Persian]
https://doi.org/10.22081/jare.2018.48938.1116
Ansari, E., Kianpour, M.,& Ataee, P. (2018). Sociological Analysis of the Effects of Using Cyber Space on Oral Culture (Research Case: Isfahan City). Applied Sociology, 29(1), 18-40. [In Persian]
https://doi.org/10.22108/jas.2018.75172.0
Babaeifard, A., Abshirin, Sh., Pourtesoji, M.,& Rezaei, E. (2021). Reflecting the Damage of the Iranian Family in the Virtual Space during the Corona Era. In . Tehran. [In Persian]
Barat dastjerdi, N., Davarpanah, H., & Esmaelli, M. (2016). The Relationship between Use of Social Networks Facebook and Social Well-Being of Students in Isfahan University. Applied Sociology, 27(1), 143-56. [In Persian]
https://doi.org/10.22108/jas.2016.20486
Baudrillar, j. (2005). The Confusion of Signs: Examples of Postmodern Criticism. Translated by Babak Ahmadi, Afshin Jahandideh, Mani Haghighi, Safiyeh Rohi, Mahdi Sahabi, Nikoo Sarkhosh, Leila Golestan, Mehran Mohajer, and Taraneh Yalda. Tehran: Markaz. [In Persian
Baumer, E. P. (2007). Untangling Research Puzzles in Merton’s Multilevel Anomie Theory. Theoretical Criminology, 11(1), 63-93.
Bernburg, J. (2002). Anomie, Social Change and Crime. A Theoretical Examination of Institutional-anomie Theory. British Journal of Criminology, 42(4), 729-42.
Bois, C. (1959). The Public Health Worker as an Agent of Socio-Cultural Change. Health Education Monographs, 1(5), 3-19.
Cantor, J. (2003). Media Violence Effects and Interventions: The Roles of Communication and Emotion. In Communication and Emotion, 205-28. Routledge.
Characteristics and Harms of Virtual Space. (2020). Iranian Elites, 1(1), 28-28.
Chirita, V., Chirita, R., Stefanescu, C., Ilinca, M.,& Chele, G. (2007). Pathological Internet Use among Romanian Children and Teenagers. European Psychiatry, 22(S1), S184-S184.
Cohen, J. (1960). A Coefficient of Agreement for Nominal Scales. Educational and Psychological Measurement, 20(1), 37-46.
Deflem, M. (1989). From Anomie to Anomia and Anomic Depression: A Sociological Critique on the Use of Anomie in Psychiatric Research. Social Science & Medicine, 29(5), 627-34.
Dehghanmanshadi, M., & Nazari, R. (2018). Formulating the Pattern of Family Use of Virtual and Cyber Space Based on the Foundation’s Data Theory. Applied Ethics Studies, 7(28), 131- 159. [In Persian] https://doi.org/10.22081/jare.2018.49383.1143
Donovan, N., Halpern, D., & Sargeant, R. (2002). Life Satisfaction: The State of Knowledge and Implications for Government, Cabinet Office, Strategy Unit.
Erfani, M., & Ounnaghavi, S.M. (2017). Opportunities and Challenges of Religious Institutions in Cyberspace (with Emphasis on Education). International Multidisciplinary Journal of Pure Life, 12(4), 33-57. [In Persian]
Eslovin, J. (2002). Internet and Society. Translated by Abbas Gilvari and Ali Radbaveh. Tehran: Ketabdar. [In Persian]
Etemadifar, A. (2016). Anomie and Development—A Cross-National Study. Master’s thesis, Ohio: University of Toledo.
Farshadfar, Y., Baseri, A., & Hashem Zehi, N. (2017). Investigating the Role of Virtual Social Networks in Social Interactions of Spouses (Case Study: Young Wives in Tehran). Strategic Studies on Youth And Sport, 16(37), 73-94. [In Persian]
Fathi, l., Kaldi, A., & Sarokhani, B. (2020). Sociological Analysis of the Use of Virtual Social Networks among Students (Case Study: Students of Tehran University). Iranian Social Development Studies, 12(1), 37-54. [In Persian]
Ghasabi, F., & Naghibulsadat, S.R. (2015). The Role of Cultural Values in the Context of Social Networks (A Comparative Study of Iranian or Content of Social Networks). Interdisciplinary Studies in Media and Culture, 5(1), 83-109. [In Persian]
Ghobadi, A., & Mehri, Z. (2013). Evaluation on the Subscribers of the Facebook In Obligation of Cultural Identity. Socio-Cultural Development Studies, 2(2). [In Persian]
Gholipour, M., Fallah, V.,& Rasooli, S.E. (2020). The Role of Virtual Social Networks and Interaction Patterns of Teachers with Students in Predicting Learning Strategies of Secondary School Students Social Psychology Research, 8 (Special Issue), 221-29. [In Persian]
Goffman, E. (1963). Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Prentiss-Hall.
———. ۲۰۰۸٫ Behavior in Public Places. Simon and Schuster.
Hajmohammadi, F., & Hajmohammadi, S. (2018). The Moral Effects of Using Virtual Space on Marital Bonds and Children’s Relationships in the Family. Applied Ethics Studies, 7 (28), 11-37. [In Persian] https://doi.org/10.22081/jare.2018.49851.1175
Hassani, H., & Kalantari, A. (2017). A Phenomenological Analysis of Lived Experience of Instagram’s Users. Culture-Communication Studies, 18(40), 32-63. [In Persian]
https://doi.org/10.22083/jccs.2018.97513.2250
Hedayati, A., Zeynivand, Y., & Rasoulzadeh Aghdam, S. (2016). Pathology of Mobile Based Virtual Social Networks in the Field of Religious Nurturance (Case Study: High School Students in Tabriz). Sociological Studies, 9(31), 23-45. [In Persian]
Heidari, E., & Marzoghi, R. (2018). An Investigation in to the Effect of Cyber Citizenship Skills on the Optimal Use of Cyberspace and Academic Engagement of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences. Edu-Str-Med-Sci, 11(3), 82-88. [In Persian] https://doi.org/10.29252/edcbmj.11.03.10
Heidari, H., Alborzi, M., & Mousakhani, M. (2016). The Factors Affecting the Students’ Encouragement to Use the Social Network Sites as a Virtual Learning Network. Human Information Interaction, 3(2). [In Persian]
Hosseini Nesar, M. (2016). Virtual Networks and Women’s Empowerment A Review of Theories and Researches. Social Research, 2(1), 53. [In Persian]
Hossinpoor, J., & Momene, A. (2017). The Impact of Virtual Social Networks on Family Identity. Social Development & Welfare Planning, 8(32), 33-60. [In Persian] https://doi.org/10.22054/qjsd.2017.8425
Huang, H., & Leung, L. (2009). Instant Messaging Addiction among Teenagers in China: Shyness, Alienation, and Academic Performance Decrement. CyberPsychology & Behavior, 12(6), 675-79.
Jafari Nodrabadi, M. (2018). Investigating the Relationship between the Degree of Dependence on Cyberspace with Family Functioning and Academic Performance in Students. Sociology of Education, 30-45. [In Persian]
Khalili, L. (2015). Use of Social Networks by University Students. Human Information Interaction, 2 (1). [In Persian]
Khoshfar, Gh., & Mirzakhani, SH. (2019). The Way Social Networks Are Used; Backgrounds and Causes (Case Study: Youth of City of Gorgan. Rasaneh, 29(4), 5-24. [In Persian]
Klimecka, E. (2022). Advantages and Disadvantages of Being ‘Gifted’: Perceptions of the Label by Gifted Pupils. Research Papers in Education, 1-22.
MacNeill, T., O’Connor, Ch., Frederick, T.,& James-Charles, E. (2021). From Strain Theory to the Capacity to Aspire: A Contribution to the Cultural Political Economy of Development. Community Development, 52(3), 286-304.
Manning, Ph. (2003). Erving Goffman and Modern Sociology. Translated by Soraya Kamyar. Tehran: Soraya Kamyar. [In Persian]
Marcuse, H. (2013). One-Dimensional Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society. Routledge.
Marcuse, H. (2019). A One-Dimensional Human Being. Translated by Mohsen Movayedi. Amir Kabir Publishing House. [In Persian]
Marwah, S., & Deflem, M. (2006). Revisiting Merton: Continuities in the Theory of Anomie-and-Opportunity-Structures. Sociological Theory and Criminological Research: Views from Europe and the United States, 57-76.
Mirjani, S., & Nazari, F. (2021). The Role of Social Influence Processes in the Widespread Use of Social Networks. Culture-Communication Studies, 22(55), 249-78. https://doi.org/10.22083/jccs.2020.199613.2900 . [In Persian]
Moazami Goudarzi, M., & Doagouyan, D. (2018). The Impact of Cyberspace on the Lifestyle of 18-40 Years Old Women in Districts 2 and 5 of Tehran (2015-2016). Social Development Studies, 10(1), 125-39. [In Persian]
Mohammadi, J., khalegh Panah, K., & Gholami, E. (2016). Consuming Social Networks: A Study on BeeTalk Network. Iranian Cultural Research, 9(4), 59-88. https://doi.org/10.22035/ijcr.2017.314 . [In Persian]
Moradi, Sh., Rajabpour, M., Ersi, F., Haj Loon, N., & Radbakhsh, N. (2014). Motivational Factors in Using Virtual Social Networks. Culture in The Islamic University, 4(1), 95. [In Persian]
Mosavi, S. K., & Shafigh, Y. (2016). Mobile Phone Addiction among Tehrani Youth: A Sociological Study. Iranian Journal of Sociology, 17 (4), 139-164. [In Persian]
Mosavi, S. K., & Haddadi, F. (2011). A Comparative Analysis of Social Capital in Real and Virtual Worlds, with an Emphasis on 15 – 24 Year-Old Net-Caffe Users in Isfahan. The Global Network Of Communication, 6(2), 110-129. [In Persian]
Mozafari, M. (2017). ,Cultivating the Optimal Use of the Internet (Social Network) and Preventing Its Harm among the Students of Scientific and Applied Universities in Qazvin City. Culture in Islamic University, 23(7), 143-58. [In Persian]
Niazi, M., Farhadian, A., & Sanatkar, E. (2020). Designing a Hybrid Model to Identify Factors Affecting the Cultural Capital of University Students. Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 6 (6), 85-93. [In Persian]
Niazi, M., Miri, S., Razeghi Maleh, H., & Farhadian, A. (2019). ,The TOPSIS of Virtual Social Networks Based on the Satisfaction Scale of Users in Tehran. Interdisciplinary Studies in Communication and Media, 2(5), 61-80. https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.199700.1064 . [In Persian]
Niazi, M., Shafaiimoghadam, E., & Khodadadi, N. (2020). Explain the Relationship between Mobile-Based Virtual Social Networks and Citizens’ Social Health (A Research Based on Habermas’s Public Domain Approach). Sociological Urban Studies, 10(35), 1-26. [In Persian]
Niazi, M., & Goudarzi, F. (2023). Meta-Analysis of Studies on Relationship between Media and Lifestyle in Iran (Study of Research Conducted in 2011-2021). Rasaneh, 34(3), 29-54. https://doi.org/10.22034/bmsp.2022.332539.1695. [In Persian]
Noblit, G. W., Dwight Hare, R., & Dwight Hare, R. (1988). Meta-Ethnography: Synthesizing Qualitative Studies. Vol. 11. Sage.
Pempek, T.A., Yermolayeva, Y.A., & Calvert, S.L. (2009). College Students’ Social Networking Experiences on Facebook. Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
Porjebeli, R., & Rezaie, S.S. (2018). Investigating the Relationship between Use of Virtual (Social) Networks and Family Cohesion among City of Naghade Families. Sociological Studies, 11 (38), 21-42. [In Persian]
Pouri, E., & Shahbazi, M. (2014). Alternative Media, from Critical Approach to Social Participation. Rasaneh, 25(3), 99-112. [In Persian]
Rahmani, S., & Ilbeigi, R. (2022). The role of personality Hexaco dimensions, religious attitudes and Moral Intelligenc in predicting the injures of virtual space in girls and boys in the second period of secondary education in Mashhad. Rooyesh-e-Ravanshenasi, 10(11), 219-228.
[In Persian]
Ravadrad, A ., & Khelghati, M. (2021). Typology of Unreal Text-Video Information on Social Media. Rasaneh 32(1), 5-27. [In Persian] https://doi.org/10.22034/bmsp.2021.132231
Razaghi, A. (2006). Theories of Social Communication. Asim. [In Persian]
Samieyani, M., & Haji Mhammad Javad Khoshkeh, H. (2016). Explain the Oppotunities, Challenges and Political Education and Social Functions in the Realm of Cyberspace. The Quarterly Insight and Islamic Education, 12(35), 122-145. [In Persian]
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer publishing company.
Sarafzadeh, M., & Alavi, S. (2014). The State of Online Social Networking among Library and Information Sciences Students. Human Information Interaction, 1(1),44-56. [In Persian]
Seraji, F., Malmir, R.,& Abbasi kasani, H. (2021). The Study of Teachers’ Motives and Usage of Social Networks. Technology of Education Journal (TEJ), 15(2), 261-275. [In Persian] https://doi.org/10.22061/tej.2020.6566.2414
Shafeiniya, A. (2015). Consequences of Virtual Social Networks (a Case Study of National Identity and Ethnic Identity of Kurds). Political Research, 13(5), 62-83. [In Persian]
Shahmohammadi, G. (1395). Strategies for Situational Prevention of Cyberspace Damage. Naja Strategic Studies, 1(2), 101-44. [In Persian]
Stults, B. J., & Baumer, E.P. (2008). Assessing the Relevance of Anomie Theory for Explaining Spatial Variation in Lethal Criminal Violence: An Aggregate-Level Analysis of Homicide within the United States. International Journal of Conflict and Violence (IJCV), 2(2), 215-47.
Tanhaei, A. (2004). An Introduction to the Schools and Theories of Sociology. Tehran: Marandiz & Bahman Borna. [In Persian]
Thomas, N. J, & Martin, F. H. (2010). Video-arcade Game, Computer Game and Internet Activities of Australian Students: Participation Habits and Prevalence of Addiction. Australian Journal of Psychology, 62(2), 59-66.
Thompson, G.A. (2014). Labeling in Interactional Practice: Applying Labeling Theory to Interactions and Interactional Analysis to Labeling. Symbolic Interaction, 37(4), 458-82.
Williams, F. P., & McShane, M. D. (2013). Criminological Theory. Pearson Education Upper Saddle River.
Yazdanpanah, F, Jourkesh, F., Dehghan, A., & Jafarnezhad, A. (2019). The Effect of Women’s Employment on Marital Satisfaction among Employed Women and Housewives and Their Husbands in Larestan City 2018. Jiroft Of Media Sciences, 6(1), 145-56. [In Persian]
Young, K. (2017). Internet Addiction Test for Families (IAT-F). Stoelting.
Zandvanian, A., & Zein Al-Abedini, Z. (2016). The Relationship between Computer Literacy and Social Networks Membership in Female Students in Yazd University. Higher Education Letter, 9(33), 63-81. [In Persian]
Zare Ebrahim Abad, A., & Miresmaili, B. (2015). The Effect of the Social Network Facebook on the Social and Cultural Identity of Students of Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran. Cultural Management, 9(28), 73-93. [In Persian]
Zeinalipour, F. (2019). The Effect of Virtual Space on the Family and Youth (Damages and Solutions). International Multidisciplinary Pure Life, 6(17), 71-84. [In Persian]
Zimmer, L. (2006). Qualitative Meta-synthesis: A Question of Dialoguing with Texts. Advanced Nursing, 53 (3), 311-18.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=8911

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.