• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار: 1513اخبار امروز : 0
4

جزییات برنامه‌های حمایتی جدید دولت از اصحاب فرهنگ وهنر

  • کد خبر : 6632
  • 18 آذر 1402 - 12:46
جزییات برنامه‌های حمایتی جدید دولت از اصحاب فرهنگ وهنر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در نشستی با اعضای کارگروه های تخصصی و مدیران فرهنگی استان اردبیل از تدوین برنامه‌های حمایتی جدید دولت در حوزه فرهنگ و تقویت سرمایه گذاری در این بخش سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در ادامه سفر به استان اردبیل که به منظور شرکت در آیین نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر این استان انجام گرفته است، با اعضای کارگروه های تخصصی و مدیران فرهنگی و هنری استان در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل نشستی را برگزار کرد.

وی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این آیین نکوداشت توضیح داد: با بررسی مسایل و مشکلات در دوره های گذشته، مواردی تقویت و اشکالات برطرف و این رویداد به بهترین شکل در استان اردبیل برگزار شد.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به تشکیل کارگروه های استانی، گفت: با تشکیل این کارگروه ها اعضای واقعی که هنرمند هستند و همچنین اعضای غیر که به هرطریق ممکن وارد مجموعه صندوق شده اند، شناسایی می شوند. تلاش ما این است تا خدمات و تسهیلات به هنرمندان واقعی برسد.

پوراحمدی به مسیر رشد صندوق در ارایه انواع خدمات طی ۲ سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر اساس نگاه حمایتی وزیر فرهنگ، بودجه قابل توجهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت های حمایتی اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه و فعالان قرآنی سراسر کشور در اختیار صندوق هنر قرار می گیرد تا از طریق ارایه خدمات و تسهیلات مختلف در اختیار آنها قرار گیرد. از سوی دیگر توجه به منابع و اینکه هنرمندان فعال بتوانند از خدمات و منابع صندوق استفاده کنند موضوع مهمی است لذا تمام سعی ما این است که در قالب طرح «بهبود» با شناسایی هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر خدمات را در اختیار آنها قرار دهیم.

مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به کمک های دولت به صندوق هنر، تصریح کرد: دولت مردمی ارایه خدمات ویژه به اصحاب فرهنگ و هنر و تداوم برنامه های حمایتی را همیشه مدنظر دارد. در این راستا تلاش ما این است تا با برنامه ریزی های مناسب و سیاستگذاری لازم در کنار مجموعه فعالیت ها و اقدامات، به طور کلی میزان وابستگی به منابع و بودجه دولت را کاهش داده و به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون صندوق اعتباری هنر بیش از ۱۰۱ هزار عضو دارد که حدود ۶۰ هزار نفر بیمه تامین اجتماعی و بیش از ۴۵ هزار نفر عضو از خدمات بیمه درمان تکمیلی برخوردار هستند، گفت: بیش از ۷۰ درصد منابع ما در این ۲ بخش هزینه می شود. ضمن اینکه هم اکنون برای هر عضو صندوق حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان متناسب با خدماتی که دریافت می کنند، هزینه می‌شود.

پوراحمدی با اشاره به اینکه بیش از ۲ هزار نفر در اردبیل عضو صندوق اعتباری هنر هستند، عنوان کرد: از این تعداد هزار و ۲۳۸ نفر بیمه تامین اجتماعی، ۴۶۲ نفر نیز بیمه درمان تکمیلی، ۲ نفر دارای نشان درجه یک هنری و ۵۹ نفر نیز مستمری بگیر صندوق هستند. همچنین یک نفر نیز نشان اعتبار فرهنگ و هنر را دریافت کرده است.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه در ابتدای دولت مردمی در صندوق حدود ۱۰ تا ۱۲ خدمت به اعضا ارایه می شد، تصریح کرد: امروز این صندوق به مجموعه ای گسترده تبدیل شده که بیش از ۳۱ خدمت شامل طرح تکریم، میلاد، مانا، جاوید، نشان، امید، شمیم، جوانه، قلم، هدیه، بهبود، کرامت، صدرا را به اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور ارایه می کند. در این چارچوب تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و بهبود کسب و کارهای فرهنگی و هنری هم از رویکردهای اصلی صندوق بوده که تلاش می کنیم در این مسیر مصمم به توانمندسازی هنرمندان باشیم.

پوراحمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زنجیره، رویکرد و برنامه هایی را تعریف کردیم که براساس آن خدمات متنوعی را در جهت حمایت و توانمندی سازی هنرمندان به عناوین مختلف ارایه خواهد شد.

کلینیک کسب و کارهای فرهنگ و هنر راه اندازی می‌شود

رییس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در ادامه از ایجاد کلینیک کسب و کارهای فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: با راه اندازی این کلینیک هنرمندانی که در زمینه کسب و کارهای حوزه فعالیتی خود دچار مشکل هستند، با حضور متخصصان و کارشناسان خبره و حرفه ای، مشاوره های لازم را دریافت خواهند کرد. هدف اصلی راه اندازی این کلینیک توانمند سازی و تقویت هنرمندان در زمینه رشد اقتصاد و معیشت آنان است. ما مصمم به بهبود و تقویت کسب و کارهای حوزه فرهنگ و هنر هستیم تا هنرمندان گرامی به هر شکل ممکن مورد حمایت، اهتمام و توجه قرار گیرند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تقویت و حمایت از هنرمندان مستعد را از دیگر طرح ها و اقدامات صندوق اعتباری هنر طی ماه های گذشته برشمرد و گفت: با ایجاد شرکت «پروانه» هدف ما این است تا با خرید و فروش آثار هنرمندان به خصوص هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی که مستعد هستند، این آثار در جریان و مسیر اقتصاد هنر و حضور در حراجی ها قرار گیرند. بنابراین همه طرح ها و خدمات جدید صندوق اعتباری هنر ذیل برنامه تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و سرمایه گذاری در این بخش تعریف و انجام می شود.

پوراحمدی در بخش دیگری از صحبت های خود «هنر کارت» را کارت منحصربه فرد هویتی برای هنرمندان ارزیابی کرد و توضیح داد: ارایه انواع خدمات و تسهیلات صندوق اعم از پرداختی ها از طریق «هنر کارت» انجام می شود. امروز بیش از ۹۷ هزارنفر از اعضای صندوق هنر دارای این کارت هویتی هستند و بالغ بر ۱۶۰۰ خدمت مانند خدمات پزشکی و درمانی، اقامتی و … از طریق آن ارایه می شود. حتی برخی از اعضا از این کارت در مراجعه به بخش های مختلف استفاده می کنند.

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: موضوع اساسی و اولویتی صندوق هنر رویکرد تقویت در مسیر حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر، برگزاری رویدادهای استانی و محلی، استعداد یابی، شناسایی جوانان هنرمند نخبه مستعد، کمک و حمایت در کنار تجلیل از آنها در کنار تکریم نامداران و پیشکسوتان همراه با توجه به نیاز آنها و کمک به رشد و شکوفایی و شکل گیری زیربنای این قشر است. ما مصمم هستیم و این آمادگی هم وجود دارد تا نسبت به هر ایده ای که از سوی استان ها ارایه شود، کمک و همکاری کنیم.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر اظهار کرد: امیدوارم با همراهی یکدیگر بتوانیم بهترین و بیشترین خدمات و تسهیلات را برای اصحاب فرهنگ و هنر مهیا کنیم و به سازمانی پیش رو در این حوزه تبدیل شویم؛ هرچند هم اکنون نیز به عنوان بزرگترین و مرجع ترین مجموعه حمایتی در ارایه خدمات و تسهیلات به اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی در سطح کشور مطرح و معرفی می شویم.

در ادامه این نشست شماری از مدیران فرهنگی و هنری و حاضران در این نشست، نظرات، پیشنهادات و موارد و مسایل خود را مطرح کردند.

لینک کوتاه : https://ertebatatoresaneha.ir/?p=6632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.